СПАСЕНА ТРОЈИЦА ДАНАЦА: Изгубили се на Орјену, без опреме и воде

В.В.

16. 10. 2024. у 15:48

Тројицу данских држављана који су се изгубили у масиву Орјена спасили су заједничком акцијом припадници херцегновске Службе заштите и спасавања и Агенције за развој и заштиту Орјена.

СПАСЕНА ТРОЈИЦА ДАНАЦА:  Изгубили се на Орјену, без опреме и воде

ФОТО: РТ ХН

По дојави Оперативно – комуникационог центра да су се три лица изгубила на Орјену, они су у уторак (15. октобар) иза 16 часова, изашли на терен,прича  Душан Ајчевић из херцегновске Службе заштите и спасавања:

– Одмах смо ангажовали Сашу Кулиновића, који се сваки пут одазове када су овакви случајеви у питању. Он је одличан познавалац Орјена и познати планинар. За свега десет минута по дојави  упутили смо се на Орјен, стигли за пола сата, а даље је Саша наставио сам. Брзо смо их лоцирали, јер смо преко ОКЦ-а добили тачне координате, где се налазе страни држављани, објаснио је Ајчевић.

–  Саша је за петнаестак минута, дошао до њих. Спуст је ишао полако, већ нас је ухватила ноћ, било је хладно. Момци су били без хране, воде, без икакве планинарске опреме. Туристи – авантуристи. Око 20 часова, завршили смо акцију и били на безбедном, у Мељинама, појашњава Ајчевић.

Саша Кулиновић из Агенције за развој и заштиту Орјена,  апострофирао је изузетно добру сарадњу са Службом заштите и спасавања:

–  Између осталог и због те добре сарадње све наше акције прођу некако једноставно и успешно. Акција је трајала од  позива у 16 и 30, до спасавања на Орјен седлу око 19 часова, да би се око 20 часова, вратили у Службу заштите у Мељине, прича Кулиновић.

Премда је на први поглед све прошло једноставно и ова акција је била захтевна, а Саша Кулиновић објашњава и зашто:

– Потребно је добро познавање терена, доста искуства у томе шта треба понети, у акцију. Чим их је ОКЦ контактирао, добио сам позив. Увек ми је спреман ранац са основном планинарском опремом. Морам да напоменем један детаљ о неспоразуму у комуникацији између ОКЦ-а и изгубљених лица. Пренели су им да имају чеоне лампе, а нису имали. Али пошто игром случаја, увек та  опрема затаји, ја имам резерву. Понео сам пет чеоних лампи, резерва никада није наодмет. И Душко је понео лампе, тако да смо спремни отишли на Орјен. Горе смо им понели воду и  јакне. Када смо дошли на Орјенско седло и нисам баш знао куда да кренем, јер постоје две варијанте, до тог узвишења између Великог Кабла и Гладишта, где су се они затекли. Тамо се може доћи само ако се тачно иде на то место. Не могу да схватим, како су они ту завршили. На време су позвали помоћ и добро се све завршило. Тим путем до њих сам ишао једино зими, када снег покрије ту страну и тада је лакше. Успоставило се да је све добро прошло и да су се момци живи и здрави вратили, каже Кулиновић.

Акције спасавања све су учесталије на Орјену који је лепа али и опсана планина, наставља причу Ајчевић.

- Нема извора воде, нема утабане стазе. Ови момци су се пешке упутили из Игала на врх Орјена, без воде, без хране и лампи што је права лудост. Упозорење је да љубитељи планинарења прате маркиране стазе и да затраже помоћ водича. Све је више акција спасавања миграната на подручју Бјелотине, Сврчуга, Мокрина, а то је пут којим иду према Хрватској и Херцеговини. Дођу донекле и не знају даље и зову ОКЦ да  дођемо по њих. Апелујемо на државу, општину, да ураде више маркација, издају  упозорења, посебно туристима који се упуте у планинарење без икаквог искуства, да не би долазило до оваквих ситуација, апелује Ајчевић.

Препорука Саше Кулиновића је да се сви који  се изгубе у планини обрате запосленика у ОКЦ на број телефона 112, а на основу тог позива се  преко сателита одмах шаље и локација на којој се налазе.

Херцегновско залеђе све је привлачније туристима, који на жалост често не знају да је тешко и опасно кретање Орјеном. Остале планине имају утабане стазе, Орјен је другачија планина и морате сто одсто, бити сконцетрисани на црвено – беле кружиће, маркације која обележавају  куда треба да се иде.

(МАПА) ПУТИН ВЕЋ НАЦРТАО НОВУ МЕТУ У ДОЊЕЦКУ: Пада кључни украјински град, Руси напредују у Торецку - муке за Кијев тек долазе

РУСКЕ трупе напредовале су у Торецку, кључном логистичком чворишту Украјине и главној тактичкој мети Москве у региону Доњецка, према украјинском каналу "Дип стејт".