КИНЕЗИ ШМИНКАЈУ ЛЕПОТАНА: Мост на Ђурђевића Тари трајаће дуго захваљујући помоћи из далека
ЧУВЕНУ архитектонско-туристичку атракцију, једно од знамења Црне Горе, мост на Ђурђевића Тари, који се уздиже над кањоном истоимене бисерне реке, ускоро ће почети да живи нови живот, захваљујући помоћи Кине и њене владе.
За спас лепотана, кога је портал "Брајд сајд" сврстао међу 20 најлепших у свету, а британски магазин "Тајмс" уврстио у 10 атракција које треба посетити, и предања која се о њему преносе, биће издвојено око 7,1 милион евра!
- Од 2017. године између представника Владе Црне Горе и Владе Кине потписано је више споразума у вези са реализацијом овог пројекта, док потписани уговор о донацији средстава представља акт који је основа за почетак конкретних активности на терену, на начин који треба да осигура безбедност, потпуност, дуготрајност и функционалност објекта, у оквиру постојећих габарита, не нарушавајући признате културолошке вредности моста, као једног од симбола препознавања Црне Горе - саопштили су из Министарства саобраћаја и поморства.
КИНЕЗИ су се обавезали да силне паре уложе у израду главног пројекта реконструкције и извођење конкретних радова реконструкције на мосту.
- Црногорска страна ће на себе преузети обавезе на изради елабората процене утицаја на животну средину, на припреми пролаза за саобраћај и постављању водоводних, канализационих, електроенергетских и комуникационих инсталација, експропријацији, у прикупљању релевантних података, обезбеђењу ревизије, надзору и техничком пријему.
СНИМАН КУЛТНИ ФИЛМ "МОСТ"
ПРИЧА о судбини моста забележена је у култном филму Хајрудина Крвавца, "Мост", из 1969. године. Такође, седамдесетих година прошлог века, прослављени амерички глумац Харисон Форд снимао је кадрове ратног филма "Сила са Наварона" у Ђурђевића Тари.
Израда главног пројекта би требало да траје око шест месеци од дана потписивања уговора, док ће се датум почетка и период изградње утврдити у допунској документацији коју ће стране потписати након одабира главног извођача - одредбе су акта који је са Кинезима потписала сада већ бивша Влада Црне Горе, годинама "увиђајући" да мост дословно пропада и постаје све опаснији за учеснике у саобраћају, од којих мало ко прође да не застане и однесе са собом неколико фотографија лепотана који се пружио између села Будечевица и Трешњица, на путу Пљевља - Жабљак, који је захваљујући низу догађаја одавно ушао у легенду, касније у новине и литературу, филмове..., али, кључни детаљи о конструктору, градњи моста и ономе који је био принуђен да његов део поруши, остали су дуго непознати јавности.
ДУГО времена у народу је кружила прича да је мост дело Лазара Јауковића, који га је и порушио, због чега је стрељан. Ипак, реч је о делу инжењера Мијата С. Тројановића, једног од највећих грађевинских стручњака Краљевине Југославије, који је у време рушења моста био у немачком логору. Касније, када је жив стигао до домовине, пројектант Мијат Тројановић постао је професор Универзитета у Београду.
СПОМЕНИК
ГОДИНУ дана после ослобођења, мост чију је градњу финансирала Краљевина Југославија је поправљен.
Поред њега је постављен споменик храбром Лазару Јауковићу, који је "у току Треће непријатељске офанзиве, по наређењу ВШ НОВ и ПО Југославије" порушио мост и то - главом платио.
Мост је постао права туристичка атракција и мета телеобјектива, захваљујући којима "путује" широм света носећи са собом и легенду о "творцу који је био присиљен да сруши своје најлепше дело".
Његова идеја да мостом дугим колико је дана у години, 365 метара, са пет лукова, на висини од 170 метара изнад плахе лепотице Таре, "прескочи" кањон "сузе Европе", један од два најпознатија у свету, наишла је на скепсу, али и подсмехе у лаичкој јавности. Јер, знало се, за градњу моста требало је подићи највећу дрвену скелу на свету, високу 144 метра и распона 116 метара! Како је било онима који су те 1937. године поболи прве греде и укуцали прве ексере у њих, крећући у прави подвиг, може се само претпостављати...
У предвечерје Другог светског рата, средином новембра 1940. године, Тројановић је имао разлога за понос. Мост на Ђурђевића Тари коначно је завршен. Гиздави лепотан, у пет лукова, од којих највећи има распон од 116 метара, наткрилио је кањон на раскрсници путева који воде ка Мојковцу, Жабљаку и Пљевљима.
МОСТ није никада свечано отворен. Уследио је рат, окупација. Тачно 17. априла 1941. године, први тенкови окупатора прешли су преко моста. Почеле су погибије и страдања...
У мају 1942. године, Италијани и четници су из Пљеваља продирали ка Дурмитору, подручју које су контролисали партизани. Увидевши да су у тешкој ситуацији, Тито, део свих деценијских легенди, како се прича, донео је одлуку да се мост сруши, али тако да би се касније могао поправити и користити. Моша Пијаде, који је тада боравио на подручју Жабљака и командовао партизанским јединицима, поверио је тај задатак инжењеру Лазару Јауковићу. Наређење - извршење. Партијски и војнички задатак обављен је у зору 6. маја, рушењем најмањег лука на мосту, оног на левој обали кањона Таре.
Непуна три месеца касније, инжењер Јауковић је доспео у руке четника. На Илиндан, 2. августа, они су га довели до самог моста и ту га стрељали. Скоро на истом месту где су Турци давно погубили Јоксима Јауковића, Лазаревог прапрадеду, који је у Пошћењу, у близини Шавника, покушао да ликвидира злогласног Смаил-агу Ченгића, у чему није успео.
ПОСЛЕ рушења моста и стрељања Лазара Јауковића, кроз народ је кренула прича о њему као пројектанту моста, који је своје "чедо" морао да "убије". Прича је стигла и до Мијата Тројановића, који се већ налазио у логору. Професор Тројановић из поштовања према инжењеру Лазару Јауковићу никада није то демантовао. Као што то бива, прича је временом прерасла у легенду, забележену и на филму. Дон Деланд, дански писац, ову легенду узео је за тему свог романа "Земља иза Божјих леђа". У њему је Лазар Јауковић добио име Вук Црнојевић.
Путници који преко моста "тутње", готово и да не знају за необичну причу о настанку и новом рушењу моста коме ће живот продужити Кинези, пошто је Црна Гора имала "преча посла", тако да је ова историјска атракција која крије несвакидашњу причу о "рођењу" и привременоој "смрти", после 80 година, стављена на бригу онима који знају да цене и туђе вредности.
Препоручујемо
РИЗИК ОД ПОПЛАВА НА МИНИМУМУ Напредују радови на мосту преко канала Туловске реке
25. 11. 2020. у 11:33
САОБРАЋАЈНИ ПРОБЛЕМИ У ЦЕНТРУ КРАЉЕВА: Надвожњак опет затворен, КОЛАПС у центру!
15. 10. 2020. у 14:37
ОКОНЧАНА ЈАВНА НАБАВКА У КОСТОЛЦУ: „Иметак“ уклања дотрајали и оштећени ауто-мост
28. 09. 2020. у 10:07
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)
БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.
27. 12. 2024. у 09:04
ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа
РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.
27. 12. 2024. у 09:23
БИЉАНА О РАЗВОДУ: Боље болан крај, него бол без краја
БИЉАНА је недавно прокоментарисала епидемију развода на домаћој естради.
27. 12. 2024. у 22:26
Коментари (1)