КОЛА НА ПОЗАЈМИЦУ НИ БРАТУ НИ КУМУ: Предлог да се због насилничке вожње одузимају и четвороточкаши у туђем власништву изазива незадовољство
ВОДИТЕ рачуна коме позајмљујете кола јер би у супротном могли да останете без њих - ово би, у најкраћем, била порука писаца Нацрта измена Закона о саобраћају. Овај пропис предвиђа одузимање возила због насилничке вожње, односно 18 најтежих прекршаја, међу којима су вожња под дејством алкохола са више од 1,2 промила у крви, одбијање алко-теста, вожња без возачке дозволе или током мере забране управљања возилом, претицање колоне преко пуне линије итд.
Возило ће бити одузимано, у почетку привремено, до доношења судске одлуке, оним возачима који су у претходне две године већ правоснажно осуђени за неки од ових прекршаја, и то без обзира јесу ли кола њихова или нису. Суд ће касније, у поступку, имати могућност да их одузме и трајно.
Ове законске измене су хитне, а паралелно са њима ради се и на новом Закону о безбедности саобраћаја, по ком би суд у одређеним ситуацијама имао не могућност, већ обавезу одузимања кола.
На питање крши ли се овим мерама Устав, Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја, који је учествовао у изради измена, одговара негативно.
- Када неко угрожава туђу безбедност и живот, небитно је да ли је предмет којим се то чини његово или туђе власништво. Уколико то чини туђим пиштољем или ловачком пушком, они ће бити одузети без обзира на то ко је власник и од тога се неће правити питање. Зашто би се правило око кола - пита се Окановић, и додаје да би пропис био дискриминишући када би се возила одузимала само оним починиоцима чије су власништво.
Међутим, поставља се питање зашто би био кажњен неко ко за почињен прекршај није крив, неко ко је нпр. куму или комшији позајмио кола. Окановић узвраћа да сваки пут када неком позајмите кола, свакако ризикујете да он слети с пута и уништи их. У таквим ситуацијама захтеваћете од њега накнаду. Тако и у овој ситуацији, када почини тежак прекршај због ког су му одузета ваша кола, имате могућност судски да тражите одштету.
- Ауто нећете дати никоме у кога немате апсолутно поверење, посебно у Србији, где извршитељи сведоче како је људима лакше кад им износите намештај из куће или скидате паре од плате, него кад им узмете кола - наставља Окановић. - Држава има обавезу да гарантује основно људско право - право на живот, и право на имовину не може бити прече од тога. Држава је казне уводила постепено за тешке саобраћајне прекршаје - од новчаних, преко мере забране управљања возилом, до казнених поена с могућношћу одузимања дозволе и затвора. То је имало одређеног дејства, али се показало да на један број возача не утиче. Тако се дошло до "конфискације".
Будући да наш правни систем возило третира као опасну ствар, а Закон о облигацијама каже да је власник опасне ствари за њу одговоран, овај став одавно користе осигуравајуће куће. Оне исплаћену одштету наплаћују од власника кола која су изазвала саобраћајну незгоду, без обзира да ли је он био за воланом или не. Тако, за штету који је починио комшија у "југу" вредном 500 евра, власник "југа" може да плати осигурању 4.000 - 5.000 евра одштете, па и више.
ИЗУЗЕЦИ
АКТУЕЛНИ нацрт законских измена предвиђа и неке изузетке кад је у питању одузимање кола. Они се односе на ситуације када власник није имао могућност да утиче на то ко ће сести за његов волан. Рецимо, ако је у питању рентакар или ако је возило украдено.
Ипак, има и оних који сматрају да су оваква решења не само супротна Уставу и нашем правном систему, већ и да додатно подстичу постојеће отуђење међу људима. Нико ни у кога више неће имати поверења, нико ником неће позајмљивати ништа, нити притицати комшијама, а камоли непознатима у помоћ.
- Овакво решење није у складу са нашим правним нормама и сигурно ће бити поднет захтев за оцену његове уставности - каже адвокат Тихомир Константиновић. - Ако неко бахато вози, он би требало да одговара прекршајно или кривично, а не да у то буде увучен неко трећи. Наш правни систем почива на римском праву, а својина може мењати титулара само на основу уговора о продаји, поклону или приликом наслеђивања. Овакве норме руше и међуљудске односе, постајемо неповерљиви и себични, губимо своје традиционалне вредности - наглашава Константиновић.
Да одузимање возила не решава акутне проблеме још раније су за "Новости" истакли декан Саобраћајног факултета у Београду др Небојша Бојовић и Стојадин Јовановић, некадашњи начелник Управе саобраћајне полиције. Јовановић мисли да та одредба не ставља све учеснике у саобраћају у равноправан положај, рецимо оне који возе туђи или службени аутомобил.
Окановић на ово узвраћа да је још 2006. легализовано одузимање возила таксистима који раде "на дивље" и да је Уставни суд Србије констатовао да је то у складу с Уставом.
УКРАЈИНА ДОБИЈА ЗАБРАНУ 20 ГОДИНА! Трампов предлог: "Ако им се не свиђа, имамо и другу варијанту"
ИАКО ће у Овални кабинет Беле куће ући тек за два и по месеца, већ су почеле анализе може ли Доналд Трамп испунити предизборна обећања и донети мир Украјини и Блиском истоку. Према писању "Вол стрит џорнала", који се позива на изворе блиске Трампу, саветници новоизабраног председника нуде замрзавање рата дуж прве линије, консолидацију окупираних територија за Русију, демилитаризовану зону и заустављање интеграције Кијева у НАТО на 20 година.
08. 11. 2024. у 09:02
ПУТИН ЗАПУШИО УСТА ЗАПАДУ: Његове речи о Олимпијским играма парају уши
ВЛАДИМИР путин говорио је Олимпијским играма које су пре неколико месеци одржане у Паризу
08. 11. 2024. у 18:34
УДАРИО НА ПОЛИЦИЈУ: Како је умро Ромео Савић, Кнелетов друг - у ноћи кад је Александар убијен сумња се да му је оставио поруку у хотелу
"ОТИМАО сам 'робу' и аутомобиле поквареним полицајцима. Волео сам да то радим инспекторима који су и сами криминалци, а нису имали смелости да стану наспрам мене. Можда сам и претеривао, али се кунем да нико поштен од мене није страдао. Увек сам узимао од цинкароша, пијанаца и 'индијанаца', понижавао их и малтретирао! Често сам то чинио због других. После ме је то много коштало."
08. 11. 2024. у 19:44
Коментари (2)