Како се Црни петак претворио у дигитални феномен?
Црни петак одавно више није само глобални шопинг празник, постао је локални феномен и у Србији и сви га са великим нестрпљењем чекамо. Све више купаца планира куповину унапред, пратећи цене и залихе уочи великих новембарских акција.
Фото: freepik.com
Према доступним подацима домаћих е-цоммерце сајтова, интересовање за модне и спортске брендове последњих година значајно расте, нарочито у категоријама обуће (патике и чизме), торби и зимских јакни.
У САД-у и на другим тржиштима онлине куповина за Блацк Фридаy већ бележи велики раст. Само у Америци је током 2024. године онлине потрошња достигла рекордних 10,8 милијарди долара што показују подаци Адобе Аналyтицс-а, а то је пораст од 10,2 % у односу на претходну годину.
Истраживања показују да чак 32 % потрошача користи ране понуде које почињу неколико дана или недеља пре самог догађаја, што је тренд који све више прати и Европа, а и Србија.
Ови подаци указују на промену навика, купци више не чекају само “дан Д”, већ планирају куповину унапред и прате попусте већ од почетка новембра.
Купци планирају раније и купују паметније
Све је више оних који унапред праве листе жељених производа и прате кретање цена. Истраживање компаније Дриве Ресеарцх показује да чак 75 % купаца планира онлине куповину, док тек четвртина бира физичке продавнице.
Разлог је једноставан, онлине трговина пружа већу прегледност, лакше поређење понуда и сигурност да ће жељени производ бити доступан.
Мода и лифестyле и даље воде
У свим истраживањима модна индустрија остаје на врху интересовања током Црног петка. Одећа, обућа и модни додаци најтраженије су категорије, а познати брендови бележе стабилан раст потражње из године у годину.
Психологија куповине
Занимљиво је да, према студији са Yале Сцхоол оф Манагемент, само 38% купаца заиста купи оно што је планирало, док већина доноси одлуке импулсивно под утицајем ФОМО ефекта (“феар оф миссинг оут” - страх да се не пропусти добра понуда). Куповина је постала и емоционално искуство - осећај задовољства при проналажењу “паметне понуде” често је важнији од саме потребе за производом.
Раст е-цоммерце тржишта у Србији
На домаћем тржишту сектор онлине трговине бележи стабилан раст. Само током 2024. године забележено је више од 82,4 милиона онлине куповина, са просечном вредношћу наруџбине од око 65 долара и стопом конверзије од 2,6 %.
Укупно тржиште е-цоммерце у Србији процењује се на око 846,4 милиона евра у 2024, а очекује се да ће достићи 910,8 милиона евра у 2025. години, уз годишњи раст од приближно 6,4 %.
Ови подаци јасно показују да је онлине куповина постала део свакодневице, а да се шопинг навике све више премештају у дигитални простор.
Шта нас очекује у новембру 2025.
Како се ближи Црни петак ове године, домаћи сајтови бележе све већи број претрага и задржавања корисника у категоријама одеће, обуће и модних додатака.
Корисници више не чекају последњи тренутак - већ од почетка новембра активно прате акције и траже конкретне комаде које желе да “улове” по нижој цени.
Све указује да ће и ове године Црни петак оборити рекорде - како у промету, тако и у броју наруџбина.
Једно је сигурно: Купци у Србији постали су прави мајстори паметне куповине, а новембар је њихов месец шопинг стратегије.
Препоручујемо
ВАТРОГАСЦУ ПОЗЛИЛО ОД ПРИЗОРА КОЈИ ЈЕ ЗАТЕКАО: Мучне сцене на месту погибије Ане Радовић и њеног пријатеља
ЈУТРОС је у Овчарско-кабларској клисури лоциран аутомобил марке "ауди" у коме су пронађена два тела, а једно до њих је тело Ане Радовић за којом се трагало од 23. новембра.
26. 11. 2025. у 13:30
НАЈВЕЋА СИЛА ЕВРОПЕ РЕАГОВАЛА НА ТРАМПОВ ПЛАН: "У принципу подржавамо"
НЕМАЧКА влада саопштила је да "у принципу" подржава план Сједињених Америчких Држава за окончање рата у Украјини, али да остаје посвећена заштити украјинског суверенитета и обезбеђивању безбедносних гаранција за земљу.
21. 11. 2025. у 12:37
СЛОБОДА И ВОЈИН СЕ СЕЛЕ: Купили стан, а ево и где! Донели битну одлуку
СЛОБОДА и Војин су овај стан купили пре више од годину дана...
25. 11. 2025. у 08:41
Коментари (0)