ЗБОГ САНКЦИЈА РУСИЈИ БИЋЕ СКУПЉЕ ГОРИВО: Наша држава је добро снабдевена, прати се утицај новог ембарга на цене деривата
ЕВРОПА би могла да се суочи са несташицом дизела и растућим ценама нафтних деривата због антируских санкција ЕУ које су ступиле на снагу у недељу, 5. фебруара. На ово је упозорило Министарство енергетике Мађарске, а слична оцена стиже и од немачких економиста.
Бриселски ембарго погађа и нашу земљу. Србија је добро снабдевена горивом, али, како указује ресорна министарка Дубравка Ђедовић, постоји бојазан како ће нови пакет санкција да се одрази, пре свега, на тражњу, а онда и на цене. Ни српски аналитичари не очекују несташице код нас, али сматрају да је по питању кретања цена потребна доза опреза, јер оно што се дешава на европском тржишту утиче и на наше.
- Ми пратимо ситуацију и урадићемо све да тржиште Србије и грађани буду заштићени и да не дође до великих померања цена - указала је министарка. - То се, пре свега, чини стварањем великих залиха у нашим складишним капацитетима, како би се сви осећали сигурније.
Она истиче и да држава контролише цене горива како би заштитила грађане, и да ће то наставити да чини у зависности од кретања на светском тржишту. Европска унија је од 5. фебруара забранила увоз нафтних деривата из Русије. Такође, ни они који су добијени прерадом руске нафте не могу да се извозе из земаља ЕУ које прерађују ову сировину. Истовремено, уведено је и ограничење од 100 долара по барелу за руске деривате који се продају уз премију и 45 долара по барелу за оне који се продају уз попуст. Ове нове баријере стижу након ембарга на увоз руске сирове нафте и ограничење цене на 60 долара по барелу, који се примењује од 5. децембра.
Како је објаснило мађарско министарство енергетике, половина потражње ЕУ за дизел горивом до сада је била покривена из руских извора. Због санкција, Европа сада мора да се ослони на друге удаљеније изворе, попут Индије, Блиског истока и Кине, што значи да ће сада добијати гориво из тих региона и по много вишим ценама, што може довести до нарушавања сигурности. И немачки медији преносе исту оцену њихових стручњака, који напомињу да је дизел гориво сада дефицитарно на светском тржишту.
Стручњак за енергетику у "Дилојту" Жељко Марковић сматра да уколико би дошло до поремећаја у понуди и тражњи на европском тржишту, то би могло да утиче на цену дизела, како у Европи тако и у Србији. Он истиче да не очекује да у нашој земљи може доћи до несташице горива.
- НИС има модерну рафинерију у Панчеву и има капацитет да задовољи потребе српског тржишта за нафтним дериватима, без увоза - објашњава Марковић. - Ту су и друге компаније, које увозе гориво и пласирају га кроз своју малопродајну мрежу, али њихово учешће је у мањем проценту. Сведоци смо и да претходне санкције, које се односе на руску сирову нафту, нису изазвале поремећај на нашем тржишту.
НЕМА ПОМОЋИ НИ СА БЛИСКОГ ИСТОКА
НАКОН забране увоза руске нафте, Европска унија се суочава са несташицама, пише "Блумберг". Како оцењује ова медијска компанија, после ембарга на нафтне деривате из Русије ЕУ мора да пронађе алтернативне изворе снабдевања, што би могло да буде прилично изазовно. Три нове рафинерије на Блиском истоку могле би помоћи ЕУ да замени 600.000 барела руског дизела дневно, али су се оне суочиле са бројним кашњењима. Ниједна од њих још није у пуном капацитету и могло би бити још више застоја. Како је оценио аналитичар робе у Лондону у компанији Renaissance Energy Advisors Ахмед Мехдију, Европа неће имати користи од додатних барела до краја ове године.
Уредница сајта "Енергија Балкана" Јелица Путниковић указује да су сви направили залихе нафтних деривата, Европа, Србија и регион, и да не треба очекивати несташицу, а у прво време ни поскупљење.
- Што се тиче цена, све ће зависити од кретања нафте на берзама и колико ће бити деривата у понуди на европском тржишту, пре свега дизела и гасног уља - објашњава Путниковићева. - Видећемо како ће се понашати тржиште.
Она указује и да од када је Европа почела да уводи санкције на руске енергенте, почела је и да смањује увоз из Русије. Зато су европске рафинерије почеле да траже друге добављаче.
- Многе земље, попут Турске, Индије, Кине и Саудијске Арабије прерађују руску и другу нафту и реекспортују у Европу - наводи наша саговорница. - Али то је повећало трошкове, транспорт траје дуже и то је већ раније утицало на поскупљење дизела.
ТАЧНО НА ОВОМ МЕСТУ БИ МОГАО ПОЧЕТИ ТРЕЋИ СВЕТСКИ РАТ: Путин га сматра својом територијом, НАТО трупе већ распоређене
ОВАЈ снегом прекривени гранични мост између две средњовековне тврђаве у делу Естоније где се говори руски, могао би бити место где ће започети трећи светски рат, пише Политико.
26. 12. 2024. у 08:55
ПОЈАВИЛА СЕ ШОК ТВРДЊА: "Руси су оборили авион у Казахстану, погледајте трагове експлозије на репу летелице"
АВИОН Азербејџан ерлајнса, који се 25. децембра срушио на путу за Русију, можда је оборен руском ракетом земља-ваздух, према извештајима руских медија који нису наклоњени Кремљу и руском председнику Владимиру Путину.
26. 12. 2024. у 07:44
А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара
ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.
26. 12. 2024. у 14:37
Коментари (0)