БРЗА МОДА НА УДАРУ ВЛАСТИ: Французи крећу у опорезивање најјефтинијих текстилних производа

Француска држава је повела рат против јефтине одеће. Власти у Паризу сматрају да ови неквалитетни одевни предмети, који се купују будзашто, загађују човекову околину неконтролисаном производњом. Већ је за њих смишљен и назив "фаст фешн", то јест "брза мода", по угледу на "фаст фуд", односно брзу храну.

БРЗА МОДА НА УДАРУ ВЛАСТИ: Французи крећу у опорезивање најјефтинијих текстилних производа

Фото: Горан Чворовић

Посланици француске скупштине недавно су у првом представљају једногласно усвојили предлог закона о смањењу штетног утицаја текстилне индустрије на човекову околину. Остаје сада да о томе своје мишљење дају сенатори, па да се и дефинитивно изгласа закон који ће донети праву малу револуцију у гардеробним орманима.

На мети су углавном нове марке које играју на карту што нижих цена, стављајући квалитет у други план. Код њих се мајице, панталоне и хаљине, у радњи, или преко интернета, купују за багателу од свега неколико евра. Понуда често креће већ од две до три европске новчане јединице, а ретко шта прелази десет.

Запањујуће звучи податак да једна од ових фирми, нарочито популарна код младог света, свакога дана на сајт у светску понуду ставља више од 7.000 нових производа! Израчунато је да је то чак 900 пута више од традиционалних фирми које пласирају гардеробу у Француској.

Сматра се да таквим ритмом избацивања новитета само иницирају грађане да бесомучно купују што више, робу сумњивог квалитета, која им уопште није потребна и која се гомила у гардеробним ормарима.

Ове нове фирме ничу као печурке после кише, а људи се с њиховим именима упознају са огромних рекламних паноа у подземној железници и на улицама. Рачуницу су нашле у продаји навелико, у драстичној штедњи материјала и средстава. Производи се шију у земљама "трећег света", при тешким условима рада, док продавци зарађују минималац, диринчећи од јутра до сутра. Израбљивање радне снаге још је један од разлога за нову "гардеробну политику" француских власти.  

Нацрт закона који је већ прошао скупштину, предвиђа више мера, а све је засновано на процени колико се загађује околина. Тачна скала још није направљена и тај део посла тек предстоји. Једна од мера је да ће највећим загађивачима, сходно томе колико јефтино продају робу, бити забрањено јавно оглашавање, директно или индиректно, већ од следеће године. У Француској ту новину пореде с тренутком када је, почетком деведесетих прошле године, забрањено рекламирање цигарета и алкохолних пића.

Такође, произвођачи овакве текстилне робе биће у обавези да видљиво упозоравају своје купце на штету по околину коју наносе ови одевни предмети. Опорезиваће се додатним наметом који може да иде и до 50 одсто од продајне цене, до максималних 10 евра, а ова мера би требало да се примени прогресивно, до 2030. године.

- Текстилна индустрија представља десет одсто емисије штетних гасова с ефектом стаклене баште у атмосфери. Такође, 20 одсто загађења вода у свету потиче од фарбања и третирања ових материјала – истакла је подносилац предлога закона, посланица странке "Хоризонти" из владајуће коалиције Ан Сесил Виолан.

Уколико се ништа не буде учинило, загађивање ваздуха од текстилне индустрије би се, овим ритмом, до 2050. године, попело са 10 на чак 26 одсто. Борци за очување човекове околине наглашавају да 80 одсто загађења у одевној бранши настаје приликом производње, те да је неопходно да се уведе ред у овом сектору утврђивањем норми које би одвраћале од хиперпродукције, што француске власти управо покушавају да учине.

Виолан износи податак да се годишње продаје 3,3 милијарде одевних предмета, што је за милијарду више него пре десет година. С друге стране, многе фирме су, због стравичне конкуренције која генерише нехумане услове рада, биле приморане да ставе кључ у браву. За последњих годину дана, у текстилној индустрији у Француској угашено је десет хиљада радних места, а чак 300.000 од деведесетих наовамо.

Према предлогу новог закона, биће финансијски кажњене све оне фирме које оглашавају више од хиљаду нових одевних предмета дневно. У јавности су се чак појавиле и организације које подржавају власт у овој намери, попут асоцијације "Стоп фаст фешн", чија је идеја била да се као припадници овог одевног правца третирају сви који стављају у промет више од пет хиљада нових артикала годишње.

Једно од оваквих удружења су и "Пријатељи земље", у коме истичу да се на овакву иницијативу превише дуго чекало. Наглашавају да на мети не би требало да буду само они са екстремно ниским ценама, већ и познати ланци са излозима у најпрометнијим улицама светских градова, чији производи коштају мало скупље, па се чини да спадају у неку средњу категорију, а заправо играју на исту карту.

Сматра се да ће се новом таксом извршити правична надокнада за загађивање човекове околине. Они који су присталице овакве врсте одевања, брзо су релативизовали ствари. Израчунали су да мајица која се продаје за 2 евра може, у најгорем случају, да поскупи на три, и то тек за 5 година. А толико поскупљење моћи ће, кажу, да преживе, у ситуацији када неки класични продајни ланци своју гардеробу пласирају десет, па и сто пута скупље.     

Одмах је реаговала и једна од прозваних фими. Поручили су да ће на овај начин бити најтеже погођени потрошачи који највише воде рачуна о ценама, као и да дефиниција "фаст моде" не би требало да у обзир за критеријум узима број комерцијалних референци, већ количину непродате робе.

Они који подржавају ланце са јефтином гардеробом истичу да ће њихово додатно опорезивање бити директан удар по џепу најсиромашнијих слојева друштва. Кажу да је лепо водити рачуна о природи, али да се треба запитати да ли просечан купац данас у јеку најразличитијих криза има новца да "крпице" плаћа скупље. Немају, кажу, сви пара да носе креације с модних писта. Таман кад су пронашли јефтини "елдорадо", жртве модних трендова ће морати да мењају навике.

С друге стране, они који стоје уз власт у овој намери, а таквих је, ипак, мање судећи по реакцијама ширих народних маса, као један од примера наводе и чињеницу да је квалитет оваквих производа толико лош да неке хуманитарне организације, попут веома познате француске асоцијације "Емаис", одбијају да узму овакву изношену гардеробу, јер је превише лошег квалитета чак и за бескућнике!  

У "Емаису" кажу да раст "фешн моде" процентуално одговара порасту бачених одевних предмета сваке године, који су притом лоши да би, као такви, могли да буду поново коришћени. Тако је за десет година, удео текстила, доброг да би био поклоњен некоме ко нема довољно средстава да обнови своју гардеробу, спао са 64 одсто на 55. Остало иде у рециклажу и спаљивање.

- Морамо стати на крај пустошењу које ствара ова индустрија, тако што ћемо ограничити обим који може да се изнесе на тржиште, и на тај начин промовисати продају квалитетних, еколошки дизајнираних, поправљивих и вишекратних производа – истичу у "Емаису".

Тако се стигло до два екстрема у дивљању либералног капитализма, с једне стране с баснословним ценама појединих производа које могу да купе само они с врха скале све израженијих социјалних разлика, и с друге, с производима конкурентски спуштеним у бесцење који не могу да испуне ни основне норме. На ластишу између ова два краја, развлачи се обичан човек.

КРПИЦЕ НА УШТРБ СОЦИЈАЛЕ

- Претерано конузимирање је везано за јачање актера у "фаст моди" која практикује веома ниске цене, на уштрб социјалних и еколошких захтева – поручила је француска посланица која је представила предлог закона Ан Сесил Виолан.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију (ВИДЕО)

ИЛОН МАСК ПОДЕЛИО СНИМАК ИСТИНЕ: "НАТО је бомбардовао Београд како би распарчао Србију" (ВИДЕО)

МИЛИЈАРДЕР Илон Маск, власник Тесле, "Спејс Икса", друштвене платформе Икс, поделио је на свом профилу говор у којем Џефри Сакс прича о нелегалном бомбардовању Србије од стране НАТО-а.

12. 11. 2024. у 15:47

Коментари (0)

ПОГИНУО ФУДБАЛСКИ РЕПРЕЗЕНТАТИВАЦ! Пре две године избегао смрт правим чудом, данас није!