„ТЕЛЕКОМ СРБИЈА” СВЕТСКИ ОПЕРАТОР ДИГИТАЛНОГ ДОБА: Владимир Лучић о успеху компаније

Марко Колашинац
Марко Колашинац

07. 04. 2024. у 11:33

КОМПАНИЈА за коју је прошла година била рекордна и по питању броја нових корисника и приходу и профитабилности спремна је за увођење 5Г мреже. На том пројекту ће им стратешки партнер бити Европска инвестициона банка (ЕИБ), а у плану је потписивање уговора и са америчком банком Ексим, након чега ће „Телеком” бити први оператор у Европи са оваквим уговором.

„ТЕЛЕКОМ СРБИЈА” СВЕТСКИ ОПЕРАТОР ДИГИТАЛНОГ ДОБА: Владимир Лучић о успеху компаније

Фото Танјуг

Посебно ће се припремити за Експо 2027, јер ову манифестацију виде као изузетну прилику за све из телекомуникационе и ИТ индустрије, али и као одличну прилику за снажни развој српске привреде и промоцију наше земље, каже у разговору за „Политику” Владимир Лучић, генерални директор „Телекома Србија”.

Све најаве крајем прошле године су ишле у прилог томе да ће „Телеком Србија” у 2023. оборити рекорде по приходима, профитабилности, броју нових корисника. Шта кажу бројеви?

Прошла година је била рекордна година и по питању броја нових корисника и по питању прихода и профитабилности. На нивоу групе „Телеком Србија” остварен је укупан приход од 230,7 милијарди динара, што је повећање од 41 одсто у односу на 2022. годину. ЕБИТДА (профит пре амортизације и камата) износила је 128 милијарди, што је повећање од 88 процената у односу на претходну годину, са нето добити од рекордних 49 милијарди динара. Посебно је био успешан „Телеком Србија”, који је успео да направи приход од 164 милијарди динара, што је повећање од 37 одсто у односу на 2022. годину. ЕБИТДА је износила чак 88 милијарди динара, што је повећање од 78 одсто у односу на 2022, док је нето добит у односу на 2022. повећана за 156 процената и износи 34 милијарде динара. Ове резултате пратио је тренд раста броја корисника телевизије и интернета на нивоу читаве групе као и раст прихода у мобилној телефонији. Укупан број јединствених корисника премашио је број од 11,5 милиона. Ови рекордни резултати остварени су у години велике светске финансијске кризе када су трошкови финансирања вишеструко порасли. И поред тога, „Телеком” не само да је остварио рекордан резултат већ је наставио свој јаки инвестициони план изградње мобилне и оптичке инфраструктуре. Можемо да се похвалимо да смо другу годину заредом инсталирали преко 2.000 4Г базних станица. Такође је битно истаћи да је изграђена моћна оптичка мрежа која покрива 1,5 милиона домаћинстава, а да је већ 490.000 домаћинстава искористило ову могућност. Тиме Србија улази у ред развијених телекомуникационих земаља у Европи. Проширили смо пословање наше компаније на Немачку и Турску и тиме значајно повећали потенцијал нашег развоја, тако да се сада наше пословање обавља на чак 10 тржишта. Треба истаћи да смо прошле године остварили битна партнерства са низом највећих финансијских институција на свету: Бенк ов Америка, Дојче банк, Светска банка и ЕБРД. Дакле, највеће финансијске институције верују у развој „Телекома Србија” и у то да смо убедљиви лидер овог региона и да смо нашим пословањем снажно допринели укупном развоју дигиталног друштва.

Ова година би могла да буде још успешнија, а важну улогу у томе имаће увођење 5Г мреже и наставак међународног ширења на дијаспору. Да ли је компанија спремна за 5Г, и то не само за инсталацију већ и за нове сервисе за привреду и грађане који се на њој базирају?

Компанија је спремна за увођење 5Г мреже и на том пројекту ЕИБ је стратешки партнер „Телекома Србија”. Такође ћемо ове године потписати уговор и са америчком Ексим банком и бићемо први оператор у Европи са оваквим уговором. Са друге стране, стратешки смо партнери са „Водафоном”, који је најбрже растућа 5Г мрежа у Европи и са којим ћемо радити на брзој имплементацији низа дигиталних сервиса како би крајњи корисници осетили бенефите ове технологије. За развој наше мреже битна је и чињеница да смо последњих пет година имали снажан инвестициони циклус изградње оптичке мреже и нових базних станица на 4Г технологији. Све ово омогућиће брзу изградњу 5Г мреже на читавој територији Србије одмах по добијању дозвола. Посебно ћемо се припремити за Експо 2027. Ову манифестацију видим као изузетну прилику за све нас из телекомуникационе и ИТ индустрије, али и као одличну прилику за снажни развој српске привреде и промоцију наше земље.

Прошлу годину су обележили и притисци на вашу компанију на Косову и Метохији. Какво је сад стање?

Прошлу годину је обележила и наша битка за опстанак наше ћерке компаније МТС д. о. о. на простору Косова и Метохије. Приштинска администрација је у августу кренула у одлучну акцију гашења нашег оператора. Уз помоћ међународне заједнице успели смо да одбранимо овај до сада најтежи ударац. Крајем децембра кренуо је нови талас притисака са циљем да се одузму кабловски оператори које је наша ћерка фирма купила током 2019. и 2020. године. И овај притисак успели смо да амортизујемо и сада водимо судски спор против приштинске агенције за заштиту конкуренције. Најбитније за све наше кориснике на Косову и Метохији јесте да смо сачували нашу компанију и да ће више од 30.000 домаћинстава и даље имати квалитетан сигнал мобилне телефоније, интернета и ТВ. Ове године пробаћемо да коначно решимо и питање треће лиценце за мобилну телефонију која ће нашој компанији омогућити да и на територији Косова и Метохије буде лидер.

Одбраном наше компаније на КиМ доказали смо да смо постали угледна корпорација у свету која зна како да брани своје интересе када су они угрожени.

Какве су активности компаније у иностранству, „Телеком” је у октобру добио дозволу за рад у Турској. У Немачкој је требало да буду отворене нове пословнице српске компаније, која је на том тржишту и мобилни оператор. Докле се стигло с реализацијом ових планова?

Што се тиче Немачке, имамо више од 40 продајних места где продајемо наш постпејд и ТВ пакет и око 25.000 места где продајемо припејд. За сада имамо три наше пословнице, а план је да отворимо 30. Баш овог месеца свечано ћемо отворити пословницу у Менхенгладбаху и тиме кренути у велику промотивну кампању за продају наших услуга. Позвао бих све људе пореклом са ових простора да дођу до наших пословница и постану наши корисници. Добиће мобилни пакет са конкурентом ценом у односу на друге немачке операторе, без роминга са земљама ЕУ, Србијом, БиХ и Црном Гором, али и са понудом од преко 300 канала са подручја бивше Југославије. Имамо новину у ТВ понуди која се зове Наша арена. Наиме, у низу градова Србије са оптиком и камерама које на бази вештачке интелигенције прате лопту омогућили смо да гледаоци прате све утакмице које се дешавају у хали у том месту заједно са статистиком и резултатима. Тиме можете пратити утакмице свих локалних тимова свих узраста из места из којег сте потекли. Што се тиче Турске, кренули смо са продајом услуга у децембру и задовољни смо интересовањем овог тржишта за наше услуге.

Какви су планови за ширење на нова тржишта. Радите у Швајцарској, Аустрији, Немачкој, а предстоји излазак и на тржиште Америке…

Веома сам поносан на чињеницу да ћемо ширењем на тржиште Америке фактички бити присутни на тржиштима која укупно имају преко пола милијарде становника. Тиме постајемо велики глобални оператор. Битно је истаћи да смо следили развојни пут дигиталних платформи као што су „Фејсбук”, „Амазон”, „Гугл” и други. Дакле, у земљама Западне Европе и Америке не градимо сопствену телекомуникациону инфраструктуру већ користимо мрежу наших партнера. Са друге стране, развили смо одличну понуду садржаја и дигиталних сервиса. Уз помоћ овог пројекта планирамо да повећамо број јединствених корисника за минимално два милиона. Циљ нам је да корисници користе наше услуге мобилне телефоније, гледају наше канале, али такође да користе и разне апликације које ћемо развити у оквиру нашег Фонда за финансирање стартап компанија.

Отворили сте тај фонд пре две године. Како сте задовољни радом фонда?

„TS Ventures”, који је основао „Телеком Србија”, први је корпоративни фонд „Corporate Venture Capital” у овом делу Европе. Успех овог стратешки осмишљеног потеза огледа се у чињеници да смо, за само две године постојања, забележили рекордан број инвестиција у наш портфолио – чак 12 стартапова који се ослањају на различите технологије. Са поносом истичемо да смо пажљивим избором нашег интернационалног експертског тима дошли до тога да чврсто верујемо да чак четири стартапа (Fuller Vision, Reputeo AI, Shopnosis i Anari AI) могу вредети више од милијарду долара. Поред њих, два стартапа су, после наших инвестиција, успела да привуку нове високе рунде инвестиција – „OtaSync” и „Randevue”. Такође, постигли смо први „егзит” – стартап „60 Seconds” је пронашао инвеститора са Блиског истока, који је купио цео њихов бизнис. Овај потез је свакако био успешан за нас, јер смо успели да троструко повратимо уложену инвестицију. Очекивања од фонда се повећавају у наредном периоду, имајући у виду да ће дигиталне услуге у које инвестирамо пратити нашу стратегију ширења на нова тржишта. Фонд ће бити један од кључних стубова наше трансформације из традиционалног телекомуникационог оператора у телекомуникациону компанију будућности.

Сегмент мултимедије представља такође важан стуб у вашој стратегији експанзије и развоја. Да ли имате неких новости на тему нових канала и новина у ТВ понуди?

Оно што нас веома радује јесте то што наша ћерка фирма Арена све успешније послује у свих шест земаља бивше Југославије. Финансијски резултати Арене су значајније бољи од 2022. године, и то пре свега због повећања прихода од других кабловских оператора у региону, а свакако и од продаје рекламног простора. Маркетинг приход у Србији нам је порастао за више од 50 одсто. Канал Суперстар, где емитујемо наше серије, прошле године је био убедљиво најгледанији кабловски канал, док су спортски канали Арене на нивоу региона препознати као најатрактивнији канали. Истакао бих и највећу новост за прошлу годину у којој смо у нашу спортску понуду уврстили и чувену НФЛ лигу. Ове године планирамо развој наше медијске компаније у више праваца. Ускоро пуштамо канал Суперстар 3, на коме ће бити искључиво домаћи филмови, као и отварање канала Ареница, који ће бити посвећен деци. Што се тиче наших информативних канала, планирамо да до октобра пустимо нови канал Њузмакс, а такође ћемо проширити сарадњу и са Јуроњузом на територије БиХ и Црне Горе. Успех нашег улагања у мултимедијални садржај најбоље илуструју партнерства са глобалним брендовима попут ХБО, Амазон прајм, Дизни плус и други.

Када сте се вратили у „Телеком Србија” од тада је прошло шест година. Како сте задовољни тиме што је постигнуто у овом периоду?

Веома сам задовољан јер смо успели да из једне незавидне тржишне позиције постанемо убедљиви лидер у свим услугама у Србији и што смо успели да изградимо снажну оптичку и мобилну мрежу, а такође и да направимо нове изворе прихода кроз производњу ТВ садржаја и дигиталних сервиса. Задовољан сам и са чињеницом да смо трансформисали наше пословање и проширили се на пет нових земаља са огромним тржишним потенцијалом. Такође сам поносан што су финансијски резултати вишеструко бољи и што се тиче прихода, ЕБИТДА и профита у односу на период када смо почели велики инвестициони циклус 2018. године. Битно је што смо остварили стратешку сарадњу са највећим светским финансијским институцијама и телекомуникационим компанијама. Наш углед као компаније у свету је велики и мислим да су сви наши критичари могли то да увиде у последњих шест година. Драго ми је што смо све ово остварили и поред огромних медијских, политичких и лобистичких напада наше конкуренције.

На крају сам посебно поносан на чињеницу да смо значајно унапредили стандард наших радника, што смо кренули да подмлађујемо, едукујемо и професионализујемо наше запослене. Они јесу били и увек ће бити највећа снага наше компаније.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

Стигла вам је једна 110 година стара порука са фронта