ЗАМЕНА ЈЕДНОГ ДЕЛА КОШТА ВИШЕ ОД ЦЕЛОГ АУТА: Проблем решава и правилно паркирање, опасна вожња по хладноћи

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

19. 03. 2025. у 20:39

ВОЗАЧЕ који размишљају о куповини електричног возила често брине животни век батерије.

ЗАМЕНА ЈЕДНОГ ДЕЛА КОШТА ВИШЕ ОД ЦЕЛОГ АУТА: Проблем решава и правилно паркирање, опасна вожња по хладноћи

Foto: Profimedia

Пошто је батерија најскупљи део електричног возила, њена замена понекад може коштати више од вредности самог возила. Шта возачи треба да знају о батеријама пре него што се одлуче за куповину новог или половног електричног возила?

КОЈИ ФАКТОРИ ОДРЕЂУЈУ ДУГОВЕЧНОСТ БАТЕРИЈЕ?

Произвођачи електричних возила обично нуде гаранцију за батерије од 8 година или пређених 160.000 километара, у зависности од тога шта се прво деси. Међутим, то не значи да је аутомобил након истека тог периода само за отпад. Временом ће се домет електричног возила смањивати услед трошења батерије.

- Батерија електричног аутомобила може трајати од 10 до 20 година, али на то утиче много фактора. Батерије које се користе у земљама са веома врућим или хладним климатским условима пропадају брже од оних које се користе у умереним климатским условима. Приликом куповине половног електричног возила увезеног из иностранства важно је знати одакле оно потиче, јер то може утицати на стање батерије - каже Матас Бузелис, аутомобилски стручњак и директор комуникација у carVerticalu.

Иако агресиван стил вожње има минималан утицај на дуговечност батерије, многи возачи нису свесни како се правилно одржава батерија. Произвођачи препоручују да се одржава оптималан ниво напуњености батерије од 20–80% и избегава често коришћење станица за брзо пуњење.

ЗАМЕНА БАТЕРИЈЕ МОЖЕ КОШТАТИ ВИШЕ НЕГО ШТО АУТОМОБИЛ ВРЕДИ

Иако електрична возила имају мање покретних делова и њихово одржавање обично кошта мање у односу на возила са моторима са унутрашњим сагоревањем, у случају оштећења батерије у саобраћајној несрећи и њене накнадне замене, трошкови могу бити изузетно високи. У зависности од модела електричног возила, замена батерије може коштати око 20.000–40.000 евра.

Да би уштедели новац, неки возачи купују половну батерију како би смањили трошкове поправке, али чак и најјефтиније половне батерије коштају по неколико хиљада евра. Пре него што купите половну батерију, важно је имати што више информација о степену истрошености, стварном капацитету и домету батерије.

Новији модели, попут Тесла аутомобила, аутоматски сакупљају ове податке. Процена стања истрошености старијих или ређих електричних возила може бити изазовнија, али различите дијагностичке опције за процену здравља батерије постају све популарније. Пре куповине аутомобила, могуће је организовати и преглед возила у договору с власником. У супротном, купци се излажу ризику куповине батерије која је лошег квалитета и не омогућава прелазак већих удаљености.

ЕЛЕКТРИЧНА ВОЗИЛА СУ МАЊЕ ИЗЛОЖЕНА РИЗИКУ ОД ПОЖАРА

Безбедност батерије је главна брига возача који размишљају да пређу на електрична возила. На интернету постоји много прича о запаљеним батеријама електричних возила, што често одвраћа потенцијалне купце.

Иако ниједно возило није у потпуности заштићено од ризика од пожара, нарочито у случају озбиљне саобраћајне несреће, Бузелис тврди да је тврдња да се електрична возила могу спонтано запалити само мит.

- Према бројним истраживањима, учесталост пожара код електричних возила је мања у односу на возила на фосилна горива. Међутим, гашење пожара у електричном возилу може бити знатно захтевније. Многи возачи и даље сумњичаво гледају на електрична возила и често деле контроверзне садржаје о потенцијалним опасностима ових аутомобила, што ствара утисак да нису безбедна - објашњава Бузелис.

КАКО ОДРЖАВАТИ БАТЕРИЈУ ЕЛЕКТРИЧНОГ ВОЗИЛА КАКО БИ ДУЖЕ ТРАЈАЛА?

Пошто су батерије електричних возила веома осетљиве на промене температуре, препоручује се паркирање возила у хладу током лета и загрејаној гаражи током зиме. За разлику од возила са класичним моторима која користе топлоту мотора за загревање путника, електрична возила се ослањају искључиво на енергију батерије.

Ефикасност електричних мотора је бар два пута већа у односу на моторе са унутрашњим сагоревањем, а у многим случајевима прелази 80–85%. С обзиром на то да електрични мотор генерише релативно мало топлоте током рада, домет електричног возила се знатно смањује по хладном времену.

И потпуно пражњење и потпуно пуњење могу оштетити батерије електричних возила. Неки произвођачи ограничавају ниво пуњења електричних возила и спречавају пуњење до 100% или пражњење до 0%. Возачи не би требало да остављају возило дуже време с потпуно празном или пуном батеријом. Власницима електричних возила који су инсталирали кућне пуњаче саветује се да оставе возило прикључено како би се ниво напуњености батерије аутоматски регулисао и одржавао на 80%.

Чак и нагло убрзавање или кочење могу скратити век трајања батерије, зато је мирна вожња добра за ауто.

Истраживања показују да се домет електричног возила може скратити за 1–3% годишње. Иако произвођачи гарантују да замена батерије није неопходна током животног века возила, старији електрични аутомобили нису тако ефикасни и њихов домет је знатно смањен.

(бизнис.курир.рс)

БОНУС ВИДЕО - РУСИЈА ЛАНСИРАЛА РАКЕТУ: Погледајте тренутак лансирања

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
РОДИТЕЉИ ПОГИНУЛЕ ДЕЦЕ ФОРМИРАЛИ ЖИВИ ШТИТ: Не дозвољавају да се тела однесу на обдукцију

РОДИТЕЉИ ПОГИНУЛЕ ДЕЦЕ ФОРМИРАЛИ ЖИВИ ШТИТ: Не дозвољавају да се тела однесу на обдукцију

РОДИТЕЉИ који су у пожару изгубили своју децу у дискотеци "Пулс" у Кочанима не дозвољавају да се тела настрадалих однесу на додатну обдукцију у Скопље, тражећи да им се одмах предају како би припремили сахране, јавља Плусинфо.

16. 03. 2025. у 19:40

Коментари (0)

СКАНДАЛ: Два врхунска тенисера се умало нису потукла! Хајде изађи испред, па да се побијемо! (ВИДЕО)