ПОГЛЕД ИСКОСА - Сликовни обрт Марије Кнежевић
ТОКОМ маја је у Галерији “Никола Радошевић” у Београду изложба слика Марије Кнежевић (1967). Она трага за оним што ће “да буде јак мотив за стварање” а проналази га у женском еротизму, шуми и води, који могу да се схвате и као еротски симболи.
Слика је за њу извор живота, fons vitae, до кога води и “тактилност при обради тела”, како каже уметница.
Занима је у њеном уздизању реализма психологија ликова и аутопортрет у смислу понирања у себе, јер сликар тада не може ништа да сакрије од себе, цео свет је он сам. Она је међу данас све ређим сликарима који осећају “узбуђење пред сам чин стварања, свака слика је авантура”, исповеда уметница, а њени аутопортрети нису толико лепи, још мање улепшани, колико су истинити. “Очи су кључне” на слици за коју су пресудни еротизам, поетика и светлост. Ако природа лечи, то чини и слика, она је визуелни витамин, лек за трауме.
Сваки портрет није само ново изненађење, како тврди уметница, већ нова иницијација.
Њене слике су парадоксалне, мирне, постојане, дубоке али и динамичне, каткад и психолошки опсесивне, визија је чиста и снажна. Није, међутим, реч о опресивној већ о стимулативној фигурацији, која подржава уместо да поништава биће, тежи ка бићу а не небићу као већи део (пост)авангарде. Зато је за њу слика кодекс значења, симбола, естетски, психолошки и морални подстицај. Она потврђује eikon, изворну слику као imago, представу и лик а не као (само)деструктивни експеримент или редукујући процес. Ова уметница је свесна eikona али и eidosa као представе, предности чисте ликовности над ширим и уметнички мање обавезујућим светом визуелног.
Још се остарели Реноар упитао где нестаде људски лик из уметности, а од Мунка и Де Кирика он се све више губи и постаје роботски. Марија Кнежевић је можда највише и најпре у нашем сликарству на основу свог доброг познавања заната, направила оно што се у западној теорији назива The Iconic Turn, сликовни обрт, преокрет од нефигуративе авангарде ка слици. То је успела још на почетку свог стваралачког пута раних деведесетих.
Кад су други пацкали неоекспресионистичке идеолошке пароле против националног бића, она је мимо сваке, па и уметничке политике, насликала најлепши дечији портрет у српском сликарству, откривши на нов начин себе као мајку, у омажу својој ћерки. Умела је да досегне неслућене висине људскости, поетичке и интимистичке вредности, када су оне одбачене и заборављене од разноразног техничења сирове и сурове уметности. То и јесте смисао ликовне уметности као споја лика (дакле и божанског Прволика), ума и умешности, поштовања заната, чему сликарка изразито тежи. Она је artifex, вешт мајстор, али и жена која није мушкобањасто угушила у себи женственост и сензибилитет, поезију за коју је Пикасо тврдио да је најважнија у уметности.
ДИГНУТИ НАТО АВИОНИ ПОСЛЕ НАПАДА НА УКРАЈИНУ: Хитно се огласио Зеленски, имао поруку за Путина (ФОТО/ВИДЕО)
РУСИЈА је покренула масовни ваздушни напад на Украјину на божићно јутро по грегоријанском календару.
25. 12. 2024. у 11:16
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)
ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.
20. 12. 2024. у 17:07
ПЛАНЕТИ ПРЕТИ СЦЕНАРИО ИЗ 1815. После догађаја на планини која је променила свет уследиле трагедије: "Питање није да ли ће, него КАДА!"
„ЕФЕКТИ би могли бити још гори него што смо видели 1815."
25. 12. 2024. у 15:54
Коментари (0)