СКРИВЕНИ ПУТ У ТРАУМАТИЧНОМ ВРЕМЕНУ И СВЕТУ: Песникиња Тања Крагујевић, добитница награде “Јефимијин вез” за “Кратка историја тренуткка”
УГЛЕДНА награда "Јефимијин вез" за најбољу књигу поезије, објављене у прошлој години, а у дослуху са традицијом којој припада дело песникиње Јефимије, недавно је уручена Тањи Крагујевић (1946) за збирку "Кратка историја тренутка", у издању "Чигоје".

Фото Приватна архива
За досадашњих 25 збирки истакнута и плодна песникиња добила је низ признања међу којима су "Раде Драинац", "Грачаничка повеља", "Десанка Максимовић", "Печат вароши сремскокарловачке", "Милица Стојадиновић Српкиња", као и награде за књижевну критику и есејистику "Милан Богдановић" и "Исидора Секулић".
Како су добро уочили чланови жирија награђена књига нуди дијалог са читаоцем. Колико је такво "дописивање" могуће?
- Реч је пре о томе да се у поезији нађу и понуде одговори на питања која су у заједничкој атмосфери, која лебде између песника, и - рекла бих најпре - савременика. Онога трена када се пробудимо, видимо упаљена светла на згради преко пута нас. Неко је пробдео ноћ, због својих невоља, неко је забринут за неког свог, неко у том часу већ прати најновије вести. Ситуација коју смо преживели толико пута ми сами. Појачана увек догађањима које нам нуде стварности - ту крај нас, или километрима далеко - које препознајемо у свој тежини, па и трагичности. Моја песма "Нова година", из награђене књиге, чини ми се, сублимира ту комплексност - она већ започиње призором гудача, у некој меморијалној, а ко зна, можда и актуелној, слици "концерта на рушевинама". Јер такво време у укупној клими, и данас живимо.

Фото Приватна архива
То су искуства која понајпре песник доживљава као увек жива, актуелна, али на неки начин и позната, из антологија "стихова побуне. / Горчине и лепоте". Као песник, осећам да наслеђујем, и не знајући, то велико тестаментарно благо других песника, али и сопственог времена. То је намет сазнања, чак и времена у којем га није било, и за који песник сам, као и његови претходници, хитно мора наћи медикамент, у тами и просветљењу сопствених речи.
Прву збирку објавили сте пре непуних шест деценија. У којој мери се, у међувремену, мењао ваш песнички рукопис?
- Када се вратим тим стиховима, у збирци "Вратио се Волођа", а нешто касније и књизи "Несан", и сама се изненадим - песме носе основну структуру, готово и ритам, и игру контраста, које сам до данас сачувала. И понекад, исту слутњу да постоји простор лирике, метафизички "етар", који надилази језичку једноставност, води у слутњу новог, маштовног и сновног, у тишину у којој се огледа друга, још неоткривена страна лирског субјекта - привидно ново, друго лирско ја, које у ствари представља двојност саме стваралачке личности, њено откривање, у маху, у току исписивања речи ("Мушка срма", "Словочувар и словочуварка", "Пејзажи невидљивог", "Жена од песме"). Али ваља потражити и нови свитак писма. Јер године носе нова искуства, и тај искуствени фундус је она снага која учвршћује моје "мале песме", чува их од тога да само лебде, у безименом и безвременом.
Разарајуће искуство
ОВИХ дана објављено је истраживање по којем у свету људи посебно пате од усамљености. Како то тумачите?
- Стара кинеска изрека каже да је самоћа пут у мудрост. У ово време то је, рекла бих, сеизмограф који показује дубоке трауме и ране. Страх од другог, страх од другости. Као недодирљиво, вечито непознатог. Често манифестованог као императив који се мора прихватити. Што је пут у самоћу, нека нова "мудрост" - самозаштите и стрепње.
Обично се мисли да песма настаје у трену инспрације ипак, чини се, да ви на стиховима подуже и врло брижљиво радите?
- То је ноћни рад, тренуци размишљања, који се настављају и током дана, прате ме, извиру из књиге коју читам. Тада се изненада појаве, та размишљања, синтетизована, жељна тога да се огледну на папиру, у песми. Понекад је то и обичан, дневни блесак, као секунда сјаја над водом, превише мирном да бих је таквом и оставила.
Објавили сте велики број текстова и есеја о нашим најзначајнијим песницима. Да ли је и то утицало на ваше песничко стваралаштво?
- Утицало је, у знатној мери. То је и продужетак мог некадашњог уредничког искуства ("Народна књига", потом и "Агора") , када сам желела да и себи и другима, осветлим, поред најпознатијих, и друга имена, светске поезије. Заједно са преводиоцима, радовала сам се збиркама које су откриле необичну мисаоност будуће нобеловке Шимборске, сусрет поезије и стварности у модерном песништву Адама Загајевског, за тренутак отворену шкрињу Борхесове "Шифре", као велику тајну постојања, и његових дана.
То је искуство које показије да ништа у свету стварања није само ваше, да у трауматичним питањима времена, цивилизацијског искуства које стреми непознатом, да у сплету неразрешивости, постоје и мали, скривени путеви, који воде ка другоме, и онда када се чини да су сви мостови порушени. То зацељује, и храбри, и вашој малој барци на узбурканим пространствима чак и једног јединог тренутка, дају ветар у једра, и оснажени смер.

Фото Приватна архива
Да не помињем "тајне заната" - за мене увек чудесно синтакстичко обиље сведено на кратак стих, и магичну моћ метафоре - то крунско достигнуће песме, обрт који слику реалија муњевито преокрене у благост медитације, сна, прастаро извориште стиха.
Нисам заведена "моделима" других песника, али су ме поједине перспективе, смисао за парадоксе, апсурд и зачудност, охрабривали да градим нове димензије и моменте, у властитој поезији.
У чему је смисао поезије данас, на кога песници могу да рачунају у овом више него прозаичном времену?
- Смисао поезије данас је исти као што је одувек био. Поезија је, како каже један од сетних, рафинираних и мудрих песника који је обележио време за нама и време за даља времена - Адам Загајевски - "детињство цивилизације", прапочетак, извор и уточиште свих разноликости човековог искуства, одакле потиче и поетска разнородност. Искуство и битак, егзистенција и суштина. Најпространији дом различитости - порекла, уверења, маштовне креације, сна и отрежњења. Па и саме "прозаичности", која са у другачијој духовној и стваралачкој перспекетиви појављује као чиста "цитатност" реалности, која из поезије не сме бити искључена.
У једној песми из Ваше најновије књиге "Још увек", у издању КЦВ "Милош Црњански" читамо и овај стих: "Немам толико времена. / Да бих могла остати смирена". Шта вас посебно узнемирава?
- Узнемирава ме недостатак узнемирености, већ постојећа привикнутост на шокантна и разарајућа искуства овог времена и овог света, чак и очекивања, па и захтеви, да се са њима сложимо и саобразимо, да се и ова историјска етапа прихвати, без зачуђености и побуне.
Препоручујемо

ФРАНЦУСКИ ДОКУМЕНТ: Русија ће напасти Балкан за три до пет година, Европи прети велики рат
ФРАНЦУСКЕ власти сматрају да је 2030. године могућ велики сукоб у Европи, а у који би била увучена Француска и њени савезници, наводи се у „Стратешком националном прегледу“ те земље за 2025. годину.
15. 07. 2025. у 11:22

"ЗАШТО НЕ УДАРИШ НА МОСКВУ?!" Детаљи разговора Трампа и Зеленског, на Русију ће падати ракете које Срби памте по злу?
АМЕРИЧКИ председник Доналд Трамп разматра могућност да Украјини пошаље крстареће ракете Томахавк, преноси Вашингтон пост позивајући се на извор упознат са разговорима у Белој кући. Наведене ракете се још увек не налазе на званичном списку, али би могле бити укључене у каснијим пакетима помоћи.
15. 07. 2025. у 09:36

Научници ајкулама спустили мртву краву на 1.629 метара дубине - нису могли да верују шта су рибе урадиле (ВИДЕО)
"ТО ПОКАЗУЈЕ стратегију преживљавања код врста које се не хране усамљено."
14. 07. 2025. у 13:06
Коментари (0)