ПОГЛЕД ИСКОСА - Грандиозна емпатија Пуношевца
МЛАДИ уметник Антанасије Пуношевац (Крушевац, 1992) поново је изненадио публику сликама већих формата на изложби коју је назвао "Грандиозна емпатија".
Фото Архива
Ту грчку реч из античке старине са значењем "душевна наклоност или саосећање", најбоље су на савремен језик превели немачки естетичари као Einfhlung. Смисао јој је уношење у уметничко дело или, како Енглези преводе емпатија, мада је најпрецизније можемо са немачког превести као "уосећавање". Није реч о симпатији, као пасивној психолошкој активности, већ о дубинском уношењу и доживљавању. Никада није довољно саосећања, па тај начин доживљавања уметности, како примећује Мира Вујовић у каталогу "По природи ствари, никада не прелази и кич, баналност и дегутантну категорију".
Реч је о изразитом таленту, младом лаву који је у новој генерацији цртача међу реткима који су успели да освоје слику. Тешко се може рећи да ли он слика лице или лик, реално или измаштано. Антанасије је ма колико полазио од реалности и тежио реалистичком изразу пре свега имагинативац, дела решава тако да је стварност само повод. Некада су скоро сви бољи сликари били имагинативци, сликали су као Пуношевац на основу свога знања, сећања и утиска, а не преношењем података са узора, са модела на слику. Свестан да вулгарно копирање компромитује уметност и банализује је, млади мајстор не помишља на помоћ фотографије и епидијаскопа. Слику решава чисто ликовним средствима, он је сам наспрам платна које исликава цртачки. Премда су на граници монохромије, нове слике су каткад суптилног колорита, пастелног неутралног тона, делујући као сплетови енергетских струјања, назначених усковитланом мрежом линија које формирају телеса. То је потпуно другачији тип рада од социјалистичког реализма у коме су најприсутнији ликови на великом формату.
Увећани портрети вођа револуције су техничка решења, слике мртве појавности, док су код Пуношевца то живе и хуманозоване фигуре, осетљиве, крхке и осећајне упркос своје масе.
Његови радови се не би могли у правом смислу назвати портретима, већ пре ликовним истраживањима у медију слике, изведеним у форми фигурације. Колико су ти људи приказани на реалан начин, толико су и измаштани, снолики, на ничијој земљи између реалности и фантазије.
У генерацији нових српских стваралаца њему припада истакнуто место, успео је разлику од многих да створи, развија, надграђује и унапређује само свој тип слике. Он је другачији од других који се ослањају на великане из Медиале, или на амерички хиперреализам увећаних ликова, а није ни један од бројних настављача апстракције. Реч је о музејским сликама, али су наши музеји затворени за откупе овакве врсте. То је чисто сликарство, као некада на врхунцима (пост)модерне, које није стварано са задњом намером, да служи купцу или захтевима тржишта, већ само унутрашњем диктату уметника.
Препоручујемо
ПОКРОВСК ПРЕД ПАДОМ, РУСКИ ВОЈНИЦИ У ЦЕНТРУ ГРАДА: "Ситуација је више него критична, убијају нам људе"
НАЈМАЊЕ 250 руских војника налази се у Покровску, где учествују у уличним борбама и убијају украјинске војнике, посебно оператере дронова, преноси Украјинска правда позивајући се на официре из две бригаде које делују у том подручју.
25. 10. 2025. у 19:17
СТИЖЕ ЗИМА КАКВА СЕ ВИЂА ЈЕДНОМ У СТО ГОДИНА? Метеоролози одговорили на спекулације о "зими века"
НЕМАЧКИ портали су преплављени информацијама о екстремној зими, улицама прекривеним снегом и екстремним временским условима који прете земљи.
23. 10. 2025. у 17:38
"ЦЕЦИН СИНЕ, ЋУТИ И УДАРАЈ, ЗА БОЉЕ И НИСИ!" Водитељка одбрусила Вељку - "Озбиљан комплекс!"
НАКОН што је боксер Вељко Ражнатовић покушао да исмеје перформанс водитељке Јоване Јеремић, који је уприличила током прославе њеног рођендана, она му је брзо јавно узвратила, у свом стилу.
26. 10. 2025. у 10:48
Коментари (0)