ЖИВИМО У НЕВИДЉИВИМ КАВЕЗИМА: Вајар Рајко Попивода о изложби у Галерији "Б2", свету који лута опасним лавиринтима

М. КРАЉ

11. 01. 2022. у 09:24

ВЕЋ у уводу текста за каталог који прати изложбу "У лавиринту" Рајка Попиводе, у београдској Галерији "Б2", историчарка уметности Данијела Пурешевић указује на необичну биографску подударност: уметник се, као петогодишњак, са родитељима затекао у Бриселу у време Светске изложбе, на којој су последњи пут у европској историји у кавезу били изложени људи, и то из тадашње белгијске колоније Конга.

ЖИВИМО У НЕВИДЉИВИМ КАВЕЗИМА: Вајар Рајко Попивода о изложби у Галерији Б2, свету који лута опасним лавиринтима

Фото Приватна архива

- Дакле, године 1958, у средишту Европе. У престоници Белгије и данашњој престоници Европске уније - пише Пурешевићева.

А на поставци која ће трајати до 22. јануара, обухватајући дела настала у последње две деценије, један од главних мотива је - кавез, који се провлачи кроз стваралаштво једног од најугледнијих наших савремених вајара, од студентских дана.

- Веома рано моје осећање је било да сви ми живимо у некој врсти кавеза - каже Попивода, чија дела се налазе у јавним приватним колекцијама у земљи и иностранству, и иза кога је 35 самосталних изложби.

- Кавез ми је, још од тада, метафора односа човека и друштва. У њему нас држе други, али постоји и тај унутрашњи кавез, који смо сами себи наметнули.

Фото Приватна архива

Фото Приватна архива

Фото Приватна архива

У последње време кавез је на Попиводиним радовима безбојан, јер су постављене нам границе, на први поглед - невидљиве. Али, како тврди, некада су биле много очигледније, па су кроз историју створене велике поделе између такозване западне цивилизације и остатка света - Африке, Јужне Америке, Азије...

- То цивилизацијско неразумевање доводило је до трагичних ситуација, од којих су неке још присутне - објашњава аутор, чији су радови подстакнути и страдањима људи који се исељавају из несигурних и ратом обухваћених подручја.

- Домови су им разорени и на сваки начин покушавају да се домогну Европе, тог "цивилизованог света", који је у много чему допринео њиховој трагедији. Ту их не примају благонаклоно, а њихов ужас је и наш, јер смо му сведоци.

Лавиринт је као и кавез, симбол често заступљен у делима овог уметника:

- Знамо га из митологије као страшни простор у коме се губи глава, али је и метафора живота, зато што смо увек у прилици да бирамо, чега би требало да будемо свесни.

Пролазак кроз лавиринт није само ствар случајности, већ и одлука којим ће се путем кренути даље.

Фото Приватна архива

Аријаднину нит, која човека проводи кроз тај лавиринт садашњице, према мишљењу саговорика треба тражити у очувању природе:

- Бригу за њен опстанак не би требало занемаривати, без обзира на сва политичка и друга питања и тешку глобалну кризу у којој се налазимо. Природа је драстично угрожена и шаље све могуће сигнале да нешто предузмемо - сматра уметник, додајући да једино тако можемо да "умакнемо" новим минотаурима, међу којима су и они оком невидљиви.

- И корона је нека врста опомене за разумније, рационалније, поштеније понашање човека према природи. Таква спознаја и промена понашања могли би да буду замајац препорода.
Узроцима удеса који је снашао човечанство, уметник се бавио и у серији радова "Седам смртних грехова":

- Свет смо изврнули када смо основне људске норме гурнули у страну, када је грех релативизован, када је постао готово позитивна особина - закључује Попивода, чији радови у ликовном смислу, с једне стране теже прочишћеној, минималистичкој, апстрактној форми, а са друге негују наговештаје фигуративности, у чему вајар види везаност за оно што је људско.

Фото Приватна архива

Европа и границе

НА питање колико је Европа и нама поставила границу, да ли и нас третира као "трећи свет", уметник одговара:

- Немам сумњу да смо део Европе, када су у питању заједничке вредности. Макар оне биле и лицемерне, верујем у њихову универзалност. Али и за нас постоји граница, јер су посреди политичке игре и манипулације. Чињеница је да ни ми нисмо неке велике среће, јер су већ деценијама овде нека превирања, никако да се стабилизујемо и изађемо на линију која би нам омогућила континуирани развој.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)

УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)

БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.

27. 12. 2024. у 09:04

ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа

ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа

РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.

27. 12. 2024. у 09:23

ЛУКАС ЖЕСТОКО О СЕВЕРИНИ ПОСЛЕ ИЗЈАВЕ О ЈАСЕНОВЦУ: Она је будала, прича бљувотине о Србији, а син јој Србин

ЛУКАС ЖЕСТОКО О СЕВЕРИНИ ПОСЛЕ ИЗЈАВЕ О ЈАСЕНОВЦУ: "Она је будала, прича бљувотине о Србији, а син јој Србин"

У НОВОМ издању емисије "Четири и по жене", код водитељки Зине Ал Саттаф, Катарине Одаловић, Јадранке Јевтић и Маје Мојсовски Рашевић, гост је био певач Аца Лукас.

27. 12. 2024. у 09:30

Коментари (0)

РАФАЕЛ НАДАЛ ПОСТАЈЕ ТРЕНЕР? Огласио се Шпанац и решио све дилеме