ПОЗОРИШНА КРИТИКА - ПУБЛИКА КАО РАЊЕНИ ВОЈНИК: "Супротно", Бориса Никитина
ПЕТ кловнова, који покушавају да сачине неофашистичку представу, са идејом о рањеном војнику, који мора да верује у добре вести о свом преживљавању је класичан "смех под вешалама".
Новости
Помињање публике у улози тог војника, на самом почетку представе "Супротно" ("Наспротје ствари", превод Тања Петрич, Уршка Дали) уводи, ако не физички рањену, а оно рањиву неофашизмом либералног капитализма публику у две илузије - да ће бити жестоко, и да ће се театралност борити са стварним животом.
И заиста, Словенско младинско гледалишче је, у Битеф театру одиграло посвећен, апсолутни театар, сиров, суров, огољен, аутентичан, ритуалан у авангардном смислу. Трактат о слободи у сценској форми, што је порука говора о неофашизму, био би негледљив и заморан, да редитељ Борис Никитин (драматург Горан Ињац) није нашао тачан кључ да некадашњу скаредност Жаријевог Краља Ибија преточи у политички кич присутног неофашизма, привлачан и замаман, као сваки кич што је.
Кловнови, хорор који хода (костим и маска Вања Дјуран, Леа Братушек), што је више пута употребљено у филму и литератури (С. Кинг, на пример) - Примож Безјак, Јања Мајзељ, Иван Петернељ, Блаж Шеф, Стане Томазин - своје авангардизоване (не заиста и авангардне) сподобе су обликовали као данас често виђене мултимедијалне забављаче, спретне, али недовољно, да би им то био и животни позив.
Тако, извесна лаж провејава њиховим наступом, он је раштимован, као у лошем сну. Али је зато њихова интерпретација иманентног зла неофашизма изврсна, претећа и, повремено, емотивна. То чини да им публика поверује и да буде увучена у емпатију, неспојиву са фашизмом, што резултира освешћењем, враћањем у своју егзистенцију, засићеном репресијом у сваком сегменту модерног неоколонијализма.
Борис Никитин представу "Супротно" смешта на сцену неког морбидног бенда, музика је њен важан део (редитељ и Јан Крмељ). Све је стварно, али је, у исто време, све и "фејк", тако да је намера Бориса Никитина, захваљујући и прецизној интерпретацији, видљива - порозне су границе истине и лажи, оригиналног и учитаног, живота и смрти.
И све то у сатири, иронизовано до оног смеха под вешалама. Ко кога ствара, кловнови представу о неофашизму, или илузија њих дефинише, питање је до краја двосатног перформанса, у коме све време видимо светлећи натпис, да се фашизам не налази ту. А где то?...
Оно што Никитинова представа постиже, да се смех кроз страх изнесе из сале, по завршетку, говори да је то у нама самима, и то је наша казна, а гротеска, произашла из вољног пристанка да емпатијом учествујемо у диспуту, посебна је покора. У представи "Супротност", фашизам, игром замене теза и истицањем његове антропоморфности има, нажалост, људско лице. Уз кловновски искривљен, претећи осмех... У свакој шали има и мало шале, каже се.
УКРАЈИНСКИ ВОЈНИЦИ У КЛАНИЦИ ПОКРОВСКА: "У граду је прави пакао, Руси довели све снаге које могу"
РУСКА пешадија продрла је у градске границе једног од главних стратешких циљева председника Русије Владимира Путина, претећи да га опколи. Украјинске специјалне снаге укључиле су се у борбе у урбаном подручју.
29. 10. 2025. у 17:43
САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији
СЈЕДИЊЕНЕ Америчке Државе су данас издале тзв. "генералну дозволу" којом се привремено одлажу санкције Росњефту у Немачкој до 29. априла 2026. године, објавило је америчко министарство финансија.
29. 10. 2025. у 16:17
Удала се за 25 лета старијег чобанина, доживела шок кад је умро
Марсел Амфу је читав свој живот живео једноставно. Његова кућа није имала ни струје ни воде. То му је омогућило да уштеди огромне суме новца.
28. 10. 2025. у 21:37
Коментари (0)