ГЛУМАЧКА РЕШЕЊА СУ У ОЧИМА ПАРТНЕРА: Јована Стојиљковић, уочи вечерашње доделе награде "Петар Банићевић" на сцени Народног позоришта

Вукица Стругар

01. 02. 2022. у 09:37

ПРВУ улогу добила је са само једанаест година у телевизијској драми "Мали положајник", у средњој школи је први пут заиграла на филму ("Клип"), а прво признање освојила је као студент генерације ФДУ - награду Мата Милошевић.

ГЛУМАЧКА РЕШЕЊА СУ  У ОЧИМА ПАРТНЕРА: Јована Стојиљковић, уочи вечерашње доделе награде Петар Банићевић на сцени Народног позоришта

Фото Народно позориште БеоградФото

Јована Стојиљковић није дуго чекала ни "Царицу Теодору" (2015), а вечерас ће јој после извођења представе "Нечиста крв" у Народном позоришту бити уручено признање са именом првака ове куће, глумачког барда Петра Банићевића. Иако је члан Атељеа 212, игра и у другим београдским театрима, па ће у њеној биографији остати забележено и да је била Глоговчева Офелија - у последњој представи и насловној улози ("Хамлет") прерано преминулог глумца, на сцени Југословенског драмског...

А вечерас ће се Јовани још једном десити нешто "прво": за прву улогу у националном театру освојила је и прву награду! Донела јој ју је улога Софке у делу Боре Станковића, с редитељским потписом Милана Нешковића. Ово признање додељује се младом глумцу или глумици до 40 године живота, од 2011. у знак сећања на позоришног великана. Награду ће Јовани уручити Ива Банићевић, унука глумца.

СОФКА Из представе "Нечиста крв", Фото Народно позориште БеоградФото

Да ли се ово признање по нечему разликује од других које сте већ стекли?

- Све награде стекла сам за различите улоге, па се ова издваја већ тиме што ми је припала за улогу Софке у позоришту. До сада је најзахтевнија, најзначајнија и самим тим најважнија моја улога. Играм је и даље, већ трећу сезону. Посебно ми је драго што носи име уметника који је с великим успехом трајао годинама, а додељује се младим глумцима. Додуше, та граница до четрдесете мало је "занимљива", али знајући ко су претходни добитници, радујем се што сам у тој екипи. Увек је важно младим људима дати подршку у раду, тим пре што признање носи овако угледно глумачко име.

Фото Народно позориште БеоградФото

Бора Станковић је због ваше представе као и истоимене серије, поново у фокусу. Шта његову литературу и причу о патријархалним односима чини свевременом?

- Бавио се проблематиком жене и за своје доба писао прилично савремено. У његовом делу веома је важна психологизација главних јунака. И кад га први пут читате, у средњој школи, стичете утисак да добро знате ту Софку. Јер, имате комплетну представу о њој. Изазов је кад се ради такво дело, веома је важно и драгоцено за глумца.

Међу српским реалистима, уз Лазу Лазаревића, Бора је познат по психологизацији ликова, али и оном еротском које је присутно у сваком његовом делу?

- За Софку се зна да је девојка у годинама која жели и жуди за мушкарцем, а није га имала.

То је, с једне стране, део њене личности и одрастања. На другој је њена породица и читав породични родослов. Заправо, оно што се наслеђује из генерације у генерацију, и добро и лоше, и врлине и греси. Од баке, тетке, мајке до ефенди Мите који је, на неки начин, продаје. Није јој било лако да одраста у таквом окружењу и то је оно што је мени било важно да успоставимо у представи.

Од оне патријархалне Србије до наших дана, да ли се много тога променило када је реч о положају жене у друштву и сопственој кући?

- Када читамо оваква дела запрепастимо се, помислимо да ли је могуће да то постоји. А онда мало истражимо и схватимо да још има сличних обичаја који опстају у неким деловима земље. Ипак, упркос свему, верујем да се положај жене из године у годину мења набоље.

Или бар желим да је тако...

У образложењу награде наводи се да сте "осветлили до краја сваки трептај комплексног лика са изузетно истанчаним осећајем за партнерску игру", показујући "колико млади уметник може да има поштовања и свесности да је представа колективни чин"?

- То је нешто што учимо од Академије и о чему нам је говорио и наш професор Драган Петровић. Кад радим неку представу најважније ми је да се управо ово "правило" успостави. Није ствар дружења и екипе него намере коју имамо сви заједно, да се разумемо међу собом и с редитељем. Запослена сам у Атељу 212 и захвална сам Милану Нешковићу што ме је позвао да играм у Народном и то у таквој улози. Такође, била сам пресрећна што су око мене изврсни глумци, моји партнери на сцени. Све је ишло некако лако, једино је "проблематично" што Софка не води већ трпи радњу. Самим тим, било је важно да прво поставимо породичне односе, а онда мој лик међу њима. Радили смо представу сви као једно и зато уживам у сваком њеном извођењу. Од Академије памтим реченицу да на сцени, и у сцени, мораш да се потрудиш да парнер буде бољи од тебе. Ако глумац то осети, сцена је успела.

Јована Стојиљковић, Фото Н. Скендерија

Без обзира на свој простор у представи, важно је увек оставити довољно места за свог партнера?

- То је нешто природно. Не би требало да буде намера, нити нешто на чему се ради, већ део наше професије. Што је партнер бољи, боља је и представа, па самим тим и ја у њој.

Све је процес. Важно је отворити се и не мислити само на себе, нити се панично трудити размишљајући шта бих све ја ту могла. Решења су углавном у очима партнера.

Једногласна одлука

НАГРАДУ "Петар Банићевић" жири (првакиња Драме Добрила Стојнић, прошлогодишња добитница Сузана Лукић и директорка Драме Молина Удовички Фотез) одлуку је донео једногласно. Досадашњи лауреати су Игор Ђорђевић, Ненад Стојменовић, Милош Ђорђевић, Нада Шаргин, Павле Јеринић, Сена Ћоровић, Бојан Кривокапић и Сузана Лукић.

Представе "на чекању"

НА репртоару наше саговорнице тренутно је "Нечиста крв" у Народном, "Дабогда те мајка родила" на матичној сцени, "Клаустрофобична комедија" у Звездара театру. Све друге представе засада су на чекању: мала сцена "Петар Краљ" у Атељеу 212 затворена је због ковида, па тако и наслови који се играју на њој.

Иза Јоване је прошле године остала премијера филма "Јужни ветар", а серију "Подручје без сигнала" коју је радила у Хрватској, ускоро ће видети и наша публика јер ће бити емитована на РТС.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
(МАПА) ПУТИН ВЕЋ НАЦРТАО НОВУ МЕТУ У ДОЊЕЦКУ: Пада кључни украјински град, Руси напредују у Торецку - муке за Кијев тек долазе

(МАПА) ПУТИН ВЕЋ НАЦРТАО НОВУ МЕТУ У ДОЊЕЦКУ: Пада кључни украјински град, Руси напредују у Торецку - муке за Кијев тек долазе

РУСКЕ трупе напредовале су у Торецку, кључном логистичком чворишту Украјине и главној тактичкој мети Москве у региону Доњецка, према украјинском каналу "Дип стејт".

15. 10. 2024. у 19:38

Коментари (0)

ЧУДО ПРИРОДЕ: Птице, инсекти и битка за биодиверзитет