ИНТЕРВЈУ - ЗЛО РАЗАРА МАСКИРАЈУЋИ СЕ У ДОБРО: Злата Коцић, добитница награде "Десанка Максимовић" за допринос српској поезији
ДАВНО су ми се урезале у свест речи проф. Андреја Тарасјева - ево управо смо му хорски честитали 90 година живота - да је зло организовано, а добро није.
Којима додајем: да, добро је једноставно добро, њему је то довољно, у безазлености и чистоти. А зло напада, мрзи, разара; најгоре је што се упиње да завара, подвали, маскирајући се у добро. Ту су млади на удару, то је та опасност с којом смо суочени, не може бити теже. Ово, у интервјуу за "Вечерње новости", истиче Злата Коцић (73), добитница награде "Десанка Максимовић" за допринос српској поезији, која ће јој бити уручена 16. маја у Десанкиној родној Бранковини.
Коцићева је радила као средњошколски професор у гимназији и уредник у "Нолиту".
Објавила је двадесетак песничких књига ("Клопка за сенку", "Ребро", "Ваздушне фреске", "Лазареве лестве", "Грумен"...) за које је добила бројне награде. Веома је цењена и као преводилац са руског и на руски језик.
Имали сте прилике да упознате Десанку Максимовић?
- Бивала сам у њеној близини, као и многи. А увек, неки карактеристични детаљ који се не заборавља. Сасвим на почетку, усред сајамске гужве, у кругу колега, једноставно ме запита: "А ти, мала, која беше?!" Кад рекох, она доброћудно намигну у знак извињења, па додаде: "Сад ћемо да се склонимо тамо, па ћеш ти нешто лепо да ми издекламујеш из своје књиге." Идући пут, пожурим да кажем ко сам, а она: "О, па знам ја тебе, море, дете. Још стигнем понешто и да прочитам!" На Коларцу, где су ми се дословце тресла колена при читању пред низом великана, споменем јој да сам писала матурски рад о њеној поезији, а она диже обрве као пред неким чудом, као да нису писали о њој по свету, и на другим језицима. Код ње у стану, таман да запеним о њеним поетским мотивима, а она ме пита: "А имаш ли ти свог момчића?" Није сумњала у осећајност, али да видимо шта је с искуством, да ли и оно припомаже доживљају стиха.
У вашој поезији су видљиви трагови онога што би се могло повезати са завичајем, са старом културом, обредима и обичајима. Шта песнику значи та веза са блиским а ишчезлим светом?
- Близак јесте, а и ишчезава с неминовним губицима вољених људи, што морамо поднети, а ипак, да ли да кажемо: ишчезли свет. Јер, на нама је да не ишчезне. Човека у доброј мери, ако не и највећој, обликује детињство. Песник, опет у доброј и здравој мери, и у пуној зрелости по правилу очува у себи дете: чисто срце, чисту љубав. Писала сам о богатствима непосредног контакта с природом, животном школом, о високим моралним предачким узорима, о топлини родног дома у дословном и пренесеном смислу. Један докторски рад руског научника доказује да се структура молекула воде у нашем организму поклапа са структуром воде у родном крају. То што се ми измештамо је људско, немамо снагу дрвета, али наши корени и жилице остају у вези с том водом, земљом, под истим небом. Песник се и роди онде где сриче свој језик, и носи га са собом као пужевку. И управо та спирална кућица, и оно познато: језик је кућа бића, мени је најдубљи симбол.
Велики песник Иван В. Лалић је, мислећи на ваше кованице, рекао да сте ви Кодерова кћи. Шта све песник тражи у језику?
- У истој Лалићевој рецензији (за књигу "Оро око гротла") стоји и ово: "Основна песничка теза (условно речено) ове књиге јесте да је у судбини поезије садржана и могућност једне ресакрализације заданог света - посредством језика, кроз језик. Значи, сакрализацијом самог језика. Има ли дубљег разумевања, а и снажније подршке песника песнику. Вера у сакралну реч, то је оно што нас одржава и надахњује. Реч која памти и проноси смисао свеукупног постанка, опстанка, то је порив, залог, лепота свих наших трагања. Иван В. Лалић оставио је велико благо у нашој поезији.
У вашим новијим књигама све већи удео има тематика која се може повезати са религијском сфером. Шта данашњи песник може да пронађе у том подручју?
- Песник се бави људском душом, он непрекидно исписује стање духа, своје и свога окружења: дата му је та хиперосетљивост. Тематику и мотиве бира сам наш пулс, сам наш живот. Како дишем, тако пишем - може ли песник другачије. Можемо данас чути о "затварању" у религијску сферу, али то је већ и само по себи апсурд. Управо је супротно, реч је о отварању и продубљивању миленијумског искуства и наслеђа, одакле добијамо неупоредив дар: поглед човека у себе и укрштање с погледом ближњег, поглед навише и наниже, поглед уназад и, уједно, далеко, далеко унапред. Није ли овај дар - предуслов за истинско понирање, трагање за смислом и сврхом живљења. Али, нема убеђивања ни присиле ако неко одвраћа очи, уши и уста крај извора живе воде.
Поред песама пишете и есеје у којима тумачите и велике песнике као што је Миодраг Павловић. Откуд песницима потреба да буду водичи кроз светове великих колега савременика?
- На страну што је то светска пракса, моје искуство је овакво: исте године кад и Павловићево "Дивно чудо" појавила се и моја прва књига. Његовим спевом ја сам била усхићена, доживела сам га као дело врхунског ранга, а све оно што ме је одушевљавало а у први мах се чинило недокучивим, нагнало ме је да почнем да га тумачим, најпре сама себи.
Први разговор с њим био је пресудан: на моје најбитније закључке које сам хтела да проверим код аутора, неочекивано је устао, донео моју "Клопку за сенку", отворио страну с песмом која почиње речима "Слутња прва", показао ми њен други одељак који почиње стиховима "Спи под небом сејач/ сне од земље таји" и рекао: "Е, драга моја, то дивно чудо ти си већ сажела, ево овде. Тако да се добро разумемо!" Такво охрабрење стоји на почетку дугогодишњег исписивања мојих огледа о Павловићевој поезији.
Да ли вас забрињава што се млади све више окрећу интернету, остављајући књиге по страни?
- Забрињава ме свака површност. Књига се чита како треба, уз дубинске продоре, уз активирање свих чула и можданих вијуга. Текст са екрана (ако је и текст, јер доминирају слике, видно темпиране) прима се тек информативно, убрзано, уз разноразне кодне шумове. Видим и знам да улазимо у сасвим ново време, и да је то већ неминовно. Свима нам је тај улазак у виртуелни свет и привлачан и одбојан. Као сваки технолошки новитет, и овај је, и те како, подложан злоупотреби. Требало би да се ту као улазница подразумева људска зрелост, чврста опредељеност за добро. Најбитније је како прилазимо, шта бирамо.
Док је човека, биће и поезије
У овом времену поремећених вредности, шта може да значи песничка реч, који је њен домет и коме је намењена?
- Потреба за песничком речи у којој се подразумевају ритмика, мелодичност, мудрост, саосећајност, лепота, истинитост и низ начела на којима почива човечност, стара је колико и човек, и може бити утуљена једино с његовим нестанком. Док је човекове осећајности, жеђи за откривањем смисла у постојању најмање стабљике, најскривенијег трептаја срца, песничка реч ће долазити до сензибилног уха коме је упућена.
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)
МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.
14. 11. 2024. у 17:17
"ГЛАВНА ТЕМА ЈЕ ДА ЛИ ЋЕ МОСКВА БИТИ ГАЂАНА" Велико упозорење Вучића: Свет се креће по ивици амбиса!
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обратио се јавности после говора на Самиту КОП29 у Азербејџану.
12. 11. 2024. у 12:33
ЧИТУЉА КОСТИЋУ ОД ДЕЦЕ: "Живиш кроз нас - настављамо с поносом"
МИОДРАГ Костић, оснивач и председник МК Групе, преминуо је у среду ујутру.
14. 11. 2024. у 12:46
Коментари (0)