ЗЛОЧИН ЗБОГ ПРАВДОЉУБЉА: Позоришна критика - Хајнрих фон Клајст "Михаел Колхас", ЈДП
У приповести о Михаелу Колхасу, трговцу коњима, Хајрих фон Клајст (1777-1811) је писао да је наречени млади човек починио у 16. веку страшан покољ, светећи се моћнику, који му је запленио и уништио коње, да би га пустио да прође преко непостојеће међе...
Борис Лијешевић (у драматизацији Федора Шилија) је ову приповест честито приказао на сцени ЈДП, и публика је могла да ужива и само у одличној инсценацији и пословично доброј игри у овом театру. Но, у свом стилу, Лијешевић је трагичну Колхасову акцију, претерану и крваву, у којој и сам губи живот, обогатио музиком врло занимљивог уметника, који се представља као Краљ Чачка (Ненад Марић), дајући овој и иначе квалитетној представи још једну димензију, рефреном музичара, живо изведеним на сцени: "Спаси нас од нас..."
Јер... Михаел Колхас (Војин Ћетковић), са својим сапутником Херзеом (Миодраг Драгичевић), тражећи извињење и једноставну меру, да бахати Јункер фон Тронка (Алексеј Бјелогрлић) ухрани његове вранце и врати му их, наилази тада, давно, на зид непотизма, увезаних интереса, занимљивих породичних веза, које се гранају до свих пора судства, државе и правде. Падајући у претерану јарост, губећи здрав разум и подижући војску на народ, да би се осветио моћницима, Михаел Колхас губи све - вољену жену (Милена Васић), пријатеље, саборце, своју праведну душу...
У друштву, које описује Клајст, у коме систем штити злочинце, Колхас упорно покушава да дође до правде, но, у њеном одсуству, он започиње сопствени рат са несагледивим жртвама. Војин Ћетковић је са завидном енергијом био и праведник, али и злочинац у име правде, ако је то могућно. Мада Клајст пише у приповести да је Колхас тридесетогодишњак, Ћетковић, знатно старији од пишчеве замисли, успева да "пребаци рампу" не само силином игре, него и специфичном модерном интерпретацијом, на трагу, у представама Бориса Лијешевића, увек присутне садашњости. А то редовно одводи игру и радњу у брехтовске воде, па се вапај Краља Чачка, да моли Бога да спаси нас од нас, одлично слаже са апокалиптичним епским призорима (сценограф Дарко Недељковић), али и са савременим детаљима костима (Марина Сремац), као што су црвене "адидас" патике Лизбет Колхас (Милена Васић), које заводе кичем своје упадљивости, али и тачно лоцирају дух времена у коме живимо.
Иако нема потребе да се упадљиво савремена асоцијација потцртава савременим костимом, овога пута је тај детаљ допринео да се разуме свевременост Колхасове трагичности, којој не недостају ни судија (Зоран Цвијановић), ни "пси рата" (Милош Самолов), ни рођак Кунц фон Тронка (Никола Ракочевић), ни обичан, грамзив, рђав свет (Милош Самолов), али ни Мартин Лутер (Војислав Брајовић), да "зачини" Колхасову несрећну судбину клетвом и покором.
Представа "Михаел Колхас", по тексту Хајнриха фон Клајста, који се први пут игра код нас, одличан је репертоарски потез ЈДП, а избор Лијешевића и Шилија, да је учине савременом отворио је додатне могућности за драмско тумачење борбе за правду, правичност и прилике да човек до ње дође мирним, легалним путем. Колхасова кривица је и његово јунаштво, па се ова давно написана новела чита и као вечна немоћ појединца у судару са "дубоком државом".
ДИГНУТИ НАТО АВИОНИ ПОСЛЕ НАПАДА НА УКРАЈИНУ: Хитно се огласио Зеленски, имао поруку за Путина (ФОТО/ВИДЕО)
РУСИЈА је покренула масовни ваздушни напад на Украјину на божићно јутро по грегоријанском календару.
25. 12. 2024. у 11:16
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)
ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.
20. 12. 2024. у 17:07
ПЛАНЕТИ ПРЕТИ СЦЕНАРИО ИЗ 1815. После догађаја на планини која је променила свет уследиле трагедије: "Питање није да ли ће, него КАДА!"
„ЕФЕКТИ би могли бити још гори него што смо видели 1815."
25. 12. 2024. у 15:54
Коментари (0)