СВЕТЛОШЋУ ШИРИО ПРОСТРАНСТВА: На првој постхумној ретроспективи Бате Михаиловића у Нишу, три до сада неизлагана дела
ТРИ платна, власништво Фондације Милорад Бата Михаиловић (1923-2011), премијерно су у јавности, и то на првој постхумној ретроспективи овог академика у Нишу, отвореној у Павиљону у Тврђави, Галерије савремене ликовне уметности.

Рој, Фото Галерија Рима
Изложба "Прва париска деценија", организована у сарадњи са Галеријом РИМА и фондацијом која носи сликарево име и чува његову баштину, управо у фокусу има део опуса развијен по одласку у Француску 1952, који је био пресудан за формирање Михаиловићевог аутентичног израза и рукописа и донео му највеће међународно признање.
- Претходне године прослављен је велики јубилеј - стогодишњица рођења овог нашег сликара и академика, а тим поводом, Галерија РИМА је, са Галеријом САНУ, приредила изложбу која је у први план изнела управо овај сегмент његовог стваралаштва - истиче Софија Миленковић, кустос РИМЕ. - Михаиловићевом експресивном сликарском темпераменту је у Паризу погодовао слободнији лирски израз. Ступивши на нову, развијену уметничку сцену, у само средиште европских ликовних збивања, уметник се сусреће са многоврсним струјањима апстрактног сликарства која су му до тада била непозната. Париз је био средиште бурних уметничких збивања, а плурални карактер интернационалне уметничке сцене одражавало је бујање различитих видова апстрактног сликарства - од традиционалне геометријске, преко мноштва индивидуалних приступа лирској апстракцији, до ташизма и енформела, а одржан је и низ значајних изложби којима су промовисани нови видови и варијанте апстрактне уметности.
Дамари мегаполиса
НА изложби у Нишу представљена су два истоимена монументална платна Њујорк, од којих прво, настало 1962. године, морфолошки и даље остаје у области апстрактног пејзажа, док друго, насликано две године касније, указује на поновни повратак фигури, а обриси града постају изнова препознатљиви - открива Миленковићева. - Иако различитим ликовним језиком испољена, узнемирујућа атмосфера се при првом сусрету са делима јасно доживљава, одражавајући Михаиловићев снажнан темперамент, урбани менталитет и експресивни карактер, у садејству са суморним доживљајем света, којег се напуштањем Београда 1952. године није сасвим ослободио.
Прве самосталне изложбе у новој средини имао је већ 1953. у галерији Marseille и књижари Paul Morihien, што је довело до познанства и сарадње са угледним галеристом Рудијем Аугустинчићем и галеријом Rive Gauche. Ту први пут излаже са пољским уметником Марјаном 1957. године, а потом 1959. са холандским сликаром Брамом Богартом. За Михаиловићево позиционирање на тамошњој уметничкој сцени пресудна је била сарадња са Жаном Полаком, власником престижне галерију Ariel, у којој Михаиловић самостално излаже од 1960. године. У овом периоду настају и за њега типични апстрактни пејзажи, а овај појам је први пут, у контексту Михаиловићевог стваралаштва, код нас употребио професор Јеша Денегри и то поводом прве ретроспективне изложбе у Уметничком павиљону "Цвијета Зузорић" 1981. године.

Фото Галерија Рима
- Транспоновање личног доживљаја посматраног предела, топоса или феномена из природе, на Михаиловићевим платнима се одвија као "догађај-призор", у самом средишту или простирући се дијагонално преко простране површине платна - објашњава кустоскиња "Риме". - Уметник је говорио да поседује "специјални сензибилитет за простор", а тиме и светлост, што се огледа у начину на који посредством белих гестова формира зракове који продиру из тамних и загаситих тонова, најчешће "натуралистичких" боја, и чине да слика "евоцира могућност неког благо продубљеног тродимензионалног пространства". Предметне одреднице Михаиловићевих апстрактних пејзажа се у свести посматрача јављају тек накнадно, посредством назива слика ("Рој", "Кашмир", "Медон", "Збег"), означавајући најчешће топосе и феномене који побуђују уметников дух, подстичу на рефлексију и нагоне на стварање.

МОНСТРУОЗНО! Овај хоће да влада Србијом! Жене му криве кад их неко силује или пребије!
ВУК Нектаријевић, студент блокадер са Машинског факултета у Београду, који је тобож бициклом ишао у Стразбур, има у најмању руку проблематичне ставове.
20. 04. 2025. у 14:35

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

Халид Бешлић "тежак" 13 милиона €, а живи од кирије - "увалио" се у кредит
"САДА изнајмљујем све и живим од кирије, тако је најбоље."
21. 04. 2025. у 18:56 >> 18:56
Коментари (0)