ЕПСКА ПРИЧА НА ВРХОВИМА ПРСТИЈУ: На сцени народног позоришта сутра премијерно извођење балета "Бановић Страхиња"
НА крају сезоне у којој се обележава велики јубилеј, стогодишњица балета на сцени Народног позоришта, београдску публику чека прави уметнички крешендо: сутра је премијерно извођење представе "Бановић Страхиња", настале према једној од најузбудљивијих песама преткосовског циклуса.

фото Народно позориште у Београду
Вук Караџић чуо ју је од старца Милије и објавио 1853, а од тада до данас била је честа инспирација, у различитим формама и верзијама - сетимо се само филма Ватрослава Мимице (1981) са Франком Нером у насловној улози и позоришне представе с редитељским потписом Никите Миливојевића (по тексту Борислава Михајловића Михиза) која је 1997. освојила Стеријину награду и проглашена најзначајнијим театарским остварењем деведесетих година у анкети позоришних критичара. Занимљиво је да је исте 1981. године, када је изашао поменути филм (у југословенско-западнонемачкој продукцији) свог балетског Бановић Страхињу имало и Народно позориште. Премијера је била 2. априла, у кореографији Лидије Пилипенко.
Подела
НАСЛОВНУ улогу на премијери играће Лев Семенов, Анђелију Софија Матјушенскаја, Влаха-Алију Игор Пастор, Дервиша Бранко Сарић, Страхињину мајку Ивана Савић Јаћић, а Југ Богдана Јован Веселиновић. Иста подела наступиће и 15. јуна, а тада ће улогу Југ Богдана тумачити Јовица Бегојев.
фото Народно позориште у Београду
- Процес припреме за рад на балету "Бановић Страхиња" био је узбудљив, пре свега, због потраге за начином на који би се позната народна песма, чија изузетна снага лежи у лепоти језика и стиха, преточила у форму лишену текста у потпуности, односно у покрет - објашњава кореограф Игор Киров. - Изазов превођења поезије у плесну форму омогућио је да се речи и ритам трансформишу у израз тела, откривајући нове димензије емоција и значења приказаних у песми. Процес је био узбудљив, али и захтеван. Требало је представити читаву палету емоција - озлојеђеност, тугу, љубомору, љутњу, али и снагу, истрајност, и коначно, опроштај, који је заправо одраз највеће снаге, а не слабости. То је захтевало пажљиво праћење и нијансирање развоја ликова кроз читаву целину извођења.
Уметничка директорка Балета Ана Павловић у изјави, за "Новости", истиче да ћемо овом премијером, после дуже времена, добити значајно дело националне баштине у савременом читању, и то у завршници прославе јубилеја Балета Народног позоришта:
- Ауторски тим је заиста сјајан. Представа се "премијерно" изводи и са оркестром, за који је расписана партитура. Музику је написао савремени композитор Иван Илић, који је од самог почетка нови наслов припремао са драматургом Ђорђем Косићем и кореографом Игором Кировим. Врло темељно осмислили су ово уметничко дело, које има у себи и епског и лирског. Прича се, наравно, базира на јунаку Бановић Страхињи чија одважност није само на бојном пољу него и у моралним вредностима да, мимо свог времена и неприкосновених закона, опрости и покаже снагу своје љубави. Постао је тако идеал човечности, чији опроштај није слабост већ велика снага.

фото Народно позориште у Београду
Да и балетска публика воли у националном театру да види домаће наслове, сведочи један од најпопуларнијих на репертоару куће: представа "Ко то тамо пева" (инспирисана сценаријем Душана Ковачевића) доживела је у међувремену многе промене у подели, али већ две деценије изводи се пред пуном салом.
- Народно позориште је не само културна него и образовна институција, па је наша обавеза да негујемо национални репертоар - додаје Ана Павловић. - То је била и иницијална каписла да поставимо "Бановић Страхињу" на сцену, желећи да поред класичних дела негујемо и нешто наше, специфично и јединствено, што можемо да покажемо и свету.
Сценограф је Герослав Зарић, костимограф Катарина Грчић Николић, а асистент кореографа Мојца Мајцен.
Призвук традиције
КАО велики поштовалац наше музичке традиције знао сам од почетка рада на партитури за балет "Бановић Страхиња" да она мора да садржи елементе и призвуке наше изворне музичке традиције - истиче композитор Иван Илић. - Желео сам, такође, да дело које је настало у 21. веку буде прожето музичким мотивима различитих ликова и стања и да, практично, симфонијским колоритом обојим ову, скоро филмску партитуру.
Како открива Илић, поред оркестра ангажованог у пуном саставу, у партитури су предвиђене и солистичке деонице традиционалних инструмената фруле и кавала и традиционалних перкусија:
- Партитура садржи и специјалан третман енглеског рога, јер у појединим нумерама треба да се свира са додатком ефекта дисторзије (гитарске дисторзије) како би се дочарао звук зурле. Присутни су и бројни звучни ефекти.

ДРЖАВА ОДРЕДИЛА ОГРОМАН ПОРЕЗ ЗА КУЋУ ЖЕЉКА МИТРОВИЋА: Ево колико мора да плаћа
ДРЖАВА је одредила огроман порез за кућу Жељка Митровића.
01. 04. 2025. у 14:12

ПРОЦУРИО ПОВЕРЉИВИ ДОКУМЕНТ ИЗ ПЕНТАГОНА: Европа нек се брани сама у случају руског напада, друга држава је главна претња
СУПРОСТАВЉАЊЕ руској агресији, некада једна од кључних тачака Националне одбрамбене стратегије из 2022. године током администрације Џозефа Бајдена, три године касније више није међу најважнијим приоритетима Сједињених Америчких Држава.
01. 04. 2025. у 12:17

ЈЕДАН РАКИЈА, А ДРУГИ... Нећете веровати КАКО се зову пси новог амбасадора САД у Србији Марка Брновића
МАРК Брновић је увек поносно истицао своје порекло, уосталом ћерке му се зову - Милена и Софија.
31. 03. 2025. у 19:31
Коментари (0)