"ЕВРОПСКИ ФИЛМ СЕ ОСЛАЊА НА ЧОВЕКА": Федон Папамихаел, добитник награде „Александар Лифка“

Јелена Лемајић

23. 07. 2024. у 13:23

КАДА се говори о добрим филмовима углавном је акценат на редитељу, сценаристи, продуценту и протагонистима а врло често су скрајнути они без којих филм не би могао да настане.

ЕВРОПСКИ ФИЛМ СЕ ОСЛАЊА НА ЧОВЕКА: Федон Папамихаел, добитник награде „Александар Лифка“

фото:ФЕФ Дамир Вујковић

Ту „неправду“ успешно исправља Фестивал европског филма на Палићу, представљајући и награђујући оне који представљају значајну карику у ланцу седме уметности. Тако је и признање „Александар Лифка“, за изузетан допринос европској кинематографији, ове године додељено Федону Папамихаелу, директору фотографије.

Папамихаел у својој радној биографији има више од 40 дугометражних филмова међу којима су “Хотел од милион долара” Вима Вендерса, “Странпутице”, “Потомци” и “Небраска” Александера Пејна, “Идентитет”, “У 3:10 за Јуму” “Ход по ивици”, “Индијана Џонс и артефакт судбине” Џејмса Манголда, "W” Оливера Стоуна, и многи други. За рад на хваљеном црно-белом филму "Небраска”, Федон је добио номинацију за Оскара, БАФТА номинацију и АСЦ номинацију, као и друга признања. Поред свог рада на дугометражним филмовима, снимао је и режирао више од стотину реклама, музичке спотове, а радио је и на телевизији.

-Велика ми је част што долазим у вашу земљу јер имам јаке везе са Србијом. Рођен сам у Грчкој, а судбина ме је довела у Америку. Међу многим мојим европским пријатељима, већина су Срби. Веома рано сам се упознао са шљивовицом, „Калашњиковим“ и другом Бреговићевом музиком, а снимио сам и један филм у Црној Гори за који је Бреговић радио музику – подсетио је овогодишњи лауреат.

* Имате грчко порекло, колико су грчка и европска кинематографија утицале на Ваш рад?

-Током каријере био сам под утицајем грчких аутора попут Теа Ангелопулоса, али и Кјешловског, Тарковског, и уопште европског филма. Ја сам визуелна особа а Ангелопулос користи нетипичне мрачне приказе Грчке. „Грк Зорба“  ми је омиљени филм а Ентони Квин је глумачка икона која је утицала на мој рад, као и остали европски режисери које сам набројао.

* Али радили се у Америци, колико се рад тамо разликовао?

-Каријеру сам почео у Америци, где велики број филмова није баш она врста филма којој тежим. Али био сам срећан јер сам имао посла и радио са великим звездама. Почео сам као сликар, па транзитирао ка фотографији и тако се уверио колика магија може да се створи и какву причу можете да испричате померајући камеру. Потом сам све више бивао фрустриран, па сам одлучио да направим промену. У то време је Вим Вендерс такође био у Лос Анђелесу, па сам одбио неке боље плаћене пројекте и са њим снимио „Хотел од милион долара“. Касније сам све више трагао за таквим филмским ствараоцима.

* Да ли је Александар Пејн један од њих?

 - Мој отац се дружио и радио са њим. Ја сам га на самом почетку каријере упознао у једном кварту у Лос Анђелесу, где сам, уосталом, упознао и велики број Срба. Једном приликом ме је питао да ли ћу радити његов следећи филм и ја сам пристао. Испоставило се да имамо исти укус и стил рада на филму. Тада је и почео мој отклон од оног што се зове типичан холивудски филм, холивудска продукција, и све више сам се окретао ауторима из европског миљеа.

* Колико се разликује улога редитеља и директора фотографије?

-Ја то не раздвајам. Сви смо део једног универзума који се зове филм. Сви смо међусобно повезани. Мене највише инспирише рад са глумцима, гледам их како се крећу, какву енергију имају, гасим и палим светло и тако долазим до најбољег кадра. У „Индијани Џонс“ је, на пример, требало покрити све локације а ви кад одете тамо онда тражите део који ће испричати посебну причу. Волим и да реагујем у току самог снимања, чим приметим промене око себе окрећем камеру. Битно ми је и колико људи има на снимању. „Индијану Џонс“ је радило 1500 а код мене на овом филму има њих 30. Није исто. Али све је то део једног великог путовања која се завршава оним што видите на великом платну.

* Како гледате на све чешћу употребу сценских ефеката и савремених технологија на филму?

-То је један од великих разлога зашто ме холивудски филм фрустрира. То је скупа продукција, много новца се врти и мисли да компјутер може да замени човека или неку појаву и то често изгледа јако вештачки. Зато сам радио доста ауторских и документарних филмова, где се не одступа од правила професије. Европски филм је другачији, можда зато што има мање новца за ту технологију, али се и даље ослања на човека. А то даје посебан печат филму и то се осећа. То гледаоци осећају.

* За Ваш седми редитељски пројекат „Светлост бледи“ , који смо погледали на Палићу, рекли сте да је балкански филм, како то објашњавате?

- Он доноси микс првог и трећег света. Балкан се и даље доживљава као земља трећег света, Грчка је у једном тренутку транзитирала и жели да постане део европске заједнице. То је једна социополитичка драма, али прожета кроз карактере и говори о ономе што се свакодневни дешава. „Светлост бледи“ је прилично бруталан филм, који се бави силовањем, осветом и жртвама које постају предатори. Почиње као летња љубавна прича, а постаје филм Квентина Тарантина. Наиме, две девојке из Америке сусрећу се стицајем околности у Грчкој са тројицом илегалних миграната из Албаније, а њихови различити светови се сударају и неспоразуми доводе до насиља и освете. Три албанска глумаца сам пронашао на глумачкој академији у Тирани и био сам изненађен колико су сјајни, док сам неопходну зграду бруталистичке архитектуре,  у којо је све дешава и која је једна од ликова у филму тражио неколико недеља. Ово је европски, али такође и чудновато амерички филм.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
АМЕРИКАНЦИ ОБЈАВИЛИ МАПЕ СА РАТИШТА: Русија наставља продор дубље у Украјину, враћа територију у Курској области (ФОТО)

АМЕРИКАНЦИ ОБЈАВИЛИ МАПЕ СА РАТИШТА: Русија наставља продор дубље у Украјину, враћа територију у Курској области (ФОТО)

РУСИЈА наставља да продире дубље у Украјину и враћа сопствену територију у Курској области, показују најновије мапе са украјинског ратиша које је објавио Институт за проучавање рата (ISW).

09. 01. 2025. у 20:45

ЈА САМ ТЕ ПЛАТИО, МОРАШ ДА ПЕВАШ! Коњевић доживео инцидент на ромском весељу

"ЈА САМ ТЕ ПЛАТИО, МОРАШ ДА ПЕВАШ!" Коњевић доживео инцидент на ромском весељу

ПЕВАЧ Шериф Коњевић имао је инцидент о којем се нашироко писало, када је на једној ромској свадби наводно дошло до непријатне ситуације у којој су он и његова колегиница Надица Адемов нападнути.

12. 01. 2025. у 10:49

Коментари (0)

ВОЛИМ КАДА МЕ ЈУРЕ: Најбоља тенисерка света узбуркала тениски свет