ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Антички бунт у Амазону - 58. БИТЕФ
ДРУГА представа у програму 58. Битефа такође реевоцира антички мит примењен на борбу за правду (прва је била француска "Хекуба, не Хекуба").
"Антигона у Амазону", смртоносни бунт сестре, да, упркос Креонтовој забрани, сахрани достојно "издајника", брата Полиника, реферише се на борбу бразилских беземљаша за аграрну реформу. Најпознатију Софоклову драму Мило Рау је, у свом маниру, деконструисао са документарном представом и аутентичним учесницима у Амазону, у дијалогу са глумцима на сцени. На путу Елдорадо до Каражас, у држави Пара, Бразил, догађа се масакр са погибијом много учесника, у борби за право на живот, против отимања предачке земље. Шест векова од колонизације у Бразилу, седам векова од Софоклове "Антигоне", нажалост, није се много променило - обесправљеност, отимање, тиранија, сиромаштво, узалудност отпора су данас још крвавији. Мило Рау четворо глумаца смешта на сцену посуту земљом, да буду повремено ликови из видеа, Барзилци, затим Антигона, Креонт, Хемон, Еуридика... који изговарају оригинални Софоклов текст, али не из визуре најпознатије Антигонине реплике ("За љубав, не за мржњу ја сам створена...), већ о томе да "ништа страшније од човека није..."
Мајсторство, које је на Битефу и раније показао Мило Рау ("Орест у Мосулу") и у трећем делу нове трилогије, "Антигони...", огледа се у фантастичној драматуршкој логици играних и документарних сцена. На видеу тече аутентичан живот, снажно експресиван, уклопљен са глумцима, који су и на видеу, и на сцени. Они своје улоге представљају, не интерпретирају (свако у неколико ликова, без обзира на пол), уз оригиналну живу музику на гитари (Елиа Редигер, Пабло Касела). У античку трагедију сестре, која ће својим животом платити уверење да је природна изнад божанске правде, глумци уводе личне исповести, које се уливају у савремену трагедију бразилских беземљаша и, посредно, читавог експлоатисаног, потлаченог капиталом, уништеног света.
Од божанствене, нежне музике, преко ванвремених Софоклових стихова, извесне узвишености на сцени, са којом, глумци као да хорски приповедају савременим језиком, преко мелодичног португалског језика, маргинализованог друштва, људи који без стида и зазора, с пуним поверењем у редитеља живе свој живот пред његовом камером, до доба дана, као симбол диктата времена и природе у драматургији представе (Ђакомо Бисорди), успостављена је библијска нарација, молитва за боље и лепше, испричана болом, крвљу, сузама и поезијом.
"Антигона у Амазону" се не гледа лако и не траје кратко. У неким тренуцима, нарочито у другом делу представе, долази до извесног засићења и синхрони ритам сцена-музика-видео постаје за гледаоца монотон, упркос важности теме. Уопште, овај постмодерни, постдрамски, фрагментарни жанр не рачуна на опуштање после патње, као обично у театру. Остају забринутост, стрепња, брехтовска будност, очекивање новог античког мита у служби новог, још страшнијег злочина, који, дефинитивно и неумитно, следи овој планети.
ДИГНУТИ НАТО АВИОНИ ПОСЛЕ НАПАДА НА УКРАЈИНУ: Хитно се огласио Зеленски, имао поруку за Путина (ФОТО/ВИДЕО)
РУСИЈА је покренула масовни ваздушни напад на Украјину на божићно јутро по грегоријанском календару.
25. 12. 2024. у 11:16
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)
ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.
20. 12. 2024. у 17:07
ПЛАНЕТИ ПРЕТИ СЦЕНАРИО ИЗ 1815. После догађаја на планини која је променила свет уследиле трагедије: "Питање није да ли ће, него КАДА!"
„ЕФЕКТИ би могли бити још гори него што смо видели 1815."
25. 12. 2024. у 15:54
Коментари (0)