СРПСКО КОЛО У ЛИМАСОЛУ: Пројекат "Музиком кроз музеје света", запчет на Крфу, наставиће се наступом на Крфу, а потом и у Италији
ДЕЛА кипарских и српских композитора, међу којима су и дворска кола чије се партитуре чувају у нотном архиву Историјског музеја Србије, одзвањала су у петак, 7. марта, под сводовима Историјског музеја у Лимасолу. Овим концертом, премијерно започиње нови циклус, назван "Музиком кроз музеје света", настао из пројекта који су започели, и кога заједнички негују Историјски музеј Србије и UNICA арт.

Проба за први концерт "Музиком кроз музеје света", одржан на Кипру,, Фото Приватна архива
Како, за "Новости", прича виолинисткиња Александра Димитријевић, једна од оснивача манифестације, из UNICA арта, у Историјском музеју Србије, на Тргу Николе Пашића, циклус "Музиком кроз музеј", већ увелико је ушао у пету сезону. Истичући слух за покретање овог код нас јединственог музичко-музејског програма, који је имала директорка ИМС, др Душица Бојић, Димитријевићева додаје да је на досадашњим концертима увек свирана и по једна композиција из нотне архиве ове институције.
Већ пре две године циклус "Музиком кроз музеј" имао је излете ван Београда - у ужу Србију и Војводину. Одржани су камерни концерти у музејима у Смедереву и Неготину (одложен је био наступ у Прокупљу, због болести музичара, па ће се свирати у неком новом термину), као и у Сремској Митровици, Бановцима и Вршцу.

Фото Приватна архива
- Како се све више музичара из иностранства укључивало у циклус, тако је и интересовање за овај пројекат постајало интернационално - наставља саговорница. - Све је више уметника желело да наступа у Београду, али сам и ја остварила контакте ван српске музичке сцене. Тако се зачео циклус "Музиком кроз музеје света", а овај први на Кипру, реализован је и захваљујући нашој виолинисткињи Оливери Риалас Јаковљевић, која тамо живи. Преко ње смо ступили у контакт са директором Историјског музеја у Лимасолу, па је направљен уговор о сарадњи са нашим ИМС. Домаћини са Кипра обезбедили су путовање и смештај нашим музичарима.
Оно што је јако битно, према речима Димитријевићеве је чињеница да и овај музеј са Кипра има своју нотну архиву, тако да су на концертни репертоар доспеле композиције и из српске и из грчке баштине. И камерни састав, два виолончела и две виолине, чиниће наши, и уметници са Кипра:
- Одавде су отпутовали Душан Стојановић, виолончелиста и Невенка Тасић, виолинисткиња, а тамо су их поред Оливере Риалас Јаковљевић, сачекали челисткиња Евгенија Карапатаки, као и соло певачица Алеија Константиноу. Циклус "Музиком кроз музеје света", наставиће се на Крфу, а после Грчке, иде Италија, у преговорима смо са музејима у Ђенови и Перуђи. Свираће камерни састави, што је карактеристично за ове концерте.
Непрекидно вежбање
КОД нас музичко школовање почиње доста рано, код неких и са пет-шест година, предочава уметница:
- Наши музичари тако читав живот посвећују својим инструментима. Детињство и младост им протичу у дуплим школама. Наша деца се више жртвују за музику, него њихови вршњаци на Западу, који почињу да свирају са девет, десет година, и краће се школују. Када је реч о оркестарским музичарима, од њих се очекује још и дисциплина, издржљивост, непрекидно вежбање, заједничко свирање, које има своје захтеве...
Искуство саговорнице, не само на основу организовања концерата иностраних музичара код нас, већ и личних наступа на сценама ван земље је да према квалитету извођења не постоје разлике. Ако их и има, иду нама у корист. Али, статус, и однос друштва према извођачима класичне музике се много разликује.
- У Европи нема свака земља исти третман, нити исте финансијске могућности. Ипак, код већине је боље него овде, иако је наш систем музичког образовања веома озбиљан и на високом нивоу. Наши факултети музичке уметности, и у Београду, и у Новом Саду су увек били веома јаки, и за гудаче, пијанисте, дуваче... После академије, међутим, већина се одлучи за каријеру у иностранству. Полажу аудиције широм света, јер знају да су плате веће, за исти рад, знање и умеће. Неко ко добро свира, када је реч о оркестарским и камерним музичарима, тако ће радити и у Београду, и у Стокхолму, и у Њујорку. Дакле, наш извођачки ниво је доста висок, апсолутно не заостајемо за другим земљама - закључује Димитријевићева.
Дочек у Кини
И ПОЧЕТКОМ ове године, захваљујући Александри Димитријевић, наши гудачи, њих 21, наступали су на турнеји Италијанског филхармонијског оркестра, по Кини.
- Били смо задивљени третманом који тамо имају извођачи класичне музике. Дочекали су нас као највеће звезде - открива виолинисткиња.
Управо, захваљујући контактима оствареним кроз циклус "Музиком кроз музеј", и својим извођачким способностима, које су на европском нивоу, неки од наших уметника наступали су на фестивалима у Италији и Шпанији, открива саговорница и додаје:
- Циљ сваког уметника који заврши Академију је да ради у својој земљи, а већина одлази, јер су услови на другим местима бољи. Зато имамо одлив талената, креативних људи. Онога што нам насушно треба, да би нам оплеменило свакодневицу.

БЕГУНАЦ ИЗ ЗАТВОРА УХВАЋЕН ПОСЛЕ 40 ГОДИНА: Одала га једна информација (ФОТО)
МУШКАРАЦ који је побегао из затвора у Порторику пре скоро 40 година ухапшен је у Флориди, саопштила је полиција округа Ли.
09. 03. 2025. у 16:04

ВУЧИЋ ОТКРИО ВЕЗЕ УСАИД-А И ЦРТЕ: Организација "Да смрадови оду" добијала 190.000 евра, биће још много изненађења наредних дана
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обишао је у Ковину завршне радове на градском купалишту ''Шљункара'' и том приликом открио да је организација УСАИД плаћала 190 хиљада евра преко ЦРТЕ организацији која се зове "Да смрадови оду".
09. 03. 2025. у 11:56 >> 13:15

УМРЛА ПЕВАЧИЦИНА МАЈКА: Ко је била Хафа Карић и откуд јој арапско име, ретко у Србији?
ЈАВНОСТ је изненадила вест да је преминула једна од омиљених дама породице Карић, Хафа Карић.
09. 03. 2025. у 17:51
Коментари (0)