ЈЕЖУРКА ЈЕЖИЋ У СВЕТСКОЈ ЕЛИТИ: О изложби Музеја Југославије, инспирисаној делом Бранка Ћопића, која је добила престижну европску нараду

Миљана Краљ

17. 06. 2025. у 19:35

ОД пријављеног 251 пројеката из 24 земље, међу 30 добитника "Европске награде за културно наслеђе / Награде Европа Ностре", која се додељује у пет категорија, налази се и изложба "Јежева кућица - измишљање бољег света" Музеја Југославије, посвећена Бранку Ћопићу и његовој чувеној поеми.

ЈЕЖУРКА ЈЕЖИЋ У СВЕТСКОЈ ЕЛИТИ: О изложби Музеја Југославије, инспирисаној делом Бранка Ћопића, која је добила престижну европску нараду

Фото Музеј Југосалвије

Овој рекордно посећеној поставци, са чак 150.000 гледалаца, која на иновативан начин, како жири закључује, подстиче "на размишљање о дому, заједници и колективном сећању", признање је припало у категорији Грађанске иницијативе и подизање свести.

Жири је такође оценио да је изложба чије су кустоскиње Мирјана Славковић и Сара Сопић - "емотивно снажан и инклузиван музејски пројекат који се фокусира на приповедање, нематеријалну баштину и очување заједничких културних наратива". Како на вест о престижном признању, за "Новости", каже једна од ауторки Мирјана Славковић, изложбу су "исплеле" око Ћопићевих стихова, који су обележили многа детињства, али и свега што данас "Јежева кућица" значи у различитим заједницама бивше земље.

Фото Музеј Југосалвије

 

- Један од главних циљева нам је био да та поставка буде и за децу и за одрасле, а увидели смо да то не можемо да урадимо сами - наставља саговорница. - Нисмо желели да она буде дидактичка, већ да позва нове генерације да читају Ћопића. Зато смо у њено осмишљавање укључили прво децу. Радили смо радионице у разним просторима у Београду, а потом се убрзо договориле са Жељком Огњеновић у Загребу и Елмом Хоџић из Хисторијског музеја БиХ, у Сарајеву, да по истој методологији, раде са децом у својим срединама.

Из огромног броја цртежа и идеја које су понудили најмлађи, направљен је избор, а у њихову реализацију укључени су били уметници Синиша Илић, Ана Димитријевић и Александар Поповић, колектив "Каркатаг", дизајнер Бојан Паликућа, и многи други, међу којима су и студенти сценографије са БУ. При осмишљавању поставке, прича њена кустоскиња, идеја је била да њена израда и методологија буду аналогне. Односно да се деци пружи прилика да ствари додирну, да њихова игра укључи тело, игру која је већ заборављена, а свима потребна.

Линк за гласање публике

Фото Музеј Југосалвије

 
 

У КАТЕГОРИЈИ у којој је награђана изложба МЈ, нашли су се и пројекти из Бугарске (Уметност заштите реке Бедечке, Стара Загора), Финске (3Д онтологија олупине Балтичког мора), Француске (кампања подршке за рестаурацију катедрале Нотр Дам у Паризу), Литваније (донаторска кампања "Култура Украјине нема средства за одбрану"), Пољске (Дани културног наслеђа Малопољске), Порутугала ("Алмалагуес - Ткање будућности из таписерије прошлости", Коимбра), Шпаније (Casa Batll: Интеграција неуродиверзитета у светску баштину, Барселона) и Украјине (фестивал "Сви заједно", Кијев). За награду публике, моћи ће да се гласа до 12. септембра на линку https://vote.europanostra.org. Ово признање износи 10.000 евра.

- Ако будемо изгласани за награду публике, новчани део награда бисмо искористили да направимо неки путујући део изложбе, за шта већ имамо доста позива, а нисмо у могућности да на њих одговоримо - каже Славковићева. 

- На други начин се ствари памте када се проживе и телесно, зато нам је било важно да нам и деца сугеришу како да то направимо - додаје Славковићева. - И то заједничко креирање, укључивање деце, публике, глас који смо дали многим друштвеним групама, жири ове награде је истакао као квалитет. Али, та изложба није играоница. Бавили смо се и писцем, кроз чију биографију може да се препозна много важних ствари везаних за судбину земље у којој је живео. Од рођења у Аустроугарској, преко почетка Првог светског рата у који његов стриц одлази као добровољац да се бори на српској страни, а отац бива мобилисан у аустроугарску војску, до његовог учешћа и ангажовања у Другом светском рату, и потом објављивања "Јеретичке приче" и трагичног краја...

Једна од димензија поставке, кроз интервју са психијатром Аном Божовић Ђукановић, бави се и осетљивом темом пишчевог менталног здравља, траумама које су га пратиле кроз живот:

- Пре свега то је био губитак родитеља у раном детињству, али и искуство из Другог светског рата, као и све оно што је пратило објављивање његове "Јеретичке приче" и других сатиричних текстова... Његова одбрана, било је инсистирање на томе да је слободан писац, у слободној земљи, и да у форму сатире може да стави све оне појаве за које је сматрао да треба мењати. Фасцинантно је да је и тако бескомпромисан успевао да буде најчитанији писац, осваја најважније награде, али и љубав деце. У Архиву САНУ сачувана су многа писма која су му деца писала, обраћајући му се као неком кога познају - открива кустоскиња.

Први пут у лектири за глуве

Фото Музеј Југосалвије

 

МУЗЕЈ Југосавије већ дуго ради са локалном заједницом глувих, тако да већ сада имамо и глувог кустоса, који поставке објашњава знаковим језиком - прича Мирјана Славковић. - У раду на "Јежевој кућици", дошли смо до тога да многи од њих, чак и најобразованији, нису током школовања радили Бранка Ћопића. Онда је Вера Јовановић, тумач за знаковни језик, направила серију радионица и са њом су пролазили причу. На крају су направили представу, коју су снимили. Она је постала део изложбе. Сада стоји на нашем "Јутјуб" каналу и користи се као лектира за глуву децу. И то је ствар на коју смо најпоноснији.

Део поставке односио се и на судбину коју су Ћопић и "Јежева кућица" имали после деведесетих, када у неким бившим републикама више нису били део лектире и пали у заборав, јер су припадали југословенској култури. Али, ствари се, ипак, мењају...

- Српско народно позориште недавно је поставило дечју оперу "Јежева кућица", Златко Паковић је са Позоришном сценом Крајине урадио представу "Педагогија отпора Бранка Ћопића", постoји и анимирани филм, а надамо се да ће се читалачка публика вратити и оним његовим делима која нису за децу - каже Мирјана Славковић. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.

05. 06. 2025. у 17:05

Коментари (0)

ИЗРАЕЛ ОВО НИЈЕ ЖЕЛЕО: Напао Иран, а само три дана касније...