ПОГЛЕД ИСКОСА: Повратак митском; Теодора Стојановић, Галерија "Атријум"
Вековима су ликовна уметност и философија биле у сукобу, прва као дубоки израз митске (под)свести, а друга као високосвесна рационална активност.

Слика Теодоре Стојановић
Сократ је залазио у радионице генијалних грчких скулптора, да упозна њихов рад, али и да их уверава да случајно не помисле да се баве философијом. Антички мислиоци су оставили теоријске корпусе знања о скоро свим видовима стварности, али помена нема о ликовности.
Прогнана у занатско, све до Леонарда да Винчија, који ју је изједначио са поезијом, ликовна уметност је од философије била презрена. У новије време се догодио обрт у том смислу, постало је опште место да се савремени теоретичари баве уметношћу, али скоро сви јединствено уверавају на разне начине да је пре свега сликарству дошао крај, опште место нове теорије је "смрт слике" што је први назначио Хегел.
То све морамо имати у виду када промишљамо дело Теодоре Стојановић (Београд, 1981). Пре свега зато што је она по образовању философ и уметник, драгоцена не само по вредности својих слика и цртежа, већ и по храбрости на нашој ликовној сцени.
У време када су не само на катедри за философију београдског Философског факултета превладали аналитичка мисао и постструктурализам, које је Мирча Елијаде означио као незанимљиве правце јер су редукционистички, када скоро сваки млади уметник који долази са Факултета ликовних уметности себе сматра концептуалистом, Теодора Стојановић је уместо неоавангарде, која сада постаје тоталитаристичка, и експеримената као општих и нимало нових места у свету уметности, унапредила изнова моћи сликарства.
Она наравно, као мислилац који дискурзивно крајње вешто елаборира свој опус и као надарена сликарка зна да не сме упасти у замку наративног и стога настоји да ствара у виду чисте ликовности, која је најбољи лек за садашњу болест, помаму за одозго наметаном иконоборству у време после постмодерне. Да чудо њеног отпора духу времена буде још веће, она није прихватила разне облике новог реализма и апстракције, као честих видова рационализације ликовности, већ од самих поклоника сликарства пречесто одбацивани ирационализам.
Без жеље да насилно сврстамо њено стваралаштво било где, морамо уочити снажни, магматски, магијски слој у позадини њеног рада, што је ексцесно за философију и нову уметност. По тој храбрости да одбаци узусе не само свог времена, да зарони у подсвесно, са логоса пређе на мито-логос, сврстава се у категорију духовних побуњеника, а само су њима, као некада Ђордану Бруну, отворене двери истинитог, што значи продубљеног и целовитог сазнања. На тај је начин Теодора Стојановић затворила круг историје уметности и после свих историјских искушења вратила је митском, тамо где сазрева најдубље у човеку.
Препоручујемо

ПОГЛЕД ИСКОСА: Тауматург Герун; Градска галерија "Милан Туцовић", Пожега, октобар
13. 10. 2020. у 14:51

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

СРПСКА ПОСЛА: Никола Јокић запањио свет! Вратио се у Србију и урадио ОВО (ВИДЕО)
НИКОЛА Јокић је најбољи кошаркаш планете, али дајте му лопту и биће најбољи у сваком спорту. То је показао још једном.
08. 06. 2025. у 08:54

ВРТОГЛАВА СУМА: Колику националну пензију прима Љиљана Благојевић
ЈЕДНА од наших најистакнутијих драмских уметница Љиљана Благојевић отишла је у пензију, а налази се међу двадесетчетворо уметника, који ће примају националну пензију за допринос култури.
07. 06. 2025. у 11:30
Коментари (0)