ПОГЛЕД ИСКОСА: Пола века концептуалне уметности
НАЈПОТПУНИЈЕ остварена између 1965. и 1970. године, концептуална уметност слави условно речено педесет година постојања.

Фото приватна архива
Реч је о последњој историјској авангарди 20. века, којом се завршава пројекат модерне уметности и отпочиње постмодерна као време без било каквог преовлађујућег стила или покрета. Писцу ових редова је, међутим, дража теза о модерни која траје од импресионизма до данас, те он постмодернистичке заврзламе види само као још једно испољавање модерне.
Концептуализам се ослања на претходне и сродне правце од флуксуса, ланд-арта до минимализма, али се могу правити јасне поделе међу њима. Жреци концептуализма мислили су да ће он у тврдом облику искључиве авангарде трајати деценијама и за њих је огромно изненађење била појава сликарства крајем прошлог века, па и оног по угледу на музејско, у виду анахронизма. Папа концептуализма Јозеф Бојс се надао да уметник више никада неће узети кист у руке. Кључни појам за дубље разумевање концептуализма није латински израз концепт (нацрт, скица, идеја, појам, представа, замисао и план). Значније концептуалну уметност објашњава појам таутологија. Високо је развијен у лингвистици и математици, међутим, у философском, естетичком и уметничком смислу о њему нема објашњења ни у прилозима на интернету.
Пре било каквог разматрања концептуализма треба имати у виду дело Марсела Дишана, које претходи свему што је у тој авангарди учињено и за које је Салвадор Дали рекао да га не занима шта раде бројни надреалисти у свету, већ шта чини Марсел Дишан. Кључни и револуционарни рад протоконцептуалне уметности и инсталације је "Фонтана" из 1917. године. Изложивши писоар (пишаоницу) Дишан је извршио корениту негацију уметности, не само традиционалне већ и модерне, што још увек изазива бес у уметничким круговима. Љуба Поповић је мислио све најгоре о "Фонтани", а недавно је и један огорчени посетилац изложбе разлупао једну од бројних Дишанових реплика објекта за уринирање. Није реч само о циничном изигравању са уметношћу, већ и оличењу замрзнутости осећања, хладноћи која обележава цео концептуализам. То је уметност апсолутне нуле у осећајном смислу, са потпуним одсуством естетски лепог као и ружног. Поставља се питање да ли су ти стари и нови видови авангарде (неоконцептуализам и постконцептуализам) уопште уметност ако су лишени осећајног момента и посвећени само менталном. У уметности не треба дати предност ниједном, јер је она јединство осећања и мисли. Концептуализам је тако широм отворио врата генетској и роботској антиљудској активности, које не можемо више ни означити као "уметност", а камоли довести у поредак са хиљадама година присутном сликовношћу. Другим речима, да ли једна цигла изложена у садашњим галеријама и музејима (пост)модерне уметности, а таквих изложених цигала има на стотине, уопште има право и на који начин да се изједначи са "Мона Лизом"?
Препоручујемо

ПОГЛЕД ИСКОСА: Уметност и вино; Виноградарева кућа, Топола, новембар
03. 11. 2020. у 18:08

КРИТИКА (ПОСТ)МОДЕРНЕ: 58. Октобарски салон, Културни центар Лесковац
27. 10. 2020. у 15:00

ПОГЛЕД ИСКОСА: Тауматург Герун; Градска галерија "Милан Туцовић", Пожега, октобар
13. 10. 2020. у 14:51

РУЉА ИЗВУКЛА БРИТАНЦА ИЗ СТАНИЦЕ И ЗАПАЛИЛА ГА: Полиција није реаговала из страха за сопствену безбедност
БРИТАНСКИ држављанин преминуо је од последица тешких опекотина након што га је, према наводима локалних медија, група људи извукла из полицијске станице и запалила на улици, јавља Скај њуз.
22. 04. 2025. у 12:01

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

Халид Бешлић "тежак" 13 милиона €, а живи од кирије - "увалио" се у кредит
"САДА изнајмљујем све и живим од кирије, тако је најбоље."
21. 04. 2025. у 18:56 >> 18:56
Коментари (1)