У КЛИНЧУ ИЗМЕЂУ КАИНА И АВЕЉА: Марко Црнoбрња о призорима које смо погрешно разумели у историји уметности
ТРЕНУТНО постоји веће интересовање за маске, него за скулптуре, каже вајар Марко Црнобрња (1978), чија су дела, после управо успешно завршене изложбе "Све смо погрешно разумели", у Ликовној галерији Културног центра Београда, ипак, доспела у неколико приватних колекција, а за откуп су заинтересоване и неке институције.
То што је његова поставка имала термин у јеку новог таласа пандемије короне, аутор не сматра хендикепом.
- Људи сада више времена проводе за компјутерима и телефонима, па "шерују" информације, тако да је раширен и глас о изложби, која је била добро посећена, упркос свему. Откако нас је задесила корона, видљивост визулених уметности на интернету је много већа - истиче Црнобрња, који је посетиоце, уз много радости, духовито и оштроумно, провео кроз причу о историји уметности.
У добро познате призоре из дела великана, као што су Микеланђело или Ботичели, али и наш Паја Јовановић, вајар је увео свог "главног глумца". Он је њихов посматрач, али и учесник који мења значења митских прича. Уметник се управо тиме поиграва, користећи присутво тог свог дечака, у "Сеобама", како каже, визуелном синониму нашег преживљавања. Тај дечак од Мојсија "проси" десет божјих заповести, даје Еви јабуку уметно Адама, стаје између Каина и Авеља, покушавајући да их раздвоји, "ускијава" у завејани пут за Илок Саве Шумановића.
СОПОЋАНИ
ПАЗИО сам да не склизнем у иронију, јер је било врло лако пасти са ивице, када се играмо нечим што није за игру, као што су Сопоћани - објашњава уметник део сакралног сегмента поставке. - Фреска на коју сам реферисао, представља апостоле без ореола, а насликани су као људи који ходају земљом и тугују за Богородицом. Једном малом интервенцијом, својом скултуром, направио сам да они брину о дечаку који улази, или излази из цркве.
Изложбу је Црнобрња поделио у три сегмента. У једном делу користи препознатљиве радове домаће уметности, у другом сакралне, док се трећи бави свестким ауторима (улази у дијалог са радовима Марине Абрамовић, Пикаса и Калдера).
- Научили смо да је уметност некако аутистична, разумљива само аутору и да он баш мора да се потруди да би објаснио своје тајанствено дело - наставља саговорник. - За ову изложбу направио сам нешто што је читљиво већ "на прву лопту". Своје разумевање познатих дела из историје уметности преточио сам у скулптуре, не нарушавајући легитимитет онога што су аутори некада направили.
Његова делатност везана за скултуру је, тврди, разноврсна, а ова поставка му је била својеврстан излет: желео је да искористи квалитет Ликовне галерије КЦБ, као и њихову спремност за експерименте:
- Простор сам преградио и направио једну интимну поставку, која личи на музејску и не види се директно са улице. На тај начин направио сам нешто што је мала представа, или филм о путовању кроз историју уметности. Уживао сам радећи, јер ме првенствено интересовала ликовност у настанку скулптуре, иако је садржај ових призора често био у служби приче.
Од свих питања која изложба отвара, лично му је најзначајније оно везано за потребу да образовање које добијамо буде суштинско, а не формално, па се зато и дела на оригиналан начин баве непознавањем чињеница, које смо током школовања погрешно разумели:
- Оставио сам, ипак, простор за тумачење, нисам желео да намећем своје мишљење - закључује Црнобрња.
Препоручујемо
ПЕТ СЛИКА ЗА ПЕТОРО ЉУДИ: Изложба мултимедијалног уметника Саше Павићевића у Краљеву
04. 12. 2020. у 14:21
ИЗЛОЖБА “СУМПОРНА ДОЛИНА”: Радови Андреја Василијевића у галерији Витамин
04. 12. 2020. у 12:09
"МАЛИ ПЕЧАТ" ЗА "ТРАГ": Традиционално признање за графику додљено Оливери Басти
03. 12. 2020. у 09:35
ГРУПА ТНТ И АНТИСЕПТИК: Изложба "Алан Форд трчи почасни круг" у музеју Југославије
02. 12. 2020. у 08:55
ПАНИКА У ПРИШТИНИ: Кикл добио мандат за формирање нове аустријске владе, за њега Косово није држава
ЛИДЕР крајње десничарске Слободарске партије Аустрије (ФПО) Херберт Кикл добио је данас мандат за формирање нове аустријске владе, а његова странка упутила је прошле године предлог резолуције аустријској Скупштини којом захтева да се парламент изјасни против признања тзв. Косова.
06. 01. 2025. у 19:41
СВЕШТЕНИК О СМРТИ МИЛИНКОВИЋА: Видео сам да му је лице било бледо-жуте боје, тресао се
ЈЕДАН од последњих људи који је разговарао са глумцем, режесером и чувеним "Трагачем" Милорадом Милинковићем је свештеник Влајко Банковић, протојереј-ставрофор и старешина цркве Светог вазнесења Господњег у Јабуковцу код Неготина.
07. 01. 2025. у 15:26
НИЈЕ НИ СЛУТИО ТРАГИЧНУ ВЕСТ: Мемедовић поделио слику са Милорадом дан пре његове смрти (ФОТО)
МИЛИНКОВИЋ је отишао у цркву на литургију где му је изненада позлило.
07. 01. 2025. у 13:21
Коментари (0)