ИГРАРИЈА ЧУДНОВАТИХ БИЋА: Графике Живка Ђака (1942-2011) у Галерији 73, подсећају на необичан и богат опус уметника
ПОНИКАВШИ у окриљу нове фигурације и поп арта, дело Живка Ђака (1942-2011) било је најснажније окренуто фантастици, а притисак модернистичких утопија и прогресивних идеја, ублажавао је кроз апсурд и парадокс, али и уз став да су витални интереси човека увек били исти, од праисторије до данас.

Поставка "175 графика" у Галерији 73 / Фото Галерија 73
Између осталог, ово тврди историчар уметности Бошко Степановић, у каталогу изложбе у чукаричкој Галерији 73, где је у сусрет обележавању деценије од смрти једног од најзначајнијих српских и југословенских уметника своје генерације изложено 175 његових графика.
- Живко Ђак је био сликар, цртач и графичар, али највећи допринос српској уметности дао је у графици, служећи се свим техникама укључујући и, истина ретко, сито штампу као први српски графичар - истиче Степановић. - Занатска вештина и одмерен смисао за композицију чинили су га графичарем првог реда. Он је био мајстор акватинте коју је комбиновао са мецотинтом и бакрописом и у којој је проналазио предуслове за реализацију својих главних ликовних идеја. Сочност црних, зрнастих површина, тонске и сликарске вредности, форме које попримају калиграфски јасне обрисе и сумрачна светлост главна су обележја и вредности његових графика.
За овог ствараоца, како објашњава историчар уметности, карактеристичан је нови вид фигурације у српској графици:
- Џокеји, акробате и атлете, алкари и коњи њихалице, апстрактна тела и штапови, поседују истовремено и наивну чар лутака - играчака и загонетну појаву бића као свој основни квалитет. Ова мала, чудновата бића у разређеном простору арене учествују у такмичењима каткад забавним каткад апсурдним и опорим, комичним параболама на тему снаге и јунаштва.
Рођен у Београду, где је дипломирао у класи Бошка Карановића, 1967. године, на Академији ликовних уметности, где је касније завршио и постдипломске студије, а потом се усавршавао у Великој Британији и Италији, Ђак је до краја радног века био редовни професор на Академији у Новом Саду. Графика аутора, који нас је напустио 2. јануара 2011, и данас потврђује високе домете:
- Његове графике су сад већ делом културна баштина кроз коју са носталгијом гледамо прошлост српске графике али које представљају и заоставштину будућности - закључује Бошко Степановић.
ДЕЛА И У ЧУВЕНОЈ БЕЧКОЈ АЛБЕРТИНИ
СА италијанским песником Робертом Занезијем, Ђак је почетком седамдсетих објавио илустровану књигу Camera obscura, а био је и члан Академије наука и уметности Tomaso Campanella у Риму. Дела му се чувају у збирци Албертина у Бечу, Краљевској библиотеци у Бриселу, Викторија и Алберт музеју у Лондону, Музеју модерне уметности у Њујорку, Модерној галерији у Љубљани, Кабинету графике ЈАЗУ у Загребу, али и нашем Музеју савремене уметности, Нароном музеју и Музеју града Београда.

ЏЕЈ ДИ ВЕНС УДАРИО НА ЗЕЛЕНСКОГ: То што он ради је апсурдно
У ИНТЕРВЈУУ за интернет портал УнХерд , амерички потпредседник Џеј Ди Венс назвао је нападе украјинског председника Володимира Зеленског на САД „непродуктивном реториком“ и „апсурдним“.
15. 04. 2025. у 10:27

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

"СИНА СМО САХРАНИЛИ У НИКШИЋУ" Жељко Самарџић о највећој животној трагедији: "То је била туга за све нас"
ПЕВАЧ проговорио о болној теми.
15. 04. 2025. у 10:18
Коментари (0)