ПОГЛЕД ИСКОСА: Од апстрактног до реалног - Мила Гвардиол, Продајна галерија "Београд"
Нове слике Миле Гвардиол (Београд, 1979), професорке на два уметничка факултета, у Београду на Факултету примењених уметности и у Сремској Каменици, могу се разумети двојако, као два одвојена естетичка система, парадоксално или не, сједињена сликом.

Радови Миле Гвардиол / Фото промо
Још је Василиј Кандински чврсто убеђен (пренебрегнувши ирационализам надреализма који није било тешко предвидети) писао да ће у будућности постојати само "велики реализам и велика апстракција". Збиља би се цела (пост)модерна уметност могла вредновати као проблематизација те две кључне парадигме, као кретање од фигуре ка непредметном и назад, као велики распон идеја и ликовних решења, најчешће међусобно искључивих. Сликарка Гвардиол у новом делу свог опуса настоји да превазиђе те кључне разлике, супротности реализма и апстракције, у својеврсној синтези тих основних стилских формација, које постоје много пре појаве модерне уметности.
Њена се дела могу схватити двоструко, као самостални, апстрактни говор слике у чистом ликовном стању и као реализам, одраз стварности, тачније, њено тумачење, јер није реч о банализовању у виду (хипер)реалног. То би можда било и опште место у сагледавању ових платана да изложба није посебна по увођењу момента стварности, исечка реалног света, који је у ранијим остварењима био тек повод или далеки одраз у њеним апстракцијама. Пошла је од вечног мотива степеница, а стигла до слике изразитих ликовних квалитета чистих линија, промишљених композиција, пастелног колорита и из данашње уметности прогнане ренесансне проблематике перспективе и скраћења. Без присуства сенки и тродимензионалности, наглашене миметичности и дефинисања стварног призора, Мила Гвардиол развија самосталне моћи слике као производа свечаног чина стварања, зато су њене боје тако прочишћене и одуховљене. Ту где је присутан предмет, архитектонски елемент (степениште), негде у позадини је и фигура, човек, као невидљиви сјединитељ и давалац смисла. Сликарка је сада можда и на прекретници, свакако даље хуманизује своје апстрактне слике дугих линија, чистих површина и наглашених дијагонала. Улазећи дискретно у предметно не жели да се много интимизује са њим, она није сликарка атмосфере која води неком уосећавању и повишеним емоцијама. Церебрално, хладно и са неопходном удаљеношћу испитује својства предметног и архитектонског на слици, између подражавања стварности и концептуалног. Тиме настоји да преиспита саме основе даљег могућег присуства слике, њену харизматичност, која магично треба да превлада силну поплаву, инфлацију, пиктуреју савремене визуелности медијских и идеолошких слика. Дигиталном муљу електроапокалипсе, превласти технороботског од наноструктура до мегаструктура, слика рађена руком може да се супротстави само магичношћу и/или надмоћном извођачком техником, што Мила Гвардиол увек има у виду.
Препоручујемо

ПОГЛЕД ИСКОСА, ОДЛАЗАК ВЕЛИКАНА: Станислав Сташа Живковић (1923-2020)
08. 12. 2020. у 13:30

ПОГЛЕД ИСКОСА: Мајстор прецизне фигурације - подсећање на сликара Слободана Ђурђевића
01. 12. 2020. у 18:42

ПОГЛЕД ИСКОСА: Бестселер ликовног издаваштва - Момо Капор: "Успомене једног цртача"
24. 11. 2020. у 19:21

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио
ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.
05. 06. 2025. у 17:05

СРПСКА ПОСЛА: Никола Јокић запањио свет! Вратио се у Србију и урадио ОВО (ВИДЕО)
НИКОЛА Јокић је најбољи кошаркаш планете, али дајте му лопту и биће најбољи у сваком спорту. То је показао још једном.
08. 06. 2025. у 08:54

ВРТОГЛАВА СУМА: Колику националну пензију прима Љиљана Благојевић
ЈЕДНА од наших најистакнутијих драмских уметница Љиљана Благојевић отишла је у пензију, а налази се међу двадесетчетворо уметника, који ће примају националну пензију за допринос култури.
07. 06. 2025. у 11:30
Коментари (0)