КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Светлост приповедања
НАЈНОВИЈИ, трећи по реду, роман Енеса Халиловића, "Људи без гробова", један је од најбољих, а вероватно и најбољи роман објављен на српском језику 2020. године, о чему је посведочила и релевантна књижевна награда "Златни сунцокрет".

Фото: Приватна архива
Структура тог романа изузетно је сложена и веома пажљиво грађена. Он има оквир који заокружује и врло неочекивано уцеловљује комплексну причу чији токови истичу из основног, несвакидашњег, а истинитог, догађаја. Реч је о једном од главних јунака, одметнику, младом, сиромашном човеку из епског, патријархалног краја - новопазарског - коме није за жену дата девојка која му се обећала, већ је удата за другога. Како су у том човеку - Нуману Нумићу - садржане све особине и самог поднебља и културе из којих потиче - доследност, бескомпромисност, традиционалност, поштовање обичаја и неписаних правила, дубока осећајност, част, он креће на пут освете. Тај догађај и 47 дана његовог одметништва, чине нуклеус приче.
Трагика свих других догађаја о којима се у роману приповеда, проистиче из трагике тог, главног. Она се из њега шири зракасто, као из каквог црног сунца, или пак као из усијаног космичког јајета, сличитог оном које се појављује и у самом роману, које је пало у двориште јунака приповедача. Зракасто и константно емитовање несреће праћено је константном и примарном причом. Наиме, све што се догађа, а догађа се ближњима Нумана Нумића или људима које је познавао, проматра се кроз његове злочине, ако су то злочини, и кроз сећање на њега. Увек има да неко нешто дометне у вези са страшним убицом, са оним што је учинио.

Фото Промо
Како одмичу догађаји у роману, уочавамо како се несрећа увећава, како се смрт мултипликује. Због њихове густине, суморности и извесности, читалац нужно почиње да размишља, не само као љубитељ књижевности, уживалац високе естетике, већ и као филозоф, али и да уочава и филозофску и песничку природу јунака приповедача - који мисли да је Нуманов син - посмрче.
Наиме, читалац је у прилици да на основу догађаја који су бројни и који се врло брзо смењују, уочи нешто што бисмо најтачније именовали као неминовност, правилност, а што још увек нисмо смели да назовемо судбином. Над тиме ће читалац да се непатетично замисли, да покуша да то истражи. У домен његовог размишљања које је подстакнуто овим комплексним романом, а што је имплиците разлагано са становишта приповедача, свега што се догађало њему и онима које је волео, јесу формирање уметника, његов портрет у младости, пут генија и његова трагедија, повезаност патње и стварања, трошност аутора у односу на оно што ствара и чему тежи, његова усамљеност у свету, дизбаланс између уметника и корумпираног друштва, част и наличје борбе за њу, злочин - у огледалу, човек маргине у маргинализованом друштву, однос маргине и центра, уметник у затвору и затвор у уметнику, митски отац, оцеубиство, величанственост поезије и науке, снага порока, преимућство природе над културом, константност зла, његова онтологија и практично манифестовање, заборав ближњих, историјски заборав.
Оно што се не призива у првим слојевима овог романа, а о чему би требало размишљати, јесте утицај заборава или пак намерне историјске амнезије на стварност једног народа, али и читавог света, као и на стварност културе и књижевности. Зато се о томе сигурно можемо запитати мислећи на овај роман и на непрепознавање његових изузетних вредности од стране некомпетентних арбитара који из својих, и не само својих, разлога, трче за ветром, данас оличеним у спектаклима, па и у примитивном хумору.
Слободни смо да кажемо да смо, читајући овај роман, све време имали на уму Љубу Шампиона док идемо за приповедањем Семира Нумића, а да смо на уму, неминовно, све време имали Петрију, док смо пратили Бадемин живот. Такође, да смо, дивећи се изузетно вешто уклопљеним елементима фантастике у амбијент стварности, имали на уму Милована Глишића, али и целокупно дело Радована Белог Марковића. То, наравно, не могу препознати они који се у идеологију разумеју знатно боље него у књижевност, а који, чак у својој добронамерности, али и недовољној обавештености, мисле да је ово први роман Енеса Халиловића. Срећом, има још оних који држе до стручности чланова књижевних жирија који пак у континуитету прате рад наших значајних стваралаца.
Препоручујемо

ТРКА ЗА “ЗЛАТНИ СУНЦОКРЕТ”: На конкрус стигло 250 радова, у ужем избору 18 кандидата
15. 01. 2021. у 16:42

СТОЈИЉКОВИЋ У ТРЦИ ЗА ПОА: Приповетка нишког писца у конкуренцији за престижну награду
09. 01. 2021. у 23:41

МОНСТРУОЗНО! Овај хоће да влада Србијом! Жене му криве кад их неко силује или пребије!
ВУК Нектаријевић, студент блокадер са Машинског факултета у Београду, који је тобож бициклом ишао у Стразбур, има у најмању руку проблематичне ставове.
20. 04. 2025. у 14:35

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

Халид Бешлић "тежак" 13 милиона €, а живи од кирије - "увалио" се у кредит
"САДА изнајмљујем све и живим од кирије, тако је најбоље."
21. 04. 2025. у 18:56 >> 18:56
Коментари (0)