ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Губитак слободе учењем говора
ЗА разлику од Јонеска (Ежен Јонеско 1909-1994), једног од утемељивача театра апсурда, који је гомилањем речи на сцени хтео да ослободи позоришну индивидуу, да јој да право на сопствену фантазију и каприц, субверзија Петера Хандкеа (Нобелова награда 2019) је супротна - милитантно укидање говора, чија правила форматирају грађанско васпитање и чине човека добрим подаником друштвеном систему.

Новости
Каспара Хаусера, чије је име данас симбол одупирања слободног људског бића цивилизацији, Милош Лолић је поставио антропоцентрично у позоришном (тешко је рећи и драмском) смислу. Око Каспара (чудесан Миодраг Драгичевић), који је затворен у стаклени кавез (сценограф Јасмина Холбус), по некој ритуалној потреби, или због сопствене, људске знатижеље, мотају се шаптачи (Никола Ракочевић, Анђелика Симић, Сања Марковић, Радован Вујовић), а стварни, прагматични свет заступа водоинсталатер (Милош Самолов).
Лолић је едукацију поставио као ритуал - учење језичких правила, која имају сврху да опишу ствари, појаве, осећања, за Каспара је "данс макабр", самртнички плес, који ће га одвести у духовни ћорсокак неслободе као биће и у физичку смрт, као човека (Каспар Хаузер је нађен мртав неколико година по ступању из дивљине у цивилизацију). У "Каспару" Петера Хандкеа, све је подређено овом ритуалу, и у драмском, и у сценском оквиру за позоришни чин. Док се примитивни "живот" (посвета Јонесковом "театру подсмеха"?) одвија око њега, Каспар бивствује у сопственом говору, који, постајући све учинковитији у синтакси, бива све болнији за њега самог. У занимљивој кореографији, некој врсти сценске игре грађанског друштва, доминира, на крају, позоришна илузија, која је пародија и историје. Жанрова, истине, смисла (маштовит костим Марије Марковић Милојев).
У Лолићевом "Каспару" нема ни трага Хадкеу омражене "дескриптивне импотенције", сви "грађани" делају и понашају се по диктату задатка, чинећи оно што им је, у експерименту проучавања Каспарове некласификоване личности, наложено. Само он сам, чистим умом још нерођеног детета, неисквареним конвенцијама, неоптерећеним значењем говора, има право на диаболични интимни конфликт - лелујајући се, у тренутку, између замамности потрошачког, укапупљеног, штанцованог универзума и своје унутрашње, природом дате слободе.
Нимало једноставна за гледање, импресивно режирана, са оностраном музиком Невене Глушице, представа "Каспар" има шансе да остане као један од граничника ка позоришном тумачењу слободе, оригиналности, одупирању систему и његовим правилима и диктатима, средствима која су тачна, достојна и пророчанска.
Препоручујемо

"ТО ЛИЦЕ, ТЕ УСНЕ..." Трамп поново изазвао пажњу коментаром о својој портпаролки Каролин Левит (28)
АМЕРИЧКИ председник Доналд Трамп поново је доспео у жижу јавности због необичног коментара о изгледу портпаролке Беле куће Каролин Левит.
14. 10. 2025. у 14:48

"ПЉЕСКАЛА РУКАМА И СЛАВИЛА УБИСТВО" Лавров: Сви се сећамо како је смрт Гадафија одушевила Хилари Клинтон
РУСКИ министар спољних послова Сергеј Лавров рекао је да памти како је бивша америчка државна секретарка Хилари Клинтон пљескала рукама и славила убиство либијског лидера Моамера Гадафија 2011. године и алудирао да бивши сиријски председник Башар ел Асад тренутно живи у Москви, јер су њему и његовој породици прећени сличним физичким уништењем у Сирији.
14. 10. 2025. у 13:06

УШАО У РАКУ ПОСЛЕ СПУШТАЊА КОВЧЕГА: Син се опростио од Халида Бешлића (ФОТО)
ОПРОШТАЈ у Сарајеву од легенде народне музике, певача Халида Бешлића.
13. 10. 2025. у 15:50
Коментари (0)