Улагање у друштвено одговорно пословање

Кристина Шпирковић

27. 04. 2023. у 10:00

ДРУШТВЕНО одговорно пословање (Corporate Social Responsibility ) CSR је врста саморегулације која показује одговорност и посвећеност компаније унапређењу друштвеног и еколошког благостања заједница и друштва у целини.

Улагање у друштвено одговорно пословање

Foto freepik

Филантропско усмерење компанија и њихова тежња да се боље повежу са заједницом, позитиван су корпоративни тренд који са годинама јача. Тако се у Форбсовој листи ЦСР приоритета у 2022. којима се лидери различитих индустрија управљају у својим активистичким подухватима наводи да је „глобално давање“ у порасту. То у пракси значи да компаније све чешће подржавају добротворне организације, спонзоришу пројектне идеје и јавне кампање које освешћују грађане о важним темама и позивају на акцију заједничког унапређивања стања у друштву.

Међутим, само ретки су успели да однегују интерну пословну културу у којој су запослени мотивисани да се волонтерски придружују јавним акцијама и деле колективну активистичку свест, да очувају поверење корисника и купаца и ослушкују потребе заједнице у којој послују подржавајући изградњу бољег света за све у њој на различите начине.

Фото Схуттерстоцк

Сви актери у друштвеној заједници - држава, привредна друштва, локална заједница, грађани, невладине организације имају део одговорности према друштву.

Предности корпоративне друштвене одговорности

Применом концепта друштвено одговорног пословања компаније постижу:

подизање угледа и репутације, унапређење односа између запослених и руководилаца, боље односе у корисничко-испоручилачком ланцу, повећање продуктивности и профитабилности, већу конкурентност, већу лојалност потрошача/корисника.

 - Користи које компаније имају од ЦСР активности су вишеструке: то су, пре свега, боља репутација, продуктивни запослени, лојални потрошачи... Међутим, оно што је кључно како би компанија осетила ове користи, јесте посвећеност принципима друштвено одговорног пословања у дужем временском периоду. Само компаније које су заиста спремне да се посвете и обавежу, могу очекивати успех у будућности - рекао је Невен Мариновић, извршни директор ФПЛ Србије и Смарт колектива.

Компаније које имплементирају ЦСР се дистанцирају од конкуренције и у очима потрошача имају предност. Позитивна слика у очима потрошача нема цену.  

Фото Милена Анђела

Примери корпоративне друштвене одговорности у свету

Једна од најраспрострањенијих врста корпоративне друштвене одговорности у свету су филантропске делатности.

Тако, примара ради, Компанија Велс Фарго донира до 1,5% свог прихода у добротворне сврхе сваке године за више од 14.500 непрофитних организација кроз филантропију, као што су банке хране и инкубатори (наука о биљкама и обновљива енергија) како би се убрзало тржиште за старт-уп.
 

Као одговор на пандемију ЦОВИД-19, компанија је донирала 6,25 милиона долара за подршку домаћем и глобалном одговору. Ово укључује милион долара за ЦДЦ фондацију, 250.000 долара Међународном медицинском корпусу у 30 земаља и 5 милиона долара за напоре на локалном нивоу за решавање потреба заједнице.

Славље поред лика Флојда због пресуде / Фото АП

ТОМС: Од давања ципела до улагања 1/3 профита

Мисија ТОМС-а је била да донира пар ципела за сваки пар који прода, што је резултирало донацијом од преко 100 милиона пари ципела деци којој је то потребно. Добит је коришћена за помоћ слабовидима обезбеђујући наочаре на рецепт и медицинске третмане, обезбеђујући „сигурну“ воду за пиће и изградњу предузећа у земљама у развоју за отварање радних места.

Пошто је компанија била изложена критикама невладиних организација због стварања зависности од бесплатних ципела и колапса локалне индустрије за производњу обуће, ТОМС је поново проценио своју стратегију. Уместо да се фокусира на бесплатне ципеле, компанија сада донира једну трећину свог профита кампањама на локалном нивоу. Ово укључује Фонд за давање ЦОВИД-19 и кампање за расну правду као што је Блацк Ливес Маттер.

-Научили смо да је давање ципела, вида и безбедне воде више од једне деценије био невероватан почетак – прави почетак – за стварање значајних промена. Али, одлука да се уместо тога дају грантови за утицај ће омогућити нашој заједници да учини још више. Уместо да дајемо ципеле, ми дајемо 1⁄3 нашег профита. Другим речима, 1 долар за свака 3 долара које зарадимо, што је отприлике онолико колико компанија може дати док још увек држи светла упаљена, стоји у Извештају о утицају ТОМС-а 2019-2020.

Корпоративна друштвена одговорност у Србији

И у нашој земљи све је више компанија које улажу у друштвено одговорне пројекте. Наш дневник имао је задовољство да ове године, у оквиру традиционалне акције „Најплеменитији подвиг“, додели специјалне плакете удружењима и компанијама које годинама континуирано помажу друге и подстичу на племенита дела.

Добитници плакете су удружења НУРДОР и „Буди хуман“, као и компаније НИС, Моцарт и Пинк група. 

„НИС је један од лидера друштвене одговорности у Србији. Од 2009. године наша компанија је у друштвено одговорне пројекте и подршку професионалном и омладинском спорту уложила више од 4,9 милијарди динара. Успешном реализацијом ових пројеката показали смо да смо поуздан партнер заједници, посебно у оним областима које су кључне за њен даљи развој, као што су јавно здравље и социјална заштита, образовање и наука, заштита животне средине, култура и спорт. Посебну пажњу и подршку пружамо младима, који су увек у фокусу наших активности“, рекао је Вадим Смирнов, заменик генералног директора НИС-а примајући признање „Вечерњих новости“.

ФОТО: Новости

За НИС то није било једино признање. Наиме, ова компанија је добила и награду за најбољу друштвено одговорну кампању коју додељује магазин „Дипломацy&Цоммерце“. НИС-у је награда додељена за кампању „Да се нове наде роде“ коју је компанија спровела током 2022. године.

Фото: Промо

 

Ова кампања спроведена је у складу са националним приоритетом – повећањем наталитета, а у циљу унапређења услова за рад здравствених установа у области репродуктивног здравља и пружања подршке паровима у процесу вантелесне оплодње. Током кампање „Да се нове наде роде“ НИС је укупно подржао 40 здравствених установа у више од 30 градова и општина у нашој земљи. 

Ови примери рађају наду да ће се још већи број компанија укључити у друштвено одговорне активности.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (0)

Стигла вам је једна 110 година стара порука са фронта