АЕРОДРОМИ БУДУЋНОСТИ: Како одрживе праксе обликују ваздухопловство
СУОЧЕНИ са глобалним изазовима климатских промена, ваздухопловна индустрија се све више окреће ка одрживим праксама како би смањила свој еколошки отисак.

Фото: Shutterstock
Одрживо ваздухопловство постаје кључно у смањењу емисије угљен-диоксида (ЦО2) и других штетних гасова, уз истовремено одржавање економске ефикасности и сигурности путника. У овој транзицији, аеродроми играју кључну улогу, будући да су чворишта која повезују ваздухопловне активности са локалним заједницама и глобалним мрежама.
Ваздухопловство тренутно доприноси око 2% глобалних емисија ЦО2, али се очекује да ће се тај проценат повећати са растом броја путника. Због тога, индустрија мора пронаћи начине да смањи емисије кроз иновације и имплементацију нових технологија.
Електрични и хибридни авиони такође представљају будућност одрживог ваздухопловства. Иако су ови авиони још у фази развоја и тестирања, они обећавају значајно смањење емисија, посебно на краћим летовима. Произвођачи попут Аирбуса и Боеинга већ раде на прототиповима који би могли постати реалност у наредних десетак година.
Аеродроми су капија у наш свет и први утисак путника о дестинацијиј
Аеродроми имају кључну улогу у овој транзицији, јер представљају улазне и излазне тачке за милионе путника и тона терета годишње. Да би смањили свој еколошки отисак, аеродроми широм света уводе низ одрживих пракси.
Ефикасне зелене иницијативе укључују енергетски ефикасну инфраструктуру, усвајање обновљивих извора енергије и програме смањења отпада. Ове иницијативе су вођене одрживим горивом за ваздухопловство, флотом електричних возила и коришћењем паметних технологија.
Енергија и инфраструктура: Многи аеродроми прелазе на коришћење обновљивих извора енергије, попут соларних панела и ветропаркова. Пример за то је амстердамски аеродром Сцхипхол, који користи 100% зелену енергију из ветроелектрана. Поред тога, модернизација инфраструктуре, укључујући енергетски ефикасне зграде и осветљење, доприноси смањењу потрошње енергије.
Смањење отпада: Програми рециклаже и смањење употребе пластике постали су стандард на многим аеродромима. Увођењем дигиталних технологија, аеродроми смањују потребу за папирним картама и другим материјалима, чиме се додатно смањује отпад.
Транспорт и повезаност: Промоција јавног превоза и електричних возила за путовање до и са аеродрома помаже у смањењу емисија. Аеродроми као што је Хеатхроw у Лондону уводе електричне аутобусе и возила за унутрашњи превоз, чиме доприносе чистијем ваздуху у околини.
Заједнички напори и будућност
Да би одрживо ваздухопловство постало стварност, потребна је сарадња између влада, индустрије, академских институција и невладиних организација. Међународне организације попут Међународне организације цивилног ваздухопловства (ИЦАО) и Међународног удружења за ваздушни саобраћај (ИАТА) играју кључну улогу у постављању стандарда и подстицању иновација.
У будућности, одрживо ваздухопловство неће бити само опција, већ нужност. Аеродроми као кључни играчи у овој транзицији морају наставити да предводе применом зелених технологија и одрживих пракси, како би обезбедили бољу и чистију будућност за све нас.

ПОРОДИЦЕ У ШОКУ НАКОН ШТО СУ ОТВОРИЛЕ КОВЧЕГЕ СА ТЕЛИМА: Нове бизарности након пада авиона у Индији
СИН жене која је погинула у паду авиона компаније Air India изјавио је за Би-Би-Си да су у ковчегу с телом његове мајке пронађени и „други остаци“.
23. 07. 2025. у 16:49

ЕКСКЛУЗИВНИ СНИМЦИ ХАПШЕЊА ШИПТАРСКОГ ТЕРОРИСТЕ: Овако је пао бивши припадник ОВК у Свилајнцу, ево за шта се сумњичи (ВИДЕО)
ШИПТАРСКИ терориста и бивши истакнути припадник терористичке ОВК Халили Лулзин, ухапшен је данас у Свилајнцу, у заједничкој акцији Безбедносно-информативне агенције, Службе за откривање ратних злочина УКП МУП-а Републике Србије, а у сарадњи са Тужилаштвом за ратне злочине.
22. 07. 2025. у 20:54

НАУЧНИЦИ У СТРАХУ - РИЗИК ОД НЕСТАНКА: Ада Бојана и Бококоторски залив у опасности - море никада није било такво
НИВО Јадранског мора ће, према пројекцијама, до краја века порасти 35 центиметара (цм), што ће угрозити обалска подручја, посебно подручје Аде Бојане и делове Бококоторског залива, наводи се у прошлогодишњем Нацрту Националног плана Црне Горе за прилагођавање на климатске промене.
25. 07. 2025. у 08:55
Коментари (0)