"ПОЈАС" ДОНОСИ САМО ПРОГРЕС, А НИКАКО НЕВОЉЕ: Ауторски текст Константина Батанова, руског геополитичара и стручњака за односе са Кином
КАДА је председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен крајем јуна на састанку Г7 рекла да ће Европа у наредних пет година издвојити 300 милијарди евра како би помогла земљама у развоју да заврше изградњу инфраструктуре, додавши да ће новац доћи из различитих приватних и јавних канала у Европи, није крила да је циљ ЕУ да се супротстави кинеским улагањима у пројекат "Појас и пут".
Европа је тиме најавила да ће учинити све да замени кинеске инвестиције у ЕУ, а у тим околностима односи Кине са Србијом попримају посебно важан стратешки карактер.
Србија није члан Европске уније, па није ни дужна да се придржава бриселских прописа о економској сарадњи са Кином. Политичке контрадикције ЕУ и САД, са једне стране, и Кине, са друге, не утичу на кинеско-српске односе. Србија стога постаје модел кинеско-европске сарадње и игра важну улогу у геополитичком позиционирању Кине у Европи, делујући као излог у коме се виде позитивни аспекти пријатељства са овом земљом.
Укупна трговинска размена Кине и Србије је током 2021. године износила 508 милијарди динара, што је повећање од 34,9 одсто у односу на претходну годину. Извоз Србије у Кину износио је 94 милијарде динара (раст од 142,9 одсто), а увоз 414 милијарди динара (раст од 22,6 одсто).
Друга важна ствар је да Кинези имају дубоку симпатију према Србима, нарочито од америчке агресије на Србију, у којој су погинула и три кинеска држављанина.
Србија је постала прва европска земља која је одговорила на иницијативу "Један појас и један пут".
Главни проблем који спречава сарадњу Кине и балканских земаља је што чланице ЕУ из овог региона често, из политичких разлога, успоравају пројекте који укључују кинеске компаније. Примера је много, а најпознатији и најиндикативнији је био током ковид-кризе.
КОНЦЕПТ САРАДЊЕ
ИНИЦИЈАТИВА за стварање "Једног појаса и једног пута" промовисана је 7. септембра 2013. године приликом посете председника Народне Републике Кине Си Ђинпинга Казахстану.
То је била прва глобална иницијатива коју је Кина представила, од почетка реформе отварања према спољном свету 1979. године. Подразумева се да ће се у оквиру спровођења ове иницијативе стварати нови концепт међународне сарадње.
Међутим, већина балканских лидера и даље је принуђена да се јавно придржава трансатлантског курса и одустаје од неких пројеката.
На крају свега, треба напоменути да политика Кине према земљама Балканског полуострва (и целе Европе) иде у корито концепта "Један појас, један пут". То значи да у кинеској стратегији превладавају економски интереси, а кинеска страна не настоји да утиче на унутрашњу политичку ситуацију балканских земаља.
У Кини постоји изрека: "Желиш да се обогатиш - изгради путеве". То значи да развој читаве економије мора почети изградњом инфраструктуре и то је и темељ практичног дела ове иницијативе.
Сви стандарди, прописи и системи који се користе за изградњу и развој инфраструктуре, које су заједнички развиле Кина и партнерске земље, постепено су еволуирали од регионалних јавних производа до глобалних. Односно, ради се о стварању нових стандарда технологије и изградње, чији је главни законодавац Кина, јер се цео систем гради око Кине.
Фото: пиксабеј
Чињенице и бројеви све говоре
* КРАЈЕМ прошле године, Кина је потписала више од 200 докумената о сарадњи у оквиру "Појаса и пута", са 147 земаља и са 32 међународне организације.
* КИНЕСКА трговина са земљама које подржавају иницијативу "Појас и пут" 2021. године износила је 1,823 трилиона долара (раст од 23,6 одсто у односу на претходну годину), што представља 29,7 одсто укупне кинеске спољне трговине.
* БРОЈ теретних железничких услуга на рути Кина-ЕУ током 2021. године износио је 15.000 (раст од 22 одсто), обим теретног саобраћаја достигао је 1,46 милиона контејнера дужине око шест метара (раст од 29 одсто).
* ДИРЕКТНЕ кинеске инвестиције током године у земље које се налазе на "Појасу" износе 21,8 милијарди долара (раст од 7,9 одсто за годину дана). Компаније из ових земаља су, такође, повећале директна улагања у Кину и износе 11,25 милијарди долара.
Фото: Free Images Pixabay
* АКТИВНО је промовисана изградња инфраструктурних објеката - кинеске компаније су пружале уговорне услуге у вредности од 91 милијарде долара, што представља 57,9 одсто укупних уговорних пројеката које је Кина спровела прошле године у иностранству.
* КИНА је учествовала у око 120 пројеката у региону Балкана, од којих су већина инфраструктурни и енергетски пројекти, а њихова вредност је скоро 32 милијарде долара.
* У ОВОМ тренутку се спроводе или су већ завршени велики пројекти, као што су железница Мађарска-Србија, мост Пељешац у Хрватској, ауто-пут Е763 у Србији, део ауто-пута север-југ у Црној Гори.
Препоручујемо
КИНА ЗАХВАЛНА ПУТИНУ: Руски лидер критиковао посету Пелосијеве Тајвану, па добиo одговор
17. 08. 2022. у 21:16
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)
БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.
27. 12. 2024. у 09:04
ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа
РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.
27. 12. 2024. у 09:23
ЛУКАС ЖЕСТОКО О СЕВЕРИНИ ПОСЛЕ ИЗЈАВЕ О ЈАСЕНОВЦУ: "Она је будала, прича бљувотине о Србији, а син јој Србин"
У НОВОМ издању емисије "Четири и по жене", код водитељки Зине Ал Саттаф, Катарине Одаловић, Јадранке Јевтић и Маје Мојсовски Рашевић, гост је био певач Аца Лукас.
27. 12. 2024. у 09:30
Коментари (1)