"ТИТАНОМ" ЗАРОНИЛИ У СМРТ: Трагичан крај потраге за несталом подморницом отворио многа питања
ДРАМА и неизвесност око судбине петоро путника у подморници "Титан" завршила се трагично. Иако се од недеље, када се малом пловилу изгубио сваки траг, одбројавало колико им је кисеоника остало у резерви и веровало да ће се ипак извући живи, вест о стравичној погибији путника који су се упустили у авантуру у Атлантику, да би на дубини од скоро четири километра изблиза видели олупину брода "Титаник", узнемирила је јавност, али и отворила много питања и недоумица.
Смрт петоро путника у "Титану" била је тренутна услед имплозије која се догодила, под још неразјашњеним околностима, и пловило се у секунди претворило у крхотине. Према проценама стручњака, нико од њих није био свестан да ће доћи до експлозије, која се одједном десила. Остаци подморнице пронашао је робот, недалеко од олупине "Титаника", на непуних 500 метара од остатака чувеног брода, док тела настрадалих, нажалост, вероватно никада неће бити пронађена.
Америчке, канадске и француске спасилачке службе биле су ангажоване у пуном капацитету данима. И са неба, на површини мора и у дубини океана трагали су за несталом подморницом којој се сваки траг изгубио само сат и 45 минута пошто је заронила. Сада се испоставило да је америчка обалска стража још у недељу регистровала акустичну аномалију која је сугерисала на имплозију убрзо пошто је "Титан" изгубио контакт са матичним бродом "Поларни принц", што је отворило питање због чега је то тек објављено после несреће.
Потонула су, тако, и сва предвиђања и спекулације да су звукови детектовани током недеље дошли од путника из "Титана", испоставила су се као погрешна. Контраадмирал Џон Маугер из Америчке обалске страже, који је водио спасилачку мисију, навео је да ће ангажована пловила остати у водама Атлантског океана, како би прикупили што више података о томе шта је могло довести до трагичног исхода.
- Знам да сви имају много питања о томе на који начин се трагедија догодила, када и где. Прикупићемо што више информација како бисмо дали одговор на сва ова питања. Ово се десило у забаченом, удаљеном делу океана, са људима из више земаља. Ово је врло сложен случај, али сам уверен да ћемо пронаћи одговоре - рекао је Маугер.
Подморница "Титан" власништво је америчке компаније "Оушн гејт" која је основана 2009. године. Један од њених оснивача био је и Стоктон Раш, уједно и њен извршни директор, један од путника који су трагично настрадали у експлозији "Титана". Од 2021. године "Оушн гејт" је почела да "Титаном" води туристе до олупине "Титаника". Карту за ексклузивно путовање могли су да приуште само они са дебљим новчаником, јер је цена улазнице достигла цифру од 250.000 долара.
Запањујући је био податак да подморница није имала безбедносни сертификат и да су се поред свега тога путници усудили да крену на дубину од 3.800 метара где лежи још од 1912. године распаднути брод "Титаник". Отвара се велико питање да ли су сви они били упозанти са евентуалним последицама и ако јесу, да ли је, и поред тога, жеља за пустоловином била јача од свега.
Режисер чувеног филма "Титаник", који је можда и највише популаризовао мит о великом британског броду трагичне судбине, изјавио је јуче да је запањен колико има сличности између судбина "Титаника" и "Титана".
- Запањен сам сличношћу са катастрофом која се десила "Титанику" где је капетан више пута упозорен на лед испред свог брода, али је и поред тога под пуном брзином улетео у ледено поље - рекао је Камерон. - Чим сам чуо да је подморница истовремено изгубила навигацију и контакт, одмах сам посумњао да је дошло до несреће. Осетио сам да је подморница нестала, јер су се истовремено покварили електроника, комуникациони систем и уређај за праћење. Одмах сам позвао познаваоце подводне заједнице и за сат времена сазнао да су били на 3.500 метара спуштајући се ка дну од 3.800 метара.
Како је истакао славни редитељ, "немогуће је истовремено изгубити контакт и навигацију, а да не дође до катастрофе".
- Прва ствар која ми је пала на памет јесте да је дошло до имплозије - изјавио је Камерон. - Протекла недеља била је као дуготрајна и кошмарна шарада у којој људи трче и наоколо причају о буци, кисеонику... Знао сам да се та подморница налази тачно испод сопствене последње познате дубине и положаја. Управо су је тамо и пронашли. Сада имамо још једну олупину која је заснована, нажалост, на истим принципима непоштовања упозорења. А "Оушн гејт" су упозорили.
Још 2018. године, како је раније известио "Њујорк тајмс", Морнарско технолошко друштво је послало писмо "Оушн гејту" у коме је истакло да би "тренутни експериментални приступ који компанија примењује могао резултирати негативним исходима, од мањих до катастрофалних". Осим тога, и бивши радник ове компаније и стручњак за подморнице Дејвид Лохриџ исте године је упозоравао своје надређене на потенцијалне сигурносне проблеме. Шефови су на његове апеле одговорили тако што су му - дали отказ.
Кренуо у авантуру због оца
СУЛЕЈМАН Давуд који је са оцем Шахзадом укрцао на "Титан" наводно није ни желео да иде на експедицију. Како је изјавила њихова рођака, младић је био престрављен, а пристао је да крене на пут до олупине "Титаника" да би удовољио оцу. "Сулејман је имао осећај да нешто није у реду и није му се ишло. Био је Дан очева и прилика да проживе нешто невероватно заједно. Желео је авантуру живота баш као и његов отац. Шахзда је то баш желео и онда је и Сулејман пристао, он би учинио све за свакога", испричала је ожалошћена рођака.
Прекинути нова путовања
ПРЕДСЕДНИК "Међународног друштва Титаник" Чарли Хас изјавио је јуче да је време да се озбиљно поразмисли да ли би путовања до олупине брода требало да се заврше "у име безбедности". Хас је у саопштењу истакао да је преостало релативно мало тога да се научи о "Титанику" и позвао да се детаљано истражи дизајн "Титана".
- Поред тога, међународна регулатива би требало да захтева интензивнију инспекцију подморница пре службе - сматра Хас. - Као што је свет од судбине "Титаника" учио лекције о безбедности, исто би требало учинити и са "Титаном". Трагични завршетак ове екпедиције је показао да ове лекције тек треба да се науче.
Жртве из више земаља света
У НЕСРЕЋИ која се догодила на подморници "Титан" било је петоро људи. Оснивач компаније "Оушн гејт" Стоктон Раш (61) је управљао подморницом. Бизнисмен Шахзада Давуд (48) и његов син Сулејман (19), британски држављани пореклом из Пакистана, припадници су породице у чијем је власништву компанија "Давуд Херкулес корпорејшн" са портфељем који обухвата енергетику, петрохемију, ИТ, храну и пољопривреду. Четврти путник био је бивши ронилац француске морнарице Пол Анри Наржоле (77) и директор компаније која има ексклузивна права на спасавање артефакта са брода, уједно и један од најбољих познаваоца "Титаника", по чему је и добио надимак господин Титаник. Са њима је био и британски милијардер и истраживач Хамиш Хардинг (58), познати авантуриста који је путовао и у свемир, а спустио се и до најдубље тачке на планети - Маријанског рова.
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)
БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.
27. 12. 2024. у 09:04
ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа
РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.
27. 12. 2024. у 09:23
ЛУКАС ЖЕСТОКО О СЕВЕРИНИ ПОСЛЕ ИЗЈАВЕ О ЈАСЕНОВЦУ: "Она је будала, прича бљувотине о Србији, а син јој Србин"
У НОВОМ издању емисије "Четири и по жене", код водитељки Зине Ал Саттаф, Катарине Одаловић, Јадранке Јевтић и Маје Мојсовски Рашевић, гост је био певач Аца Лукас.
27. 12. 2024. у 09:30
Коментари (3)