ЗДРАВСТВЕНО ЗА ВОЗАЧЕ НА "ЧАСНУ РЕЧ": ЕУ уводи реформу возачких дозвола с циљем да смањи број погинулих на друмовима

ПРИТИСНУТИ старошћу, реумом и другим болестима, муку муче да саставе неколико корака пешке, док не стигну до свог паркираног аутомобила. Све затим постаје много лакше кад седну за волан.

ЗДРАВСТВЕНО ЗА ВОЗАЧЕ НА ЧАСНУ РЕЧ: ЕУ уводи реформу возачких дозвола с циљем да смањи број погинулих на друмовима

Фото: Горан Чворовић

То је прича неких од времешних возача на путевима Европске уније где, у појединим земљама, колико год то чудно звучало, не постоје лекарски прегледи за добијање возачке дозволе која, уз то, уме да буде и неограниченог рока трајања. Бивало је у таквим ситуацијама и удеса са фаталним исходима, па су у Бриселу одлучили да прекину с овом праксом.

Посланици Европског парламента недавно су усвојили нова правила којима се мења начин издавања возачких дозвола на целој територији ЕУ. Дозвола ће, тако, моћи да траје најдуже 15 година, пре него што буде обновљена. Велика новост је и то што ће за продужетак бити потребна лекарска евалуација. То подразумева или класичан преглед или, бар, самостално попуњавање упитника од стране возача који декларативно саопштава да је способан да вози.

Ова последња олакшица је уведена на притисак удружења возача. Некима се то чини недовољним, јер је тако тешко спречити злоупотребе када све зависи од добре воље, али се на овај начин ипак направио корак напред. Земље ће бити слободне да одаберу једну од ове две мере, обавезног лекарског прегледа или возачке "декларације" о здравственом стању.

Према новим европским правилима, дозволе за аутомобиле и мотоцикле ће трајати од 10 до 15 година за млађе од 65, док је за старије могуће у националном законодавству увести и краће рокове, и чешће лекарске прегледе. У Бриселу желе тако да смање број смртних случајева у саобраћајним несрећама на путевима од Хелсинкија до Атине, којих је прошле године било близу двадесет хиљада.

Истовремено, планира се и повезивање на европском нивоу, па возачи који су остали без поена или дозволе у једној земљи, неће моћи да возе у другој. Тренутно, земље не обавештавају једна другу о одузетим поенима или суспензији дозволе која физички остаје у поседу возача, као што то, с друге стране, већ раде када је, на пример, реч о казнама за преокорачење брзине.

СВЕСТ

Пракса је до сада била таква да се возачима дубоко зашлим у старост, или оболелима, веровало да ће бити довољно свесни да не седају за волан, ако процене да то не могу, или да ће користити прописана помагала попут наочара, да не би у опасност довели свој и туђ живот. Сада ће то, ипак, морати да се мења.

- Тренутно, више од 40 одсто возача који су изгубили поене или дозволу, остају некажњени у другој држави ЕУ. Са новим правилима, то више неће бити тако – поручио је подносилац извештаја на основу кога је изгласана резолуција, италијански социјалиста Матео Ричи.

Промене око издавања возачких дозвола истоврмено ће се односити и на теоретски део полагања испита, где ће кандидат морати више да обрати пажњу на најугроженије групе учесника у саобраћају, као што су бициклисти и пешаци. Земље ће имати рок од три године да измене национално законодавство, када је реч о издавању и продужавању возачких дозвола. Амбициозни циљ је "нула мртвих" на путевима ЕУ до 2050. године.

У марту, Европски парламент и Европски савет који окупља земље чланице, постигли су споразум о ревизији система возачких дозвола. После гласања у ЕП, сада остаје да се формално о свему изјасне и представници држава, што се очекује убрзо, пре краја године, када би, објављивањем у Службеном гласнику, нови европски закон ступио на снагу.

Тренутно, по земљама влада шеренило када је реч о условима за добијање дозволе за вожњу, а то ће, у окивиру постављених ограчничења новом европском директивом, тако очигледно и остати. Новост ће бити само лекарски преглед или изјашњавање.

Возачи у Немачкој, на пример, након последње унутрашње реформе, дозволу добијају на 15 година, а до сада нису морали на преглед, осим у посебним случајевима. Иста правила важе и у Аустрији. У Италији, обнова дозволе се врши после десет година уз обавезан психофизички тест, у Белгији после 10 или 15 зависно од категорије уз лекарски преглед за Ц и Д.

 У Шпанији, дозвола се продужава на сваких 10 година до 65. године живота, а касније на сваких 5, уз обавезан тест вида, слуха и координације. У Грчкој, дозвола важи 15 година до 65, 3 од 65 до 80, а после тога се издаје на сваке две. Лекарски је обавезан. У Пољској, издаје се на 15 година, а преглед професионални возачи врше на сваких 5 година до шездесете, а после тога на сваке две и по.

Портгалско законодавство захтева обнову дозволе на 15 година до 60, затим на сваких 5 до 70, а онда на сваке две. У Шведској се обнављају на десет година уз лекарско одобрење за Ц и Д категорију, а у Холандији на 15, колико и у Финској где је преглед обавезан за све. Румуни дозволу обнављају на 10 година, уз лекарски сертификат. Чеси својим возачима дозволе такође дају на исти период, који је за Ц и Д категорију преполовљен на 5. Десет година дозвола важи и у Бугарској, где се тражи обавезно мишљење лекара, као и у Мађарској. Преглед је обавезан и у Словенији и Хрватској.

У највећој земљи ЕУ Француској, старе, папирне, ружичасте дозволе важиле су бесконачно и издавале су се без лекарског прегледа. С новим, пластичким дозволама, величине кредитних картица, уведеним 2013, установљен је рок од 15 година, али се и даље издају и обнављају без лекарског прегледа, доживотно. Занимљиво је да стара документа у Француској, као и регистарске таблице, настављају да важе, а да се по важећим правилима издају само новим возачима. Ружичасте дозволе овде, тако, и даље важе, све до 2033. године.  

Несреће које су се последњих година догађале, у којима су због слабих рефлекса и вида, учествовали неки времешни возачи, натерали су власти да почну да размишљају о евентуалним ограничењима. Али, истовремено се појављују и гласови против, попут бившег министра саобраћаја, а садашњег високог комесара за стратегију, Клемана Бона, који истучу да би се тиме извршио атак на аутономију старијих људи.  

Процењује се да је старима, нарочито излованим у унутрашњости, аутомобил неопходан да оду у набавку, код лекара или да одрже друштвене активности, и да би их ограничења довела у незавидну ситуацију. Има и оних који истичу да су старији, без обзира на слабије рефлексе, због великог исуства бољи возачи од младих, којих тек почињу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПА ХАЈДЕ ДА ПРОДУЖИМО ЗАДОВОЉСТВО Захарова упутила мистериозну поруку Западу

"ПА ХАЈДЕ ДА ПРОДУЖИМО ЗАДОВОЉСТВО" Захарова упутила мистериозну поруку Западу

ПОРТПАРОЛКА руског Министарства спољних послова Марија Захарова изјавила је данас да су западне земље забринуте због тога каква би још нова испитивања оружја Русија могла да спроведе након демонстрације ракете "Буревестник".

01. 11. 2025. у 19:52

САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији

САД ИЗДАЛЕ ГЕНЕРАЛНУ ДОЗВОЛУ ДО АПРИЛА: Одлажу се санкције руској нафтној компанији

СЈЕДИЊЕНЕ Америчке Државе су данас издале тзв. "генералну дозволу" којом се привремено одлажу санкције Росњефту у Немачкој до 29. априла 2026. године, објавило је америчко министарство финансија.

29. 10. 2025. у 16:17

Коментари (0)

АУТОБУС ПУН СТУДЕНАТА СЛЕТЕО У ПРОВАЛИЈУ: Најмање 17 људи повређено због несреће у близини манастира (ВИДЕО)