ПУКЛА НОЋНА ВЕЗА ПАРИЗ-БЕРЛИН-БЕЧ: Француска, аустријска и немачка железница одлучиле да распрше снове љубитеља возова

Помпезно најављени пројекат повезивања три европске престоице, Париза, Берлина и Беча ноћним возовима, био је кратког даха.

ПУКЛА НОЋНА ВЕЗА ПАРИЗ-БЕРЛИН-БЕЧ: Француска, аустријска и немачка железница одлучиле да распрше снове љубитеља возова

Фото: Горан Чворовић

Аустријска, француска и немачка железница ставиле су ових дана тачку на линије "Најтџета" које су будиле машту и авантуристички дух корисника.

Ноћна веза на шинама између Париза и Беча уведена је 2021. године, а две године касније и на релацији од Града светлости до немачке престонице. Требало је, чак, да три недељне туре постану свакодневне од следеће године, али ништа од тога.

Разлог за одустајање је ускраћивање државних субвенција. Иако су ове линије имале попуњеност од чак 70 одсто, то није било довољно, јер оне у принципу нису комерцијално исплативе. Недостајало је од 5 до 10 милиона евра, које сада више неће стизати из државне касе.

Француске власти ускратиле су 5,5 милиона евра за везу према Бечу. Неки за то окривљују и тренутне преговоре око буџета, мада су званични разлози "важни радови на одржавању пруге" који предстоје у Немачкој и Француској. Овакви радови у принципу се спроводе ноћу.

Левица је у француској скупштини покушала да се избори за очување ноћних возова, предлог о наствљању субвенционисања је чак прошао гласање у одбору за финансије, али је "пао" у Сенату. Није помогла ни петиција коју је потписало 95.000 грађана.

Многобројни су разлози због којих људи воле возове. Не само што их враћају у детињство. Није овај превоз за оне који журе. Авионом се стиже зачас, краће од два сата, више пута дневно, док се возом клацка целу ноћ, и не сваког дана. Али, има и оних који воле спороћу. Све им ово делује поетски, добија димензију уметности путовања. Тако се на једну ноћ искључе из реалности. Утону у пижамама у кулисе из филмова Агате Кристи.

Све је више и оних који истичу да су еколошки свесни, па не желе да личним путовањем авионским летовима "прже" више угљен диоксида. Математика је јасна. Од 2019. до данас број путника који су између Париза и Берлина изабрали авион у односу на друго превозно средство спао је за 18 одсто.

Пред сваки полазак ноћних возова на перонима се у Паризу спремало на авантуру неколико стотина људи. Ове године, тако је путовало 90.000 љубитеља возова. Али, неки су били и разочарани. Жалили су се на кратке кревете, танко ћебе, мали јастук, уске ходнике. Не може се свакоме угодити. Није на одмет поменути ни цену. Ретко ко може да схвати разлоге због чега би путовање данас, у 21. веку, било и по неколико пута скупље, него авионом. Карте до Берлина за пут на шинама коштале су од 60 до двеста евра.

ПРИВАТНИЦИ УСКАЧУ УМЕСТО ДРЖАВЕ

Сан заљубљеника у спаваћа кола био је краткотрајан, али није све изгубљено. Буђење на митској линији Париз – Белрин ће по свој прилици бити експресно. Носталгичне сањаре за дремуцкањем уз клопарање на шинама обрадовао је пројекат приватне белгијско-холандске корпорације "Јуропијен Слипер" која жели да искористи упражњени простор, па је већ од марта најављено увођење новог ноћног воза између Париза и Берлина, овога пута преко Брисела. Трудиће се, кажу, да спусте цене и тако привуку 140.000 путника годишње. Приватни бизнисмени очекују да би им рентабилност обезбедила попуњеност од 60 одсто коју су државне фирме на овој линији већ имале.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
РУСИ ЋЕ НАПАСТИ ЕУ МНОГО РАНИЈЕ: Велико упозорење из Украјине, позната година и главна мета

РУСИ ЋЕ НАПАСТИ ЕУ МНОГО РАНИЈЕ: Велико упозорење из Украјине, позната година и главна мета

РУСИЈА је померила своје планове за директну агресију са 2030. на 2027. годину, а Европа је све гласнија о ризику од директног сукоба, у којем би се балтичке државе могле наћи под окупацијом.

20. 12. 2025. у 09:41

Коментари (0)

Где купити зимске јакне које заиста греју и прате вас целу сезону