ТОМА НИЈЕ ПРИХВАТАО УЦЕЊИВАЧКУ УЛОГУ СМРТИ: Редитељ Зоран Лисинац о филму и серији о Томи Здравковићу
РЕДИТЕЉ Зоран Лисинац (1983), могло би се рећи, остварио је амерички сан.
Као клинац, деветогодишњак, цртао је стрипове који су објављивани у локалном крушевачком магазину, завршио је престижну филмску школу и упутио се пут Холивуда са старијим братом Владимиром, којем су родитељи дали седам долара за срећу. Зоран је радио на рецепцији хотела, неуморно писао сценарија и уз помоћ брата, који је био продуцент, режирао први филм, "Поред пута".
За премијеру овог филма на Фесту 2013. у Београд је дошла холивудска звезда Мајкл Медсен, а у Лисинчевом другом филму The Islander игра јака глумачка постава коју предводе Керолајн Гудол и Џејмс Козмо. Живот и рад у Лос Анђелесу, где скоро две деценије са братом води продукцијску кућу "Метакон филморкс", нису били препрека да се Зоран Лисинац са Драганом Бјелогрлићем упусти у режирање изазовног филма и серије о Томи Здравковићу.
* Колико би животна прича Томе Здравковића била занимљива холивудској филмској индустрији за екранизацију? Има ли наш "песник туге" пандан у америчкој култури?
- Хм... Чет Бакер је имао прилично турбулентан живот и био је, како сам читао, прек човек. Френк Синатра је имао ту причу "од трња до звезда". Волео је коцку, пиће, жене, али се, за разлику од Томе, петљао са мафијом и није писао своје песме. Не пада ми на памет нико ко би био права паралела Томи. Важно је и да смо још током писања сценарија инсистирали да се не ослањамо превише на лик Томе, кога људи знају и воле, већ да га строго третирамо као драмски лик, по драматуршким канонима. Мислим да имамо шансу да испричамо ову причу универзално.
* Када упоредите, како изгледа сарадња са овдашњим, а како са глумцима преко океана?
- Мислим да се генерално начин рада разликује по свим секторима, што је и нормално с обзиром на културно-менталитетску разлику. Сарадња са глумцима разликује се од случаја до случаја. Као редитељ покушавам да се адаптирам на њихов метод рада, јер неки глумци траже дубинске разговоре о лику, мотивацијама, прошлости карактера, док други не желе да причају уопште и само се појаве и понуде нешто на првом дублу. Генерално је добро када глумци дођу са идејама. Ми смо шест месеци интензивно радили на сценарију, а када неко ко се бави ликом последњих месец дана дође са свежом идејом то углавном добро прође.
* Нисте сами писали сценарио, нити сте сами на позицији редитеља. Колико је то олакшавајуће, а у ком погледу отежавајуће?
- Сценарио за филм написао је Никола Коља Пејаковић. Ту прву верзију сам читао пре две године, а потом смо Бјела и ја кренули да радимо на другој руци. Имали смо доста сарадника. Прикључио нам се Ранко Божић, који је писао детаље у вези са Сарајевом и Босном. Исто су допринеле Хајдана Балетић и Маја Тодоровић. Серију, која је накнадно наручена, писали смо из тзв. собе за писце. Свако је имао задатак да прати неки лик и потом смо се састајали и развијали причу. Филм смо пре два месеца почели да тажимо и "извлачимо" из материјала серије, али да му истовремено нађемо засебну логику и драмску структуру. Када буду готови, филм и серија ће бити доста другачији.
ПРИЈАТЕЉСТВО СА МИКОМ АНТИЋЕМ И ЗОРАНОМ РАДМИЛОВИЋЕМ
* ТАЈ, и по песми и животу особени човек превазилазио је наметнуте разлике између урбаног и руралног, али и културног и естрадног као аутентичног и лажног. У оваквом "читању" Тома није само кафански боем већ и бунтовник?
- Идеја о бунтовништву је увек некако условљена духом времена у коме се бунт манифестује. Тако да је у времену када је постојао некакав "рам" за начин на који треба живети Тома "испадао" из тог рама и није прихватао уцењивачку улогу смрти. Није упадао ни у један калуп, а естрадном миљеу се на неки начин подругивао. Оно што је посебно код Томе јесте велико пријатељство са Зораном Радмиловићем и Миком Антићем. Сва тројица су умрла од рака у средњим годинама, а касније су добили споменике. Били су веома различити, али су, што би рекао Мика Антић, "имали о чему да пију". Иначе велики обожавалац Зорана Радмиловића и Мике Антића. Сигуран сам да се о авантурама њих тројице може снимити један прљави десперадовски филм.
* Шта вас је мотивисало да се определите за режију "Томе"?
- Иначе ме заведу приче о антихеројима. Занимљиво ми је то "обијање о зидове" жанра које се деси када такво шта урадите. Рискантно је, јер је у том случају најзахтевније изазвати емпатију према лику, али све што је вредно радити су заправо ствари које су рискантне.
* Како се борите са изазовом оживљавања личности из блиске прошлости, које се још многи сећају, а самим тим и са бројним очекивањима?
- Управо због тога смо се одлучили да направимо импресионистички портрет Томе Здравковића. У процесу писања сценарија схватили смо да тог човека заправо нико није дешифровао, с обзиром на то да се сведочанства о његовом карактеру знатно не подударају. Сходно томе, овај филм, а и серија, биће наша импресија о миту и легенди Томе Здравковића.
* Колико је истине, а колико мита, у овој филмској причи о животу Томе Здравковића и људи око њега?
- Наша сећања на ствари које су нам се дешавале, какве год биле, увек су одређена начином на који смо их доживели и начином на који их памтимо. Пунктови остају урезани, попут оних Андрићевих "Знакова поред пута", док су кораци до њих креација наше маште.
* Ко вам се највише од чланова Томине породице отворио и поверио о њему, његовој прошлости, данима и ноћима проведеним у кафани?
- Његов брат Новица Здравковић. Са њим смо неколико пута били у кафани, као и на видео-конференцији током ванредног стања. Он је био од велике помоћи јер је познавао Тому, и као брат био уз њега. Новица нам је дешифровао неке Томине специфичности и црте до којих нисмо дошли путем књига или градских митова и легенди.
* Сада, када сте га боље и дубље "упознали", шта за вас представља или симболизује Тома Здравковић?
- Мислим да се сви плашимо "погрешног живота", односно да се одлучимо на једно скретање уместо другог, које ће нам дефинисати ово време на Земљи. Делује ми да је Тома један од оних који су живели барем пет живота у том једном. Тако се онда обесмишљава теза о погрешном животу и остају само живот и одлуке које су га одредиле са свим модрицама и ожиљцима који сведоче да је проживљен.
Препоручујемо
"НОВОСТИ" СА ПРОТАГОНИСТИМА ФИЛМА "ТОМА": Оживели бесмртне ноте највећег боема (ФОТО)
12. 08. 2020. у 00:41
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)
БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.
27. 12. 2024. у 09:04
ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа
РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.
27. 12. 2024. у 09:23
А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара
ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.
26. 12. 2024. у 14:37
Коментари (1)