ДРЖАВА ТРАЖИ МЕСТО ЗА МУЗЕЈ АУТОМОБИЛА: После исељења педесетак олдтајмера из зграде у Мајке Јевросиме, део поставке чува Младен Алвировић
МУЗЕЈ аутомобила, који је пре два дана исељен из гараже у Улици мајке Јевросиме у центру Београда, постаће засебан део Музеја науке и технике, као матичног за очување научно-техничких културних добара.
То је одлучено на јучерашњем састанку министарке културе Маје Гојковић са директором Музеја аутомобила Богданом Петковићем, те управником Музеја науке и технике Зораном Левићем, који ће следеће недеље потписати споразум о сарадњи.
Како је саопштено, Министарство културе је на себе преузело обавезу да финансира делатност Музеја аутомобила, те ће заједно са Петковићем и Левићем тражити најбоље решење како би вредна збирка Братислава Петковића, која садржи педесетак олдтајмера и богату музејску грађу, била смештена на једном месту.
- Министарство културе са два музеја улаже напоре у циљу проналажења решења за трајни излагачки простор за очување и излагање очима јавности ове вредне и значајне збирке - кажу из ове институције. - Музеј науке и технике, након достављеног пописа, издаће и решење о утврђивању збирке за културно добро.
Здање модерне гараже из 1929. године, у коме су се последњих 30 година чували времешни четвороточкаши, враћено је старим власницима у поступку реституције.
Половина ове вредне колекције, чији је већински власник некадашњи министар културе Братислав Браца Петковић, који је преминуо пре три године, чува се по приватним гаражама у граду, док је осталих 25 аутомобила смештено у хангарима Националне возачке академије (НАВАК) у Суботишту код Пећинаца, захваљујући брзој реакцији уредника емисије САТ Младена Алвировића.
Када је у среду увече видео како први камион, натоварен олдтајмерима, одвози аутомобиле из музеја, Алвировић је схватио да ће колекција бити расута на више локација, а да ће још већи проблем бити да се у будућности сакупи.
- Било би ми веома жао да се неким примерцима изгуби траг - каже, за "Новости", Алвировић, док нам у хангарима НАВАК показује премештене аутомобиле. - Да нисмо покренули акцију, да се то није видело, возила би остала по тим гаражама, људи не би знали шта ће са њима, како да их одржавају, а ни посетиоци не би могли да их виде. Изгубило би се и заборавило све што је Браца Петковић деценијама скупљао. Чим је у четвртак ујутро почело комплетно исељење, јавио сам се Далибору Ружићу, некадашњем дугогодишњем управнику и суоснивачу Музеја аутомобила и понудио сам да их пребаце у НАВАК, јер овде има места за двадесетак примерака, па боље да буду на једном месту док се не реши проблем.
Алвировић истиче да су тог дана људи из музеја били без решења, те да су прихватали сваку опцију. Уз помоћ камиона из Ауто-мото савеза, експонати су се у четвртак поподне запутили у Суботиште, а селидба је трајала и после поноћи.
- Пре него што су аутомобили стигли овде, морали смо да зовемо људе који су наумили да закупе ове хале, јер НАВАК живи од изнајмљивања стазе и хале, да им објаснимо да се њихов догађај неће десити. У том хаосу, моја лична брига била је да се не заборави где су ти аутомобили. Поднели смо жртву у жељи да дамо рок за решење проблема, јер да то нисмо урадили, блиндирани мерцедес из Титове пратње, "бмв" који је учествовао у тркама око Калемегана или "шкода" коју је господин Петковић набавио на свом свадбеном путовању завршили би ко зна где. Надамо се да ће се ова незавидна ситуација решити до маја, јер морамо да наставимо да радимо. Ово није проблем од јуче, месецима уназад знало се да музеј мора да се сели.
Исељење збирке из зграде гараже, која је враћена у поступку реституције, није се догодило изненада, као што је многима деловало.
- Град је требало то да реши раније. Богдан Петковић, Брацин син је обавестио Министарство културе, али тада су то сви схватили неозбиљно. Почели смо да решавамо кад смо дошли до тога да аутомобили чекају извршитеље и полицију - каже Алвировић.
Сваки аутомобил који је сада привремено смештен у НАВАК хангар има своју причу и своју вредност. Видели смо прву југословенску "супер фау" формулу којом се возио последњи шампионат једноседа у Југославији. Још има и живих шампиона. У другом хангару су "ајкула", "мерцедес" којим се возила Јованка Броз и још неколико лепих, угланцаних "фијата".
- Има веома интересантних аутомобила, чију финансијску вредност и не знам, али они имају културну и техничку вредност која прелази било какву финансијску калкулацију - прича Алвировић и показује нам на црни, блиндирани "мерцедес" у којем се возио Јосип Броз. - Овај "мерцедес" смо пре двадесетак година спасли од продаје. Људи из Гарде су нам омогућили да снимимо Титове аутомобиле, јер је држава намеравала да их прода. Објавили смо емисију пре него што је кренула лицитација и тадашњи министар одбране Борис Тадић потписао је да одређени примерци, укључујући и овај, не смеју да се продају. И сад смо опет били у ситуацији да ауто, који смо једном спасли, морамо опет. Осетио сам обавезу да нешто урадимо.
"Пресекла" Република
НА јучерашњем састанку са премијерком договорено је да Влада Србије преузме оснивачка права над Музејом аутомобила и да се у наредном периоду прво направи комисија која ће да попише сваки експонат - изјавио је јуче Горан Весић, министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.
Он је навео да се раније разговарало о простору код Бранковог моста који је својевремено био делом додељен Београду, а делом остао у власништву Републике, као месту где ће бити смештени примерци старих аутомобила. У међувремену је требало да се пронађе простор који ће бити реконструисан како би ту био отворен Музеј аутомобила.
Градски Секретаријат за културу пре два дана се огласио са објашњењем да управо тај простор није био одговарајући и да ће Град активно тражити нови. Јуче је, међутим, дошло до договора у Министарству културе.
Прича о премештању Музеја аутомобила из Улице мајке Јевросиме почела је пре седам година. Зграда је, по правоснажној одлуци Управног суда 2017. године враћена наследницима старог власника Недељка Николића. Тадашња градска власт обећала је да ће, уколико наследници буду против тога да музеј и даље буде смештен у њиховој грађевини, уредити простор код Бранковог моста на новобеоградској страни за времешне четвороточкаше. Међутим, та идеја никад није спроведена у дело.
Поводом враћања зграде старим власницима Петковић је својевремено за медије најавио пресељење музеја у гаражу испод Бранковог моста, у простор у којем је тада била гаража републичких органа. У збирци се налазе стари и ретки аутомобили, а најстарији је "маро гардон" из 1897. године.
Шала
ПРВА модерна гаража изграђена је 1929. године према пројекту руског архитекте Валерија Сташевског. Да ни у тешким моментима, када немају дом, не губе наду и ведар дух, сведочи и њихова званична страница на "Инстаграму":
- Били смо Музеј аутомобила у Београду, а сада смо Музеј аутомобила по Београду и околини - пише у једној објави.
Музеј поседује и завидну колекцију научне и стручне литературе о аутомобилизму, возачке дозволе, прве саобраћајне прописе и законе, регистарске таблице, алате, снимке и фотографије. Ту су и витрина са личним стварима Сретена Костића, првог шофера у Србији, табле старе бензинске пумпе, међу којима је најинтересантнија "Код слепог шофера" Боже Тврдишића. Објекат у Мајке Јевросиме jе 1997. проглашен спомеником културе. То значи да његов власник мора да сачува аутентичну спољашњост објекта. Град је простор у центру уступио Петковићу, власнику збирке аутомобила изложених у музеју. То партнерство траје од 1994.
УКРАЈИНА У РАТ ПОСЛАЛА РОБОТЕ БЕЗ ИЈЕДНОГ ЧОВЕКА: Битка добила неочекивани исход (ВИДЕО)
БРИГАДА Украјинске националне гарде известила је о успешном нападу у коме су учествовали само роботи - од копнених робота наоружаних митраљезима до летелица борбених дронова. Ови роботи су напали руске положаје у Харковској области, на северу Украјине, и - победили.
27. 12. 2024. у 09:04
ДРАМА У КОМШИЛУКУ: Откривена непозната летелица, становници упозорени да потраже склоништа
РУМУНСКИ радарски системи открили су синоћ мали летећи објекат, за који се сумња да је дрон, који је ушао у национални ваздушни простор до шест километара у југоисточном округу Тулчеа, саопштило је министарство одбране Румуније.
27. 12. 2024. у 09:23
А ПОСЛЕДИЦЕ? Кина гради највећу хидроелектрану на свету - иселиће милионе људи, "кешираће" невероватне 35 милијарде долара
ПРОИЗВОДИЋЕ троструко више од 88.2 милијарде kWh, колики је пројектовани капацитет тренутно највеће хидроелектране на свету - "Три кланца" у централној Кини.
26. 12. 2024. у 14:37
Коментари (0)