МУЗЕЈ САВРЕМЕНЕ УМЕТНОСТИ: Српска и југословенска модерна уметност и дела савремених уметника на једном месту (ФОТО)

Новости онлајн

18. 04. 2025. у 13:10

ЕКИПА "Новости" посетила је музеј савремене уметности у Београду, богату ризницу српске и југословенске уметности као и дела савремених уметника.

МУЗЕЈ САВРЕМЕНЕ УМЕТНОСТИ: Српска и југословенска модерна уметност и дела савремених уметника на једном месту (ФОТО)

ФОТО: К. Л.

Са историчарем уметности Мирком Кокирем разговарали смо о историјату музеја, актуелним изложбама, посетама музеју, али и утицају надреализма на превазилажење унутрашњих и спољашњих сукоба.

Историјат музеја савремене уметности

- Идеја о модерном оснивању галерије започела је 50их година а почетком 60их се званично оснива али до отварања музеја 20 октобра 1965. године назив се мења у "Музеј савремене уметности" - наводи Кокир.

ФОТО: К.Л.

- Идеја је заправо била да музеј буде централа за модерну и савремену уметност у Југославији, у том смислу у музеју се чува велика колекција уметничких дела, дакле слика, скулптура, графика, цртежа, видеа, фотографије југословенских аутора а самим тим и српских аутора са почетка 20. века до данас, а поред колекције музеј има и да кажемо највећи центар за уметничку документацију и библиотеку који заправо има најбољу документацију о уметницима и уметничким збивањима у читавој Југославији.

ФОТО: К. Л./Стеван Живадиновић - Ване Бор Јајна жена са псима, 1960-1970, комбинована техника на лесониту

Истакнути савремени уметници 

- Музеј излаже и чува дела уметника попут Надежде Петровић, Саве Шумановића, уметника који припадају раној модерни, чувају се дела авангардних уметника и у том смислу је прошле године отворена изложба под називом "Активитет сто година надреализма", изложба једног авангардног правца и ово је да кажем највећа изложба надреализма код нас, јер музеј заправо и чува највећу колекцију надреалистичке уметности код нас а можда и шире и поред тога прате се читави уметнички опуси уметника који су стварали у 20. веку, различити правци и појаве а излажу се и савремени уметници који сада стварају, млади уметници и тако даље - испричао нам је Кокир.

ФОТО: К. Л./Стеван Живадиновић - Ване Бор - Алге на ветру (Кугла са алгама на провидном хоризонту) 1928. уље на платнуа

Модерна уметност, апстракција, снови и плодност

Саговорник нам је испричао једну занимљивост карактеристичну за сликарство Стевана Живадиновића, а то је да је рецимо слику "Алге на ветру" заправо сањао, а затим свој сан пренео на платно и подарио на дар свима, да се изгубе у његовој личној земљи снова.

Волео је да слика жене, тзв. "Јајне жене", које су симбол за плодност, женственост, храброст и сексуалност 20. века, што нам говори о контраверзним ставовима и авангардним потезима који су у корелацији пре са данашњом модерном него тадашњом епохом.

ФОТО: К. Л./Стеван Живадиновић - Ване Бор Јајна жена у пејзажу, 1960-1970, комбинована техника на лесониту

 

Посета музеја савремене уметности и надахнуће

Шетајући кроз ову дивну галерију и уживајући у разноврсним сликама, фотографијама и поезији, питали смо Мирка да нам приближи колика је посећеност музеја савремене уметности у Београду, те да издвоји због чега би наши читаоци требало да га посете, шта је оно чиме би могли да се надахну?

- Посета је доста добра, варира од дана до дана, али генерално доста људи долази у музеј, доста странаца, доста људи сада долази први пут у музеј што је такође интересантно, доста деце долази, а активитети и изложбе о којима ћемо говорити су разлог више за посету и надахнуће.

Надреализам, дечији активитет, инклузија

Питали смо Мирка и како Београд реагује на савремену уметност?

- У музеју поред изложбе "Активитет сто година надреализма", тренутно је актуелна и изложба Милене Павловић Барили, чини ми се да им је Милена Павловић Барили у том смислу познатија и некако чешће долазе да то погледају а надреализам је можда неразумљивији, не бих рекао да није цењен али мање схваћен да. У суштини некако добро реагују и на надреализам, јер све оно што су радили надреалисти може да се повеже са данашњим тренутком и са данашњим проблемима човека. 

Потом нам је дао одговор и о школским активитетима и укључивањем деце, инклузији осетљивих групација:

- Деца која долазе са школама доста добро реагују, јер доста ствари са изложбе о надреализму повезују са неким својим личним проблемима, на пример надреалисти су се бавили сновима тако да деца то лако повезују са својим сновима.

ФОТО: К. Л./Активитет у музеју савремене уметности под називом "Дечији снови"

Галерија "Дечији снови"

- Један део галерије је посвећен педагогији надреализма тачније надреализму и деци, тако да има разних примера дечијих радова кроз изложбе, дешавали су се и дечији активитети тачније дечији клуб где су се деца користила надреалистичним техникама у стварању својих радова, али оно што је такође важно за ову изложбу истаћи јесте да као део активитета имамо и сарадњу са различитим школама, удружењима грађана који се баве едукацијом и радом са особама са инвалидитетом, тако да је било доста програма за инклузију осетљивих групација, слепих, слабовидих, глувих, наглувих, а важно је истакнути да је ово и редак пример музеја у Србији који садржи лифт и олакшава кретање по музеју особама са инвалидитетом.

ФОТО: К. Л./Активитет у музеју савремене уметности под називом Дечији снови

Нивои, изложбе и улога музеја у друштвеном животу

- Музеј има пет нивоа, који пружају могућност за постављање различитих изложби које се преплићу, у простору на Ушћу музеј има и галерије савремене уметности где се излажу дела савремених уметника а поред тога постоји и галерија "Легат" Милице Зорић, Рдољуба Чолаковића на Дедињу, који је такође активан што се тиче излагања.

О важности и улози музеја у систему иституција и животима грађана, Мирко нам је рекао:

- Музеј свакако има важну улогу у том систему савремене уметности и јесте један од најважнијих институција, не само за савремену уметност већ једна од најважнијих институција у музејском смислу. Од самог свог почетка налази се на врло важној позицији. Што се тиче значаја за друштво, свакако музеј баштини и чува ту највећу колекцију југо-српске уметности 20/21. века, али чини ми се да се музеј труди и можда успева да публику ослободи од страха од неразумевања уметности, јер људи често верују да је савремена уметност нешто чему не могу да приступе и што не могу да разумеју, а ја свакако позивам публику да дођу и да приступе отвореног ума и срца и једној и другој и трећој изложби која се налази у музеју.

Превазилажење личних и спољашњих сукоба

- Сведоци смо дешавања код нас и у свету, ескалације сукоба појединаца који "воде рат" сами са собом и ескалације спољашњих сукоба у свету, како музеј савремене уметности може допринети превазилажењу страхова, брига и конфликта?

- Одговор на ово питање зависи од изложбе до изложбе. На некој од њих посетилац може да се препусти ономе што гледа и у том смислу да заборави на оно што се дешава, а негде се шта више подсети - суочи, и активно га изложба натера да интернализује дешавања око себе, процесуира их кроз уметност и исплива на другу страну.

- Да ли то значи да надреализам може понудити одговор на питања и решења кроз начин на који су се савремени уметници борили и на који се и данас боре са егзистенцијалним питањима стварности?

- Тако је, изложбе надреалиста укључују уметнике који су учествовали и у револицијама и у ратовима, критички промишљали стварност, били истакнути у јавном простору, узурпирали јавни простор тако да у том смислу савремена уметност може некако да вас изолује из ствари које се дешавају али такође и да подстакне да додатно размишљате и да вам пружи други поглед и перспективу на оно са чим се суочавате, што нам онда помаже да лакше пребродимо тешкоће, личне и колективне проблеме - закључује Кокир. 

Фото: Новости

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

МОНСТРУОЗНО! Овај хоће да влада Србијом! Жене му криве кад их неко силује или пребије!