У ГОРЕМ СТАЊУ НЕГО ШТО СУ ПОКАЗИВАЛЕ АНАЛИЗЕ: Уклањање лука Старог савског моста у току (ФОТО)
ОД СТАРОГ савског моста, који је некада спајао Нови Београд и Савски Венац, остала су два бетонска носећа стуба и челични лук који ће током лета бити уклоњен, а одговорни пројектатнт Данијел Кукараш истакао је да је током демонтаже утврђено да је мост био у горем стању него што су то показивале прве анализе носивости.

Фото: Танјуг/Сава Радовановић
На место старог Железничког моста, изграђеног током немачке окупације 1942. године, биће играђен нови мост који ће имати по две траке за возила у оба смера, баштице за трамваје, као и пешачке и бициклистичке зоне са стране.
Такође, према плану нови мост ће бити функционалнији и када је у питању речни саобраћај с обзиром на то да ће раздаљина од једног до другог носећег стуба, изнад којих ће бити челични лук, бити 166 метара, за разлику од старог код кога то растојање износи 106 метара.
Кукараш, који је главни пројектант за све пројекте који се реализују на градилишту на обали Саве, нагласио је да је један од најзначајнијих пројеката било испитивање, преглед конструкције и демонтира.
Прве анализе стања моста урађене су 2021. и 2022. године, а потом су 2024. стручањаци из ИМС-а и Мост пројекта урадили елаборат и дали оцену о носивости. Инжењер истиче да након што су последње анализе стања моста урађене направљен је концепт демонтаже, с тим да је договорено да се уради још један детаљан преглед у тренутку када се скине горња конструкција, односно коловозна табла.

Фото: Танјуг/Сава Радовановић
- Почетком децембра, јануара и фебруара имали смо прилике да све конструктивне елементе детаљно прегледамо и дошли смо до новог закључка да је у неким деловима мост био и у лошијем стању него што је иницијално било замишљено. Дијагностика стања, која је последња урађена, је показала да је корозија узела велико оштећење на битним конструктивним елементима, на неким деловима вешаљки на попречним носачима, на главним носачима. И то је све довело до тога да се ти делови ојачају у оној мери која је потребна да би се могли безбедно скинути - указао је он.
Када је реч о носећим стубовима, приликом демонтаже одређених делова моста и детаљног прегледа утврђено је да су иони у знатно горем стању него што се очекивало. Горњи део носећих стубова изнад површине воде, били су, каже пројектант, у добром стању, али је део који је у води представљао озбиљан проблем по безбедност моста - дрвени шипови били су трули, а стубови у великој мери шупаљ.

Фото: Танјуг/Сава Радовановић
- У оном делу где је била заштита од металне талке, тамо је дошло до значајног испирања, тако да је у добром делу стуб био шупаљ, а дрвени шипови били су поприлично трули, тако да је то све озбиљно нарушавало безбедност моста - појашњава он.
Како би демонтажа била успешна делови моста морали су да се ојачају да би се сачувала и конструкција, али и безбедност радника. Челични лук старог Железничког моста од 500 тона, који је једини преостали део моста изнад Саве, у току лета биће пребачен на обалу помоћу баржи, одакле ће бити послат, као и остали делови, на даље анализе стања.
Инжењер за мостове Лазар Павић рекао је да су у претходна два месеца демонтирани претходни распони моста пловном дизалицом, а да се сада врше припреме на лансирној греди на коју ће бити положен главни лук моста.
- Након демонтаже челичне конструкције прилазних распона, врши се исецање бетонских стубова који су остали у реци да би се демонтирали и ти делови и извучени на обалу. Поред тога, у току су припреме за демонтажу главног лука, у току је израда помоћне конструкције на обали преко које ће се главни лук, када се спусти на барже истоварити на обалу, након чега ће уследити његово даље уситњавање и одношење на предвиђену локацију за складиштење конструкције моста, где ће после чекати да буде испитан, проверен и евентуално негде другде употребљен - рекао је Павић.

Фото: Танјуг/Сава Радовановић
По плану, додао је, до краја лета би требало да буде уклоњен главни лук моста, као и стубови прилазне конструкције, а онда ће се кренути са уклањањем и два преостала стуба која су носила тај главни лук.
"Тако да највероватније је да до јесени ове године река ће бити потпуно слободна од челичне конструкције самог моста, као и бетонских стубова у реци", истакао је Павић.
На градилишту на обали Саве видљива је конструкција која подсећа на темељ новог моста, а инжењер Павић појашњава да се заправо ради о пробним шиповима за темеље будућег моста на које ће бити нането опетерћење у вредности тежине нове конструкције, како би се проверила носивост стубова.
Распон од једног до другог стуба главног лука Старог железничког моста је 106 метара дужине и 11 метара ширине, а нови мост између два стуба бити дугачак 166 метара, а широк 38 метара.
- Тако да, нови мост ће обезбедити већу пропусност како у смислу друмског, трамвајског и пешачко-бициклистичког саобраћаја, тако и испод њега у смислу веће пропусности речног саобраћања, бродарског саобраћаја - истакао је Павић.

Фото: Танјуг/Сава Радовановић
Додао је да је стари мост имао три носећа стуба у води, а да ће нови имати два и то близу речних обала тако да ће максимално бити искоришћен пловни капацитет реке. Када је реч о изградњи новог моста, Павић напомиње да је тренутно у току производња челичне конструкције моста у две фабрике у Кини.
- Тренутно је произведена трећина укупне количине челичне конструкције, која износи 6.000 тона и планира се до краја ове године, да комплетна конструкција буде произведена. Крајем године, почетком следеће године, конструкција ће бити транспортована на градилиште и уклопљена на обали реке одакле ће лансирним гредама и баржама бити постављена на стубове - најавио је инжењер.
Радови на изградњи стубова за нови мост, додао је, требало би да почну крајем ове или почетком следеће године.
Стари савски мост, чија је демотажа у току, биће складиштен у Батајници, у погону подизвођача радова "Мостоградњи ИНГ" у Батајници, речено је Танјугу у Дирекцији за грађевинско земљиште и изградњу Београда.
Како наводе, у плану је испитивање челичне конструкције и поновна монтажа на некој локацији коју ће одредити надлежни републички органи и институције.

"ПОЈЕДОХ СЕ ЖИВ, ИЗЛУДЕ МЕ ТО" Вучић о отварању ауто-пута до Пожеге: То су већ фолирања и глупирања, крајњи рок до понедељка
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић говорио је из Чачка о отварању ауто-пута до Пожеге.
03. 07. 2025. у 11:49

"МОГЛО БИ УМРЕТИ 4.500 ЉУДИ" Ова земља је најугроженија на Западном Балкану, хитан састанак у СЗО због врућина у Европи
ЈУЖНА Европа суочава се са жестоким топлотним таласом - температуре прелазе 40 степени Целзијуса, а у шпанској покрајини Уелва измерено је рекордних 46 степени, што је највиша јунска температура у историји земље. Истовремено, Италија, Грчка, Португалија и Западни Балкан такође бележе рекордне врућине, праћене шумским пожарима и људским жртвама.
01. 07. 2025. у 11:45

НЕМА КАМЕРА, РАДАРА, НИ ПОЛИЦИЈЕ: У Србији уведен НОВ НАЧИН мерења брзине - казне стижу на кућну адресу
СИСТЕМ који фунционише потпуно аутоматски.
03. 07. 2025. у 19:09
Коментари (0)