ЖИВОТ ЈЕ САМО ЗА ЈАКЕ И НЕПРИКОСНОВЕНЕ ЉУДЕ: У односу на Карађорђа, Живадиновић се приближио Ранкеу за кога је устанак био револуција
ДЕЛОМ Стојана Живадиновића после Другог светског рата најтемељније се позабавио др Станко Кораћ.

Илустрацијција о убиству Карђорђа у трилогији Стојана Живадиновића, Фото Википедија
Живадиновићев роман Тридесет година ћутања, Кораћ је сврстао међу тридесет најбољих српских романа написаних у времену између два светска рата. Тих тридесетак књига изабрано је између 130 романа, колико их је написано у овом периоду. Кораћ издваја српске романописце који су били под утицајем руских писаца, а нарочито Достојевског, а међу њих је уврстио и Живадиновића.
Осим о роману Тридесет година ћутања, Кораћ се позабавио са још осам Живадиновићевих романа: До последњег даха, Госпођа загонетка, Карађорђе, Хајдук Вељко, Вујица Вулићевић, У ђавољим канџама, Незван гост и Змија у недрима. У књизи дао је пристојан простор овим романима о којима је говорио понаособ. Премда је био под утицајем претходних критичара, Кораћ је изнео и нека своја запажања.[…]
Међу лирске романе Кораћ је укључио и Живадиновићев првенац До последњег даха који га, по обликовању подсећа на Прољеће Ивана Галеба Владана Деснице. Живадиновићев роман „је писан лирским тоном и углавном је сав у једном гласу који није мијењао модулацију...Развијених и широких призора нема, а не може их бити зато што роман није писан као епска панорама, него као лирско болно сјећање. Зато он нема дубине и не говори о свијету који је и наша историја и наша душа“.
Роман Госпођа загонетка, за Кораћа је заправо љубавна прича. Љубав двоје младих догађа се крајем Првог светског рата у Француској у Тулону и Паризу између српског војника Степановића и загонетне Францускиње. За Кораћа је занимљива фабула овога романа, која „нема праволинијски ток: почетак – крај, већ се креће од почетне тачке уназад, па постепено иде унапријед док не достигне почетну тачку у којој се завршава причање“...
На кога се Живадиновић угледао у својој причи о жени као тајни, што је Кораћ уочио, открива се на једном месту у роману, где „директно се каже: ‘Живот је само за јаке и немилосрдне.’ То је Ничеова реченица коју налазимо у овом роману. Пошто је у Живадиновићево размишљање уплетен Ниче, који стоји између Достојевског и Фројда, то је сада видљиво на којој идеолошкој основи писац развија своју причу о жени као тајни“.
КОРАЋ се бавио и Живадиновићевом трилогијом о Карађорђу, коју чине Карађорђе, Хајдук Вељко и Вујица Вулићевић. О свакоме од ова три романа говорио је посебно, и за све је рекао да су рађени с романтичарским заносом. Живадиновић се, како примећује Кораћ, угледао на своје велике романтичарске узоре, писце историјских романа Валтера Скота, Виктора Игоа и Александра Сергејевича Пушкина. Код ових писаца историјске личности су у другом плану, док они у први план стављају ликове у којима су оличени људи из народа, док је Живадиновић поступио супротно, у први план је ставио историјску личност Карађорђа. У романтичарском, херојском заносу који се протеже кроз све три књиге, јављају се, како каже Кораћ, и сцене „које својим језивим реализмом наткриљују све“.
Једна од таквих сцена јавља се на почетку романа Карађорђе, када Турци закопавају живог човека у земљу из које му вири глава на коју ће се устремити пси, а у другој сцени београдски Турци убијају Србина устаника, а главу му причвршћују на рог побеснелом волу, а вола пусте међу Србе. У гледању на Карађорђев устанак Живадиновић се приближио Леополду Ранкеу који је тај устанак назвао српском револуцијом. То је Живадиновић исказао реченицом коју Кораћ наводи: „Промени се говор и начин изражавања. Сазнаде се за подсмех, за ругање, за изазивање судбине. Речник се обогати изразима пркоса. Кроз пропевали народ никоше песме, мелодијски убоге, изражајно богате.Пси и коњи добише имена турска“. [...]
И поред бројних мана Живадиновићеве трилогије, Кораћ сматра да се из ових романа „ипак добије узбудљива слика српске револуције: виде се људи са својим великим и малим особинама, виде се хероји, праведници, злочинци, ситне душе, мали шпекуланти, види се насиље и турско и Милошево, осјећа се атмосфера у којој се лако губи глава, виде се одсјечене главе и турске и српске, одсјечене сјекиром, и сав тај трагични круг затвара Карађорђева глава на тањиру у Цариграду“.
И Живадиновићев роман Незвани гост, објављен у наставцима у дневном листу Политика од 18. маја до 17. јуна 1931. године је криминалистички. Кораћ је сажео сиже криминалистичког романа у коме највећу вредност има „напета криминалистичка фабула, и онај који жели да се бави испитивањем фабуле у роману може да се послужи овим дјелом као подесним примјером“. [...] Кораћ није имао лепо мишљење ни о криминалистичком роману Змија у недрима, последњој књизи коју је Живадиновић објавио за живота, где су детаљи „ситничави и неизражајни, психологија лица никаква, дијалози извештачени, стил у цјелини репортерски. Читалац добива утисак да се писац журио да што прије објави књигу и да није довољно радио на рукопису како би уклонио све тричарије којих има доста. Књига није писана збијено, као добро ткање, и зато је остала недовршена. Аутор је хтио да развије фабулу, и то је све“.
ОБРАЗОВАЊЕ ЧИТАЛАЦА
РОКСАНДА Пејовић, професор Факултета музичке уметности у Београду бавила се у својој књизи Музичка критика и есејистика у Београду (1919 – 1941) проценом књижевног рада Стојана Живадиновића у оном делу где се бавио музиком. Живадиновић потиче из породице где се ценила музика, и као музички таленат похађао је пред Велик рат музичкух школу у Београду. Рат га је омео да заврши школовање и остане везан за музику. Службовање по европским центрима омогућавало му је да прати музичка збивања и музичке концерте.
Плод тога његовог интересовања је и књига Бетовен, објављена у "Југоистоковој" едицији "Биографије знаменитих људи". Та едиција била је окренута образованијим читаоцима и имала је за циљ да им на занимљив начин пружи податке о значајним уметницима, научницима, политичарима.
Крај

ЏЕЈ ДИ ВЕНС УДАРИО НА ЗЕЛЕНСКОГ: То што он ради је апсурдно
У ИНТЕРВЈУУ за интернет портал УнХерд , амерички потпредседник Џеј Ди Венс назвао је нападе украјинског председника Володимира Зеленског на САД „непродуктивном реториком“ и „апсурдним“.
15. 04. 2025. у 10:27

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

"СИНА СМО САХРАНИЛИ У НИКШИЋУ" Жељко Самарџић о највећој животној трагедији: "То је била туга за све нас"
ПЕВАЧ проговорио о болној теми.
15. 04. 2025. у 10:18
Коментари (0)