У УЧИОНИЦИ НЕ СМЕ ДА БУДЕ ВИШЕ ОД 24 ЂАКА: Наставницима рад са више од 30 деце - тежак, Министарство тврди: прекобројних разреда је мало

Љиљана Бегенишић

28. 08. 2025. у 12:41

БРОЈ ученика у одељењу мора да се ограничи на 24 и то од првог разреда основне школе до четвртог средње. Сада у неким одељењима има и више од 30 ђака и ту је практично немогуће радити. Потребне су нам мање групе како би квалитет образовања био задовољавајући.

У УЧИОНИЦИ НЕ СМЕ ДА БУДЕ ВИШЕ ОД 24 ЂАКА: Наставницима рад са више од 30 деце - тежак, Министарство тврди: прекобројних разреда је мало

Фото Shutterstock

Ово већ годинама поручују просветни синдикати, а ова тема међу наставницима актуелна је и уочи почетка нове школске године. Како нам каже Добривоје Марјановић, председник Уније синдиката просветних радника Србије, просветне власти не чују њихове апеле, а разлог је - новац.

Овај синдикалац изводи рачуницу:

- Ако сада имате пет одељења са по 30 ђака то је 150 деце, па их поделите на одељења са по 24 ученика онда ћете имати шест уместо пет одељења и биће потребно више наставног кадра, а за то нема новца.

Марјановић подсећа да је на почетку протекле 2024/25. школске године донета законска измена по којој се одељења смањују на највише 28 ученика, али само она која су тада фомирана. Тако су са по 28 ученика формирана одељења првог разреда основне школе који сада крећу у други, и одељења првог разреда средњих школа који сад, такође, крећу у други разред. Годину млађи, такође су у одељењима са по 28 ђака, али они који похађају старије разреде, а њих је много више, клупе деле и са више од 30 другара.

- Ми тражимо да се смањи број у свим одељењима, без обзира на то када су формирана - поручује Марјановић. - То мора да постане приоритет како би се омогућио квалитетан рад у учионици. У одељењима где је велики број ђака, отежана је могућност да се спроведе наставни процес. Тамо где је мањи број деце, усвајање наставних јединица је много квалитетније јер наставник има времена да се посвети сваком детету.

И председник Форума средњих стручних школа Милорад Антић каже да би требало смањити, али указује да је и у малим одељењима са двадесетак ђака, у трогодишњим стручним школама, тешко радити јер су то обично слабији ученици.

Мања одељења, већи уписни праг

Смањење одељења на максимално 28 ђака у средњим школама претходне школске године повећало је праг за упис у гимназије и виђеније стручне школе. Ако се има у виду да су те образовне установе имале по 30 ученика у одељењу, смањење тог броја довело је до тога да је у прошлој генерацији уписано 20 ђака мање по једној школи, што је две трећине једног одељења.

Иначе, док закон није измењен, сва одељења су могла да броје до 30 ученика, док је постојала и могућност да изузетно, одељење истог разреда у основној школи може да има до 33 ђака, уз сагласност Министарства просвете. Ова одредба и даље важи за одељења која су формирана пре него што је закон заживео.

Према подацима које је раније изнело Министарство просвете, веома је мало одељења у основним и средњим школама која имају више од 30 ђака. Њихови подаци показују да више од 60 одсто школа у Србији има одељења која броје до 30 ученика, а да свега 1,1 одсто школа има одељења са 30 и више ученика.

Такође, у основним школама има укупно 28.089 одељења, од чега 23,5 одсто има испод 10 ученика, а 0,01 броји изнад 30 ђака. Подаци показуји и да у средњем образовању има 12.448 одељења, а у свега један одсто одељења има више од 30 ученика.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
РУСИ НАПАЛИ СЕВЕРНО ОД КИЈЕВА: Десетине хиљада људи без струје и воде, Украјинци бесни због недостатка одбране

РУСИ НАПАЛИ СЕВЕРНО ОД КИЈЕВА: Десетине хиљада људи без струје и воде, Украјинци бесни због недостатка одбране

РУСКИ дронови гађали су у четвртак, 25. септембра, кључну инфраструктуру у градовима Чернигов и Нижин на северу Украјине, оставивши десетине хиљада становника без струје и воде.

25. 09. 2025. у 16:56

Коментари (0)

Г80 - ОСАМ ДЕЦЕНИЈА ИНОВАЦИЈА: Галеника обележила јубилеј на несвакидашњи начин