НОВИ ПРЕДАХ ЗА СТРОЖИ ТЕХНИЧКИ: Одложена примена захтевних прописа за две године
ВОЗАЧИ могу да одахну - поново се одлаже примена строжих прописа за проверу исправности возила на техничком прегледу, на период од две године. У питању су одредбе које је требало да почну да важе од 5. јула, а односе се на мерење издувних гасова и овалности кочионих дискова. Поједини стручњаци су упозоравали да ови параметри немају утицаја на безбедност у саобраћају, као и да половина возила не би испунила потребне услове за регистрацију уколико би се мерили. Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре изменама Правилника о подели моторних возила и техничком прегледу пролонгирало је примену ових новина до 5. јула 2027.

Фото П. Милошевић
Генерални секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије Петар Живковић оценио је да је одлука о одлагању разумна, имајући у виду наш возни парк и тренутно стање возила у Србији.
- Притом, то неће утицати на безбедност у саобраћају, јер возила која немају исправне кочионе системе ни сада не могу да прођу технички преглед - истиче за "Новости" Живковић. - Да ли је мерење овалности кочница неопходно или не, то треба препустити стручњацима да разјасне. Сматрам да су важећи прописи и наш систем техничких прегледа сасвим довољни за постизање жељеног нивоа безбедности у саобраћају, с тим што је неопходно да се максимално поштују.
У Националној асоцијацији техничких прегледа сматрају да је примена строжих прописа на техничком одложена због припреме новог Закона о безбедности саобраћаја која је у току. Биће неопходно, како објашњавају, да се за њега израде и нова подзаконска акта, међу којима је и Правилник о подели моторних возила и техничком прегледу. Вероватно је процењено да је боље да се одложи примена ових одредаба и да почне када се усвоји нови Закон о безбедности саобраћаја, и донесу нова подзаконска акта. На техничком прегледу ће се и даље мерити и параметри за издувне гасове, и овалност кочница, али то неће бити елиминациони фактор.
Ово је трећи пут да се пролонгира пуна примена ових прописа предвиђених Правилником о подели моторних и прикључних возила из 2021. године. Прво је уведен двогодишњи мораторијум, па је било предвиђено да ступе на снагу 5. јула 2023, али је то одложено за ову годину, и сада је донета одлука о новој двогодишњој паузи, до истог датума 2027.
Naslov
ПРОПИСИ чија је примена одложена на две године, у једној одредби односе се на неуједначеност силе кочења, односно овалност кочница, која не сме да буде већа од 20 одсто. Раније су стручњаци указивали да је тај критеријум превише строг и да се примењује једино у Немачкој.
За пречишћавање емисија издувних гасова кључни су катализатори или ДПФ филтери, а друга одредба предвиђа да возила која су произведена са тим деловима, морају да их имају на техничком прегледу. Међутим, они су често скидани, јер праве проблем у вожњи ако се запуше или су дотрајали и оштећени. Дешава се да сами власници преправе свој ауто на овај начин, или су купили такав половњак, или им је тај део украден. Таква возила не би могла да се региструју да је почела примена нових прописа.
Трећа одредба се односи на возила са пнеуматским кочионим системом, а то су најчешће она велике масе попут камиона и аутобуса. Одложене новине предвиђају да они морају да имају контролне прикључке за мерење притиска у кочионом систему.
Недавно је члан одбора Групације техничких прегледа Привредне коморе Србије (ПКС) Андрија Вујачић објаснио да нису испуњени неопходни услови да би нове одредбе почеле да важе - није почео са радом Централни информациони систем техничког прегледа (ЦИСТ), а није кренуло ни лиценцирање контролора који ове прописе могу да спроведу на делу. Законом о безбедности саобраћаја, као вишим актом у односу на нове правилнике, прописано је још 2018. да су Агенција за безбедност саобраћаја (АБС) и Министарство унутрашњих послова, а пре свега Агенција, дужни да организују ЦИСТ, тако да се сви подаци са техничког прегледа сливају у базу МУП. Како је прецизирао Вујачић, сада тај информациони систем не може да прими све податке са терена. Он је констатовао да је проблем за примену нових одредаба и што постоји мањак стручних кадрова који су оспособљени да их спроведу на делу, те да је због тога 11. априла Закон о безбедности у саобраћају допуњен Правилником о контролорима техничког прегледа. Законом је прописано да ко год обавља технички преглед, мора да поседује лиценцу коју издаје АБС. Да би се стекла лиценца, контролор је морао да похађа стручне обуке које је одржавао АБС или неко правно лице, али се то није дешавало.

ДОГОВОРЕНО ПРИМИРЈЕ ИРАНА И ИЗРАЕЛА: Трамп - Крај рата; Бомбе САД нису уништиле нуклеарна постројења? (ФОТО/ВИДЕО)
РАТ Израела и Ирана - 11. дан.
23. 06. 2025. у 08:17 >> 00:53

ХАМНЕИ ПРЕВАРИО ТРАМПА: Америка гађала празно нуклеарно постројење?
ВИСОКИ ирански извори рекли су Реутерсу да је већина високо обогаћеног уранијума на локацији Фордо уклоњена пре америчког напада.
22. 06. 2025. у 10:37

ИСТИНА О БЕБЕКОВОМ ПОРЕКЛУ: Демантовао погрешне информације
ПЕВАЧ Жељко Бебек прославио се у бенду Бијело дугме, а онда је низао успехе и у соло каријери. Он је деценијама на јавној сцени, а мало ко зна да његово име није Жељко.
25. 06. 2025. у 16:30
Коментари (0)