НЕОБЈЕКТИВНИ БРИТАНСКИ ПОГЛЕД НА СВЕТ: Зашто је књига Кристофера Картвуда "Черчил и Тито" остала без стручне рецензије

Борис Субашић

08. 10. 2024. у 16:09

РЕТКО се догађа да се промоција неке књиге претвори у демантовање њеног садржаја, као што се десило прошле недеље на представљању дела британског аутора Кристофера Катервуда "Черчил и Тито: СОЕ, Блечли парк и подршка југословенским комунистима у Другом светском рату".

НЕОБЈЕКТИВНИ БРИТАНСКИ  ПОГЛЕД НА СВЕТ: Зашто је књига Кристофера Картвуда Черчил и Тито остала без стручне рецензије

Тито и Черчил у Лондону

РЕТКО се догађа да се промоција неке књиге претвори у демантовање њеног садржаја, као што се десило прошле недеље на представљању дела британског аутора Кристофера Катервуда "Черчил и Тито: СОЕ, Блечли парк и подршка југословенским комунистима у Другом светском рату". Њу је превео адвокат Игор Пантелић, објављена је у библиотеци Посебна издања "Службеног гласника", а еминентни историчари др Бојан Димитријевић и др Немања Девић из Инситута за савремену историју рекли су да књигу треба прочитати и полемисати са њом, јер аутор нити је објективан, нити поседује довољно знања о теми.

Screenshot

- Књига делује пропагандистички, историографски је танка и представља закаснели омаж Черчилу и покушај да се Британија стави на место предводнице савезника, на коме у Другом светском рату није била. Кључне силе су биле Совјетски Савез и САД, што показује очигледна чињеница да су оне после рата делиле свет и посебно Европу, а да се Британци ту нису много питали. Изненађен сам што је књига објављена а да нико од историчара није консултован. Овакве књиге без стручне рецензије могу људе слабијег знања да доведу до заблуда - каже, за "Новости", др Димитријевић.

Фото А. Станковић

др Бојан Димитријевоћ

Иако наслов књиге упућује на открића "тајне историје" Другог светског рата она почиње опширном Катервудовом интерпретацијом историје Балкана "од Ноја до Авноја", са невероватним конструкцијама. Картервуд где год може инсинуира да су за "варварства" на Балкану криви Срби који су патолошки опседнути Косовским бојем. Он наводи да "чак и у 21. веку" НАТО мора да дежура на Балкану "ради очувања мира и спречавања масакра, попут оног у Сребреници 1995. године. Реч је о злочину када су српске снаге побиле преко 8.000 невиних бошњачких мушкараца и младића".

Ко помисли да је Катервуд на страни партизана разочараће се када прочита: "Он је (Черчил) имао да победи у актуелном рату, са што мање савезничких жртава... политичке сложености у вези са тиме које герилске формације успешније задржавају већину дивизија Вермахата на Балкану биле су потпуно неважне: тада је било битно која група кољача убија више Немаца и то је био једини основ за доношење одлука. Дакле, Черчил је спасао Британију и западну цивилизацију од нацистичке доминације и варварства..." Дакле, и партизани и четници су "кољачи", дивљаци, међу којима је мудри колнијални господар Черчил добрао бољег поглавицу, чиме је везао 1943. немачку војску на Балкану и омогућио савезницима да се искрцају у Италији. Није ни могао да напише да су Немци из Југославије масовно упућивани на Источни фронт, јер би тиме побио своју тезу да су "Совјети трећину Другог светског рата били Хитлерови савезници". Катервуд тврди да је у Черчиловој архиви пронашао доказе како овог "стратешког генија" на подршку Брозу нису навеле совјетске кртице у штабу СОЕ у Каиру, иако је њихово постојање као "групе Кима Филбија" одавно доказано.

- Ова књига је све само није објективан приступ. Извори на којима се књига заснива су значајни, попут личног фонда Черчила и Дикина, али они нису јасно истакнути у рукопису, и за проверљивост тврдњи и цитате недостају јасне фусноте. Књига није утемељена у научном апарату - био је на промоцији изричит др Девић.

архива Новости

Др Немња Девић

Преводилац Игор Пантелић је на промоцији оценио да књига "није писана сувопарним језиком, него доста динамично, за западног читалаца са објективним приступом".

- Он је, нажалост у праву, јер то је књига за британског читаоца и оправдава британску политику. Важно је бити свестан те намере, без пардона. Парадоксално је, да су се осамдесетих година на нашој сцени појавиле књиге британских аутора које су објективније говориле о рату у Југославији, иако је међу уредницима и људима на челу издавачких кућа било и некадашњих партизана! Више од три деценије касније и код нас и у свету издавачи као да се враћају на опције из неких послератних времена. То показује и Катервуд бранећи позиције Британије из 1943. у 21. веку. Код нас је изражено незнање и фасцинација ауторима који долазе са западних универзитета, због уверења да је све што они пишу или кажу тачно. То није тако и наши људи то морају да знају. Некритички приступ оваквим књигама говори и о нашој и даље провинцијалној прецепцији савремених историграфских токова - закључује др Димитријевић.

Од критичара до стипендисте

Кристофер Кaтервуд, рођен 1955. је по образовању историчар, који се прво специјализовао за историју цркве, о чему је до 2000. написао пет књига, затим се бавио Блиским истоком и Балканом, а после тога написао неколико веома критичких дела о Черчилу, кога је представио као потпуно неуспешну личност. То се променило када је почео да добија стипендије Черчилове задужбине и колеџа у Кембриџу, после чега је о Черчилу писао панегирике. Добио је 2001. и Рокфелерову стипендију, а 2002. је био консултант тима за стратешку будућност британског премијера Тонија Блера, док је 2009. био предавач на Војном институту Вирџиниј. Највише предавања и данас држи у САД.

ЗАСТРАШУЈУЋЕ УПОЗОРЕЊЕ ИЛОНА МАСКА ЗА АМЕРИКУ: Ако Трамп не победи...

БИВШИ амерички председник и републикански председнички кандидат Доналд Трамп одржао је митинг у граду Батлеру у америчкој савезној држави Пенсилванији, на месту где је 13. јула преживео атентат.

06. 10. 2024. у 08:14