"СРЕЋНА ВОДА" И ЗА МЕНЕ КАО АУТОРА ЈЕ ОТКРИЋЕ: Интервју - Ненад Шапоња, песник
ПРИЛИКОМ недавног изјашњавања чланова Великог жирија за награду "Меша Селимовић" коју "Вечерње новости" додељују за књигу године, у најужем избору нашла се и песничка књига "Срећна вода" Ненада Шапоње (1964) која је добила 12 гласова.

Фото Приватна архива
Присутан на књижевној сцени више од три и по деценије овај истакнути песник и есејиста, књижевни критичар и путописац објавио је низ књига за које је добио Бранкову награду, "Мирослав Мика Антић", "Мома Димић", "Милан Богдановић", "Лаза Костић".
Један од "Мешиних" критичара је приметио да у "Срећној води" певате о игри истине и привида у људском животу. Слажете ли се с тим?
- Са читаоцем се - а критичари су пре свега читаоци - тешко не сложити. Увек у критикама откривам нешто ново и радујем се том ширењу простора смисла. Иначе сам, као песник, увек на другој страни од закованих истина и "сигурних" тврдњи. Далеко сам и од филозофије која се бави "истинама" и "привидима". Књига "Срећна вода" је и за мене као аутора била откриће, пут на коме сам као читалац увек другачији. Неизмерно ми је драго када осетим код других читалаца препознавање енергије која еруптивно тече из стишаности те књиге. То је онај идеал непотрошиве књиге ка коме сам увек тежио као песник.
У овој књизи има и љубавних стихова. Да ли се и колико однос према љубави мења у овим нашим прозаичним временима?
- Љубав је тако битан индикатор наше душе. А душа и душевност јесу најчешће мера и простор у коме песничке слике препознају своју најстабилнију дејственост. Неко ће рећи - може да има у поезији и овог живота видљивог, и слика његових прозаичних времена - али ја сам сигуран да оно што је најтрајније, а тиче се оног најнеухватљивијег, наше душе, дакле, постоји далеко иза буке и беса свакодневице. То је свет који се директно опире свакодневици која је јасна и предвидљива, често сасвим банална. А како пак у поезији проговорити на љубавне теме, није ствар само инспирације, већ пре свега дубоког језичког препознавања и артикулације. Љубавна песма мора да је увек жива, да открива себе у другом, и другог у себи, да буде трансмисија заувек могућег. При томе, знамо то добро, многа језичка средства и песничке слике су у том простору давно већ потрошене. Мора се доћи до нових метафора, до нових значења, мора се проширити поље смисла. Морамо успоставити нови договор са слутњама властите душе.
Примећено је да ваше песништво тражи веома пажљивог читаоца. Да ли размишљате о пријему и одјеку ваших песама?
- Када је песник изван поезије, то јест када није песник, може да размишља на такав начин. Када пише, када живи ту страну своје душе, њему је битно да дође до препознавања те своје идеалне песме. Пажња је необично битна када су нам најважније ствари у питању. Али то не значи да је моје песме тешко читати. Један уредник из Индије ми је својевремено скренуо пажњу да су неке од тих песама лако разумљиве и дечјем узрасту. И ја мислим да неке јесу. Лично, немам проблема са комуникацијом са читаоцима - књига "Психологија гравитације" је након годину дана доживела и друго издање, критичка рецепција је необично велика за наше прилике, а нова средства комуникације омогућавају да примите и доста личних порука из којих се види да је управа та пажња и била потребна данашњем читаоцу који у ствари живи у једном времену антипажње. У временима расфокусираности, фокусираност је привилегија. Крајем прошле године, имао сам неколико читања у Пољској, где је "Психологија гравитације" већ преведена, у Темишвару, где ме дочекало друго издање књиге "Слатка смрт" на румунском, и на једном песничком фестивалу у Истанбулу, и свугде, и на другим језицима, комуникација са публиком је била изврсна. Имам утисак да је управо та инвестиција пажње у оно што се чита или слуша била кључна за улазак у суштину ствари. Дакле, пажња није отежавајућа околност, већ је награда ономе ко допре до ње.
Колико је бављење књижевном критиком утицало на ваше стваралаштво у поезији? Да ли сте били строжи према себи?
- Свакако. У критици се морате потврдити као супериоран читалац, иначе ваше тумачење вашег читања и разговора са другим уметничким делом, не би имало баш превише смисла. А ако и сами имате дар и потребу за креацијом властитог, онда вам се отварају сасвим нови простори. Наравно, високи критеријуми, захтевају строгост која има смисла тек ако се најпре спроводи према себи. И то је можда пут да дођете до есенцијалности у поезији. Бављење другим стварима и активностима у књижевном пољу омогућује вам да то семе суштине сачувате за своју песничку слику света.
По струци сте психијатар, шта је пресудно утицало да се рано определите за књижевност?
- Као и сваки судбински пут, и пут у књижевност је последица срећних животних околности, али и велико и сасвим неизвесно искушење. Када човек открије књиге, почне да их чита, и уђе у ту врсту "света изван света" не може знати да ће постати писац. То најчешће изгледа као непотрошива могућност неостваривог идеала. Од најранијих дечјих година посећивао сам тај магичан свет, а као студент медицине (а не књижевности!, што би се чинило уобичајнијим) почео сам да пишем критичке извештаје из боравка у том свету за књижевне часописе и дневне новине, да бих у неком студентском узрасту и објавио књигу "Ђоконда или поема у 24 подсмеха" за коју сам 1990. године добио последњу Бранкову награду у бившој Југославији. Рачунам да сам од тада писац. Касније сам почео и специјализацију из психијатрије, али никада у томе нисам видео неку претерану везу са мојим књигама, осим једне стручне коју сам пре тридесет година објавио. Од тог времена сам искључиво професионално посвећен књижевном раду.

Фото Приватна архива
Културни центар Војводине "Милош Црњански" на чијем сте челу протекле четири године све је присутнији у јавности. Како видите даљи пут ове институције?
- Ево сада, после скоро четири године, могу да кажем да је та институција на правом путу испуњења свог смисла и стратешког плана. То је данас једна од важних кота културе не само онога простора који је бард наше критике Драшко Ређеп називао радо некада "Српским севером" а некада "Војводином, нашом старом", већ и шире културне сцене наше државе. Када сам дошао на чело те куће, препознавао сам многе потенцијале и тако мало конкретно реализованог. Данас сам заиста поносан на начин на који се овде препознаје и истински афирмише наша култура. Насупрот тенденцијама "културне егзитације", односно склоности утапања културе у обрасце популарне културе, што је у ствари пут у нигдину за есенцијалне домете националне културе, у овој институцији дивног имена "Милош Црњански" покушавамо бити достојни велике естетике овог нашег писца. Паралелно се крећемо креативним стазама промишљања највреднијих домена наше традиције и савремености.
Многобројни утисци са сајмова
ПРОТЕКЛИХ година учествовали сте на сајмовима књига у Паризу, Буенос Ајресу, Истанбулу, Јерусалиму, Пекингу, Франкфурту, Каиру... Какве утиске носите?
- Утисци су толико бројни да су морали да уђу у једну књигу назива "А Брисел се да преходати лако", која је већ имала три издања и добила награду "Мома Димић". Покушај одговора на ваше питање би ме можда натерао да кренем у авантуру писања још једне.

БЕГУНАЦ ИЗ ЗАТВОРА УХВАЋЕН ПОСЛЕ 40 ГОДИНА: Одала га једна информација (ФОТО)
МУШКАРАЦ који је побегао из затвора у Порторику пре скоро 40 година ухапшен је у Флориди, саопштила је полиција округа Ли.
09. 03. 2025. у 16:04

ВУЧИЋ ОТКРИО ВЕЗЕ УСАИД-А И ЦРТЕ: Организација "Да смрадови оду" добијала 190.000 евра, биће још много изненађења наредних дана
ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић обишао је у Ковину завршне радове на градском купалишту ''Шљункара'' и том приликом открио да је организација УСАИД плаћала 190 хиљада евра преко ЦРТЕ организацији која се зове "Да смрадови оду".
09. 03. 2025. у 11:56 >> 13:15

ИЗАШАО СЕВЕРИНИН "ФИЛМ", АРСЕН ПОСЛАО ШКАКЉИВУ ПОНУДУ: "Колегинице, чуо сам да имате неки филм... Могу ја музику да вам урадим?"
ПЕВАЧИЦА Северина Вучковић је током каријере прошла кроз многе успоне и падове, а и данас се препричава њена анегдота са легендарним кантаутором Арсеном Дедићем.
09. 03. 2025. у 18:32
Коментари (0)