РОМАНТИЧНО, ОПРОШТАЈНО ПИСМО ЈАПАНУ: У галерији "Штаб" мултимедијална изложба "Десет љубавних прича за кишу" Уроша Огризовића

Миљана Краљ

27. 04. 2025. у 16:41

ВИШЕ није био способан да установи шта је стварно, а шта не. Када сања, а када је будан.

РОМАНТИЧНО, ОПРОШТАЈНО ПИСМО ЈАПАНУ: У галерији Штаб мултимедијална изложба Десет љубавних прича за кишу Уроша Огризовића

Фото приватна архива

Граница реалног и фантастичног, у њему се замаглила, све због једне кости, дозвољавајући да се сва бол из оностраног света ушушка у његову постељу на којој је сваке ноћи у сну тражио свој Месец. Очи су му сузиле, тело се тресло а срце лупало као да жели да напусти оквире његове људскости. У тој агонији и борби да не изгуби здрав разум, није ни приметио да свануло је ЈУТРО.

Ово пише у једној од "Десет љубавних прича за кишу", Уроша Огризовића, које су, уз ауторове слике и скулптуре од керамике, од синоћ пред публиком као део истоименог мултимедијалног пројекта, представљеног у Галерији Штаб. Ова поставка наставак је претходне серије Огризовићевих радова, под називом "Приче Месеца и Кише", на којој је радио од 2020. године.

Фото приватна архива

 

Нови пројект се, како кажу у Галерији "Штаб", ослања на богато емоционално наслеђе тих претходних радова, доносећи дубље разумевање унутрашњих сукоба и људских осећања. Јер, инспирација аутора лежи управо у емоцијама, унутрашњем осећају и сукобима, што га подстиче да истражује не само видљиву стварност већ и оностране, духовне димензије, осветљавајући тако невидљиве аспекте човекове душе.

- Ова изложба представља мој први велики пројекат после повратка из Јапана, где сам провео две и по године усавршавајући се и стварајући - објашњава Огризовић. - Радови су резултат мог личног и уметничког путовања, рефлексија искустава стечених током тог периода, који је у много чему био обликован осећајем изолације, али и интензивног истраживања материјала и форме. Мој примарни фокус у Јапану био је рад у керамици, што је подразумевало одређено ограничење у изразу -нисам имао прилику да се посветим сликарству и цртежу, који су ми одувек били блиски. Зато је рад на овој изложби за мене представљао право ослобођење, могућност да повежем унутрашњи свет кроз различите медије - скулптуру, слику, инсталацију и писану реч. Припрема изложбе трајала је шест месеци, али је њена суштина настајала у мени последњих пет година.

Изложбе и награде

Фото приватна архива

 
 

РОЂЕН у Београду 1995. Урош Огризовић дипломирао је на Факултету примењених уметности у Београду, одсек керамика, где је 2021. године завршио и мастер студије. Од 2022. од 2024. године усавршавао се на Ishoken техничком центру за керамички дизајн у Тајимију у Јапану. Излагао је самостално у галеријама у Београду, Кјоту и Тајимију, као и на многим колективним изложбама у Србији и Јапану. У обе земље припало му је и неколико престижних награда у области керамике, од признања "Иван Табаковић" у београдском Музеју примењених уметности , до награде Stoko у галерији VOICE, у јапанском граду Тајимију.

Иначе, изложба је сачињена од неколико засебних целина које заједно стварају имагинарни, паралелни свет у којем аутор живи. У средишту су слике, на платнима великих формата, препознатљиве по експресивним потезима угљена, уз употребу позлате и ултрамарин плаве боје. Поред слика, налазе се оштре и лоптасте форме од порцелана, у којима се такође преплићу плава и златна боја.

Фото приватна архива

 

- Изложба представља радове у препознатљивој палети беле, златне и византијско плаве, стварајући визуелни наратив који балансира између реалног и имагинарног света - простора из ког црпим инспирацију - наставља уметник. - По први пут, поред визуелних уметничких форми, представљам и текстуалне фрагменте -приче које су повезане са овим радовима, додајући још једну димензију доживљају. Могло би се рећи да је "Десет љубавних прича за кишу" једно велико, романтично, опроштајно писмо Јапану и мом животу тамо. Ова изложба је израз личне рањивости, рефлексија носталгије и захвалности, и изузетна ми је част да је поделим са породицом, пријатељима и публиком.

Прича "Немир"

НЕМИР, осећање које је њему добро било познато ни тај дан га није заобишло. Увукао се полако у његове кости, док је радио нешто тотално необавезно. Овог пута десило се док је испијао јутарњу кафу уз књигу коју никако да заврши већ месецима. Приближавао му се неприметно. У почетку као облик отежаног дисања, па затим као убрзан рад срца. У таквим моментима остављао би све што је до тог тренутка радио, затварајући очи и концентришући се на дисање. Наравно, тиме су ствари по њега постајале само горе, јер иза затворених капака, немир је постајао само већи. Осећао је како му вилица дрхти, како му се ноге одузимају и руке тресу. Осећао је како губи и моћ говора. Осећао је да све што је икада урадио више није било важно. Знао је да потпору његовог тела више не чине кости. Те кости су се сломиле. Његова потпора био је немир. Он је заменио све. Није му требала кафа, нити доручак, ни крај романа, нити јутарње вести. Нити да се обуче и изађе из куће. Да узме телефон, окрене број и чује глас који би, знао је, одагнао страх. Хранећи се њим, немир је хранио њега. Запушавао му је крвне судове, замућивао вид, и јео његово месо. Мисли му је са садашњице скретао на све оно најгоре што му се у животу још увек није десило. Али без бриге, десиће се. Немир му је рекао. Као пророк, предсказао му је остатак његовог живота упућујући га на то да будућности за њега нема. Барем не оне у којој је он спокојан и миран. Од њега, или његове среће више није остало ништа- пише Урош Огрезовић у причи коју је назвао "Немир".

У оквиру поставке планирана је и јединствена инсталација од порцуланских цигли у плавим, белим и златним тоновима. Ова инсталација ће, после израде, у галерији обликовати рушевину објекта (храм), који ће се као лајтмотив појављивати кроз целу изложбу, нудећи посматрачу дубљи увид у имагинарни свет Огризовића. Као и приче, које на бајковит начин преносе сложене теме губитка и наде.

"Десет љубавних прича за кишу" је више од класичне изложбе, истичу у Галерији "Штаб", то је ода животу, љубави, миру и срећи, где свака прича, слика и скулптура позива посматраче да зароне у дубину контемплације о суштини људског постојања.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)