ЛИЧНИ СТАВОВИ ПРОСУТИ ПО СЦЕНИ: Књига Јасне Новаков Сибиновић о улози глумаца у пројектима Оливера Фрљића
ЗА Јасну Новаков Сибиновић, која се већ четврт века бави издаваштвом, а коју наша културна јавност углавном идентификује као извршног уредника "Геопоетике", истраживање политичког позоришта Оливера Фрљића било је велики изазов, из кога је прво произашла докторска дисертација, а недавно и књига.
Дело "Политичко позориште Оливера Фрљића: од емпатије до симпатије", управо је објавило Стеријино позорје, а оно у академски контекст ставља представе, које су у срединама где су настајале, изазивале бурне јавне реакције, и када су аутора нападали, и када су га бранили. На питање какав је то изазов био за њу, Јасна Новаков Сибиновић каже:
- Овај рад не глорификује Фрљића, али свакако није ни потпуно непристрасан. Никада не бих могла годинама (колико је ово истраживање и писање трајало) да се бавим нечим што ме дубоко не дира и не узбуђује на известан начин. С друге стране, у време када сам на докторским студијама на Факултету драмских уметности бирала тему, Фрљић је увелико почео да узбуркава јавност својим представама, а мене је занимало шта заправо чини његов редитељски поступак и какав је то процес рада са глумцима. Професор Иван Меденица, мој ментор и ја ставили смо сва моја питања о Фрљићу у научне оквире и тако је почело ово динамично вишегодишње истраживање.
* Ви сте се дакле бавили местом и улогом глумаца у Фрљићевим ауторским пројектима. Како га тај рад са глумцима, и њихова функција у представама, разликују од савремених редитеља у региону?
- Од изузетне важности ми је да посебно истакнем да у фокусу овог рада јесте глумачка игра и сложено питање глумачке идентификације. Или још прецизније, ова књига је посвећена глумцима и она се састоји у великој мери од њихових описа специфичности рада с овим редитељем. Будући да сам се ја искључиво бавила ауторским пројектима, који нису базирани на драмском или неком другом књижевном тексту, а у којима су увек главне теме проблематичне тачке друштва, глумци су истицали да Фрљић тражи од њих да "копају по себи", да се не скривају иза маске, да играју у своје име и да своје личне ставове о датој теми излажу на сцени. Сви су говорили о снажној емотивној и енергетској размени током проба и да се не ради о класичном извршењу глумачког задатка, већ о процесу усвајања и пласирања идеје.
* Колико је и како Фрљићево политичко позориште другачије од аутора који су се у претходним генерацијама, на југословенском простору, али и шире, њиме бавили?
- Поређење би морало да укључује и анализу различитих околности онда и сада, а то је врло сложено питање. Извесно је да нам је редитељ попут Фрљића потребан данас, јер он веома вешто, позоришним средствима, артикулише болне тачке једног друштва. У књизи једна од глумица за њега каже: "Фрљић је храбар, јасан, тачан, директан и спреман да до краја изложи прво себе, па онда то с правом тражи и од глумаца".
* Етику и естетику Фрљићевог позоришта стављате у оквир два појма: емпатије и симпатије. Шта вам је омогућио управо тај рам?
- Ове појмове наравно не користим у оним значењима у којима су у свакодневној употреби, већ у нешто измењеном значењу. Доказујући постојање емпатијске и симпатијске идентификације код глумаца, у раду се заправо истиче изузетно важна улога емоција како током рада на ауторским пројектима, (код глумаца и редитеља) тако и приликом рецепције (код гледалаца).
* Фрљићеве уметничке и креативне механизме у процесу рада анализирате на одабраним представама из његовог опуса. Како сте дошли до тог "узорка"?
- Важно је било да се бавим ауторским пројектима, јер је у њима најизразитије то што он позориште доживљава као средство политичке борбе. То што сам рад почела да пишем 2012, а морала да пријавим коначну тему и структуру рада 2014. године, условило је да узмем у обзир само представе које је до тада урадио на простору бивше Југославије. Био је то сасвим довољан узорак за доказивање свих хипотеза које сам у раду поставила.
Помоћ психологије и филозофије
* До У својој анализи, уз позоришну теорију, користите и психологију и филозофију. Колико су ове последње две дисцилине важне за тумачење позоришног чина који често изазива контрадикторну рецепцију?
- Интердисциплинарни приступ је важан, јер је тако слика свеобухватнија. Моја тема је постављена тако да су ове две области биле нужне. Психологија је неизоставна, јер сам се бавила емпатијом и симпатијом. Сама етимологија ових појмова нужно је укључивала и филозофију, а морам признати да ми је то била тачка ослонца, јер сам филозофију дипломирала.
Препоручујемо
ОДЛУКА ЗАЈЕДНИЦЕ ПРОФЕСИОНАЛНИХ ПОЗОРИШТА СРБИЈЕ: Нови председик Спасоје Ж. Миловановић
21. 09. 2020. у 11:17
НЕНАД ЈЕЗДИЋ НОВИ ЧЛАН ЈДП: Познати глумац после више од две деценије напустио Атеље 212
18. 09. 2020. у 12:50
ТРАМП ЗАПАЛИО СВЕТ ИЗЈАВОМ: Не могу да искључим могућност употребе војне силе!
НОВОИЗАБРАНИ председник САД Доналд Трамп изјавио је данас да не може да искључи могућност употребе војне силе или економске принуде, укључујући повећање царина, када је у питању преузимање контроле над Гренландом и Панамским каналом.
07. 01. 2025. у 18:50
"ОСВЕТА МАЂАРСКОЈ ЗБОГ ПОДРШКЕ ДОНАЛДУ ТРАМПУ" Сијарто оштро о санкцијама САД-а Орбановом шефу кабинета
МИНИСТАР спољних послова Мађарске Петер Сијарто данас је критиковао одлуку Вашингтона да уведе санкције шефу кабинета мађарског премијера Виктора Орбана, Анталу Рогану, због сумње да је умешан у корупцију у Мађарској.
07. 01. 2025. у 18:12
НИЈЕ НИ СЛУТИО ТРАГИЧНУ ВЕСТ: Мемедовић поделио слику са Милорадом дан пре његове смрти (ФОТО)
МИЛИНКОВИЋ је отишао у цркву на литургију где му је изненада позлило.
07. 01. 2025. у 13:21
Коментари (0)