ПЛАТФОРМЕ СУ МАЛИ ГРАДОВИ: Чачанин Милош Плазинић већ седам година ради посао који многи сматрају опасним и неиздрживим (ФОТО)

Владимир Илић

25. 02. 2023. у 19:20

ЧЕСТО ми људи кажу да они не би издржали ни дан рада на нафтним платформама, где сам запослен већ седам година. А, не знају колико је, барем када је реч о платформи у Норвешкој, где сам ангажован, рад безбедан, колико се води рачуна о сваком раднику и колико је сваки могући проблем сведен на минимум. Овде важи правило да посао може да трпи, али радник никако.

ПЛАТФОРМЕ СУ МАЛИ ГРАДОВИ: Чачанин Милош Плазинић већ седам година ради посао који многи сматрају опасним и неиздрживим (ФОТО)

Фото: Приватна архива

Овако, за "Новости", прича Милош Плазинић (40), из Чачка, који је 2013. са супругом Јеленом и ћерком отишао да живи у Ставангер, град у покрајини Рогаланд, на западној обали ове скандинавске земље. Најпре је отишла његова жена, која ради као медицинска сестра, а потом и он за њом. Није ни слутио да ће из брдовите западне Србије завршити на нафтној платформи усред мора, 150 или 200 километара удаљен од обале.

Фото: Приватна архива

- Стереотип је да је рад на платформама врло опасан и неиздржив. То је посао који уопште није опасан, јер се води рачуна о безбедности радника, али се и ради по тачној процедури, где су грешке готово немогуће - прича Милош.

- Радници обавезно пролазе обуке, стичу сертификате, иду на курс о безбедности лета у хеликоптерима који их превозе. На свакој платформи је постројење где радите, а, са друге стране, она је и град у малом: има салу за билијар и стони тенис, мензу, биоскоп, теретану, сваки радник има своју кабину...

Фото: Приватна архива

Милош додаје да се на платформама ради две недеље, по 12 сати дневно, а преостали део дана предвиђен је за одмор. Потом следи одлазак на копно и пауза од три до четири седмице. Каже и да рад није физички захтеван, иако је он ангажован као механичар у једном делу постројења, јер раднику није дозвољено да подигне ништа теже од 20 килограма већ за то користи механизацију.

У радно време има много пауза: за оброке, кафу, цигарету. Свака платформа има здравствену амбуланту, лекара, а у посебним приликама увек је дежуран хеликоптер који повређеног или болесног радника, што се веома ретко дешава, превози на копно - каже овај Чачанин, напомињући да је строго забрањено да се прича о религији, политици, националној припадности. Зарада је, вели нам Милош, нешто већа од оних за које су плаћени слични послови на копну, а осим тога имају и додатке за рад на мору и одвојен живот. Задовољан је животом, а једино му фали више социјалног живота, отворености људи и разговора.

- Желим да упозорим наше који су планирали да раде на норвешким платформама да се не јављају разним овдашњим агенцијама које ће, наводно, решити све папире и запослити их за одређену новчану надокнаду. То су преваре. Једино је исправно да се јавите на официјалне сајтове компанија које поседују платформе и тамо се упознају са траженим радницима. Треба да пошаљу си-ви и чекају да их позову. Они ће им решити боравишну и радну визу, без икаквог плаћања - каже Милош.

КАД ЈЕ ВЕТАР, СЛЕДИ ОДМОР

КАО једини проблем Милош наводи дане када су ветрови на мору веома јаки, достижу брзину већу од 150 километара на час. Тада се радови обустављају, а радници бораве у кабинама. Тако је он, вели нам, једном провео пет дана у кабини. Ипак, сваки дан му је био плаћен као да је радио.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ПРВИ СНИМЦИ УКРАЈИНСКОГ НАПАДА НА РИЛСК: Најмање шест мртвих и десетине повређених, горе аутомобили (ВИДЕО)

ШЕСТ особа, међу којима и једно дете, убијено је у Рилску, у области Курск, као резултат ракетног удара украјинских оружаних снага, саопштио је вршилац дужности гувернера Курске области Александар Хинштајн.

20. 12. 2024. у 17:07

Коментари (3)

КИРЈОС ЈЕ ПРОВОКАТОР: Француска тенисерка без длаке на језику