OD BUBANJA NEMA ZNANJA: Crnogorski učenici na dnu tabele PISA testiranja

Iva Stojadinović

24. 12. 2024. u 06:15

CRNOGORSKI đaci iz godine u godinu ostvaruju loše rezultate na PISA testiranju i među 81 zemalja koje učstvuju nalaze se na dnu liste.

ОД БУБАЊА НЕМА ЗНАЊА: Црногорски ученици на дну табеле ПИСА тестирања

Foto: M. Anđela

Neki od glavnih uzroka loših rezultata su manjak motivisanosti učenika, nedovoljno praktičnog znanja i učenje napamet, navodi se u analizi Zavoda za školstvo.

Način na koji crnogorski đaci uče nije u skladu sa zahtevima sa PISA testom, oni nisu motivisani da pokažu što znaju, a uz sve to obrazovni sistem u Crnoj Gori ne podržava zahteve koji se postavljaju PISA testom. To su zaključci analize koju je potpisao samostalni savetnik u Odseku za istraživanje i razvoj obrazovnog sistema Zavoda za školstvo Crne Gore Zoran Lalović.

Kako se navodi u analizi, PISA ne prepoznaje predmete kao što su biologija, fizika, hemija i slčno, već integrisano znanje prirodnih nauka. Lalović primećuje i da način kako učenici uče, nije u skladu sa zahtevima PISA testa, te da u većini učionica, najveći deo vremena učenici provode slušajući predavanja nastavnika, a kod kuće obično uče uz pomoć udžbenika, i to najčešće doslovno. Ovu tezu, navodi se u analizi, potvrdili su i rezultati PISA testiranja.

-Činjenica je da više od 50 odsto (i čak i do 60 odsto) učenika, u tri poslednja ispitivanja na PISA testu, nisu dostigli elementarni nivo koji zahteva razumevanje eksplicitno datih informacija i njihovu primenu u jednostavnim i očiglednim situacijama, te da samo neznatan procenat učenika (1,6 odsto), uspe da dostigne nivoe 4 i 5 koji zahtevaju kreativnost, kritičku analizu i evaluaciju. To jasno ukazuje da je nastava usmerena pre svega na prenošenje i reprodukciju znanja, odsnosno da nema uticaja na razvoj kognitivnih sposobnosti - navodi se u dokumentu.

CRVENI ALARM ZA OBRAZOVANjE

PISA testiranje iz 2022. godine ostaće upamćeno po tome što su crnogorski učenici ostvarili gore rezultate nego ikad pre. Iz resornog ministarstva to su ocenili kao crveni alarm za crnogorsko obrazovanje.

Crnogorski petnaestogodišnjaci su u segmentu naučna pismenost na 62. mestu, čitalačka na 56, a matematička na 54. mestu.

Istraživanje ZUNSA-a i Zavoda za školstvo pokazalo je da iz udžbenika najveći broj učenika uči doslovno (63.6 odsto), čita lekcije i ponavlja sve što je napisano.

-Značajno manje učenika iz udžbenika uči sa razumevanjem (27.9 odsto) tako što podvlači i izdvaja najvažnije delove lekcije, a najmanje učenika, tek 7.9 odsto, uči onako kako se očekuje – odgovara na pitanja, rešava zadatke i pravi vlastiti pregled lekcije. Doslovno učenje je dominanatan oblik učenja bez obzira na predmet, a posebno je zabrinjavajuće da postoji povezanost između doslovnog učenja i boljeg uspeha učenika - naveo je Lalović u analizi.

Kada je u pitanju hipoteza da učenici nisu motivisani da pokažu šta znaju i mogu na PISA testu, autor analize je objašnjava time da škola intencionalno ne izgrađuje kod učenika želju za znanjem, odgovornost, upornost i sl, a moglo bi se reći da deluje i suprotno.

Da je manjak motivisanosti jedan od glavnih uzroka loših rezultata na PISA testranjima, jedan je od komentara koje su škole dostavile Ispitnom centru. Nemotivisanost, prema njihovoj oceni, proizilazi iz toga što se test ne radi za ocenu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

ALBANCI U ŠOKU: Ne mogu da veruju uz koju pesmu je Srbin ušao u ring u Tirani (VIDEO)