MLADI VIŠE VERUJU INFLUENSERIMA NEGO RODITELJIMA: Rezultati istraživanja zabrinjavajući
SVAKI četvrti građanin Srbije uzrasta od 12 do 60 godina kaže da prati između 10 i 19 influensera, a svaki deveti kupuje proizvode koji oni preporučuju.

Foto: printskrin jutjub / Kika
S obzirom na to da je Srbiju i ceo region juče potresla vest o samoubistvu Kristine Kike Đukić, mlade jutjuberke, koja se ubila zbog višegodišnjeg zlostavljanja koje je trpela na društvenim mrežama, podaci istraživanja koje je sproveo CeSID zabrinuće svakog roditelja.
Oni dele i iste stavove kao influenseri koje prate, posebno zato što im ovi uticajni ljudi s interneta slikaju svet "onakav kakvim on jeste", pokazuju rezultati istraživanja koje je sproveo CeSID za program Nova pismenost koji partnerski vode Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) i organizacija Propulsion.
Što su ispitanici mlađi, to aktivnije prate influensere
U proteklih godinu dana došlo je do povećanja praćenja influensera i influenserki na oba nivoa: sada 53 posto građana pasivno prati influensere (u odnosu na 38 posto prošle godine), a njih 13 odsto aktivno (11 odsto pre godinu dana). Što su ispitanici mlađi, to aktivnije prate influensere, koji se polako etabliraju kao poseban medij, i to vrlo uticajan i značajan.
- Jasno nam je da je u toku digitalizacija, ali razumemo li da prisustvujemo nastanku jedne digitalne generacije? Tim mladim ljudima treba podrška onih članova društva na koje su najčešće upućeni, a to su pre svega roditelji i nastavnici. U Srbiji se snažno oseća generacijski jaz u kome su mladi u velikom procentu korisnici društvenih mreža i dobro upoznati sa influenserima, nasuprot populaciji starijoj od 55 godina koja i dalje konzumira tradicionalne medije i za koje su nove mreže (poput Tiktoka) i influenseri udaljeni, a neretko i teško shvatljivi koncepti. Samim tim, raste nerazumevanje između mladih i roditelja. Strah i stereotipi koje često gajimo prema društvenim mrežama i influenserima čine da ne razumemo ove nove medije koji su najmlađima glavni izvor informisanja, formiranja stavova i oblikovanja ponašanja. U našim istraživanjima roditelji kažu da najčešće pribegavaju zabranama ili ograničenjima kako bi kontrolisali onlajn sadržaje koji mladi prate. Međutim, tako se samo produbljuje nerazumevanje između generacija. Uputimo se, razgovarajmo jedni sa drugima i prevaziđimo strah kako ne bismo mlade prepustili samima sebi u snalaženju sa ovim novim medijima - rekla je Vanja Banković iz organizacije Propulsion, koja je do sada realizovala nekoliko obrazovnih programa medijske i digitalne pismenosti namenjenih influenserima.
Influenseri utiču na 40 odsto mladih
Influenser je pojam koji se gradio vremenom, onako kako su se menjale okolnosti, medijske navike i tehnologije. Influenseri utiču na 40 odsto mladih, a njihov uticaj se povećava spuštanjem starosne granice, pa 50 odsto mladih između 12 i 14, odnosno 42 odsto mladih između 15 i 18 godina kažu da na njih utiču influenseri.
- Podatak koji ukazuje da mi, osobe koje prati više desetina hiljada ljudi na društvenim mrežama, utičemo u velikoj meri na odlučivanje kod naših vršnjaka, nosi sa sobom odgovornost. Zato smatram da je jako važno da konstantno širimo svoja znanja iz medijske i digitalne pismenosti jer će uvek biti nešto novo da se nauči pošto se internet stalno razvija i menja. Bez konstantnog učenja ne možemo slati adekvatnu sliku i željene poruke. S tim u vezi, kroz neki vid radionica za influensere, koje su se ove godine prvi put realizovale u Srbiji, naučio sam kako da unapredim svoj sadržaj, poruke koje prenosim i na koji način. Više vodim računa o izvoru informacija, upotrebi psovki, zatim dobro proveravam podatke pre nego što ih pustim u etar, aktivno komuniciram sa pratiocima. Filtriranje informacija i dezinformacija je ključno u kreiranju sadržaja, jer mladi ljudi, u mom slučaju izmeđi 18 i 24, dolaze svakodnevno na moj profil po nove informacije na mnoge teme - zaključio je Aleksa Todorović, influenser na mreži Tiktok.
Mladi ne glorifikuju influensere, nije im često ideal da na njih liče, ali oni govore jezikom koji mladi razumeju, promovišu stavove koji su im bliski i to rade na jasan i razumljiv način, bez ulepšavanja, kroz deljenje svog iskustva, nalazi su CeSID-ovog istraživanja.

VEŠTAK OTKRIO JEZIVE DETALjE O DEČAKU UBICI: Evo zašto je Kosta pucao na čuvara škole, nije ga potreslo saznanje koga je sve ubio
ZAKLjUČILI smo da je Kosta bio sposoban da upravlja svojim postupcima u vreme izvršenja zločina i da ta sposobnost nije bila bitno smanjena. Postoji jedna kratkotrajna ometenost, za period u učionici za koji on kaže da nema sećanja, ali on je sve radio po planu. To ukazuje da je on upravljao svojim postupcima.
05. 06. 2025. u 17:05

SRPSKA POSLA: Nikola Jokić zapanjio svet! Vratio se u Srbiju i uradio OVO (VIDEO)
NIKOLA Jokić je najbolji košarkaš planete, ali dajte mu loptu i biće najbolji u svakom sportu. To je pokazao još jednom.
08. 06. 2025. u 08:54

VRTOGLAVA SUMA: Koliku nacionalnu penziju prima Ljiljana Blagojević
JEDNA od naših najistaknutijih dramskih umetnica Ljiljana Blagojević otišla je u penziju, a nalazi se među dvadesetčetvoro umetnika, koji će primaju nacionalnu penziju za doprinos kulturi.
07. 06. 2025. u 11:30
Komentari (0)