PISAĆE NEZASLUŽENE PETICE JER TO MORAJU: Prosvetari ogorčeni jer će novi pravilnik o ocenjivanju dodatno odrešiti ruke roditeljima da se upliću

Љ. Бегенишић

21. 02. 2024. u 11:36

AKO su se dosad mešali u nadležnosti nastavnika, jer oni bolje poznaju svoju decu, a ona "znaju za više" nego što je nastavnik procenio i ocenio, roditelji će sada, legitimno, moći još više da pritiskaju predavače i bukvalno da diktiraju ocene koje njihova deca "zaslužuju".

ПИСАЋЕ НЕЗАСЛУЖЕНЕ ПЕТИЦЕ ЈЕР ТО МОРАЈУ: Просветари огорчени јер ће нови правилник о оцењивању додатно одрешити руке родитељима да се уплићу

Prosvetari tvrde da se ovime, umanjuju njihove kompeticije, Foto N. Skenderija

To im omogućava novi Pravilnik o ocenjivanju koji je u teoriji, možda, kako i tvrde nadležni, trebalo da uvede više reda u vrednovanje đaka, ali su rešenja takva da bi u praksi mogao da se pretvori u diktat roditelja nad predavačima, jer će udruženi moći da prepravljaju ocene deci.

Opšti utisak prosvetara je da će novi Pravilnik o ocenjivanju, kojim je predviđeno da više od polovine roditelja đaka jednog odeljenja može da pokrene proceduru protiv nastavnika čijim su radom i ocenom nezadovoljni, dovesti do još većeg upliva roditelja u odlučivanje u školi. Reč je o roditeljima koji ne poznaju nastavni proces, previše štite svoju decu i ne priznaju kompetencija predavača. Međutim, roditelj koji ima kvalitetan odnos sa nastavnicima i koji razume i prihvata ono što mu oni kažu, neće zloupotrebiti ni pravila koja su propisana novim Pravilnikom.

Ovo nam kažu prosvetari koje smo pitali da li će nova pravila o ocenjivanju, koja su izazvala velike polemike u javnosti, dodatno odrešiti ruke mamama i tatama i omogućiti im da zapravo oni preuzmu ocenjivanje dece.

Foto printskrin

Novi pravilnik, naime, predviđa da roditelji, ako ih u odeljenju ima više od 50 odsto koji dele mišljenje da nastavnik ne radi dobro, mogu protiv njega u pisanoj formi podneti prijavu koja mora biti potpisana imenom i prezimenom. U Ministarstvu prosvete objašnjavaju da je namera bila da se izbegnu anonimne prijave na koje su roditelji do sada imali pravo i da tako zaštite prosvetne radnike.

A neki od naših sagovornika koji dugi niz godina rade u nastavi, prenose nam svoja iskustva sa roditeljima pa kažu da mnogi od njih ne slušaju nastavnika, već smatraju da oni sami najbolje mogu da procene za koju ocenu njihovo dete zna.

- Imao sam roditelja koji je tvrdio da on kao mašinski inženjer može bolje od nastavnika matematike da proceni da njegovo dete zna matematiku za pet - kaže nam jedan nastavnik.
Bilo je, kažu naši sagovornici, i slučajeva da gomila advokata dođe u školu da štiti prava jednog osnovca.

- Problem je što nestručni ljudi procenjuju naš rad, mi svi na fakultetima polažemo Blumovu taksonomiju po kojoj se vrednuju postignuća učenika, a roditelji uglavnom imaju drugačiju vrstu obrazovanja i nisu kompetentni da to procenjuju - kaže nam ovaj nastavnik.

Iako se novi Pravilnik o ocenjivanju ne odnosi na srednje škole, u delu gde polovina roditelja može da se žali na nastavnika Aleksandar Markov, predsednik Foruma beogradskih gimnazija, ističe da roditelji u osnovnim školama već imaju prevelik uticaj, a da će im nova pravila dati dodatni vetar u leđa.

- Možda su autori pravilnika imali najbolje namere, ali nije ispalo tako, roditelji su i do sada imali mogućnost da se žale na ocenu - kaže Markov.

Foto M. Anđela

On upozorava da bi nova pravila mogla dovesti do toga da nastavnik ide linijom manjeg otpora, pa će deliti nerealno visoke ocene samo da bi izbegao neprijatnost da bude prijavljen.

- I sada imamo poplavu vukovaca u osnovnim školama i veliki broj odličnih đaka, a kada dođu kod nas u srednje škole ispostavi se da ne znaju bazične stvari - upozorava Markov.

Da bi pravilnici trebalo da doprinesu kvalitetu obrazovanja i vaspitanja, a u to spada i bolja komunikacija između učenika, nastavnika i dece, smatra psiholog Biljana Lajović.

- Ja se bojim da ovaj pravilnik, kao što upravo vidimo po reakcijama prosvetnih radnika, a to je i moj stav, ne doprinosi svemu ovome - kaže Lajović.

- Ocenjivanje je složen posao, jedan od najtežih zadataka koje prosvetni radnici imaju jer to uključuje i psihološki, i pedagoški, pa i pravni aspekt.

Pravila protiv nasilja od sutra

Pravilnik o postupanju škola u slučaju nasilja počinje da se primenjuje sutra, najavila je Snežana Vuković, šefica Odseka za ljudska i manjinska prava u obrazovanju pri Ministarstvu prosvete. Ona je navela da pravilnik sadrži preventivne mere, što do sada nije bio slučaj.

- Tim za zaštitu od nasilja sada ima mnogo veća ovlašćenja. Ima mogućnost udaljavanja učenika iz neposredno obavezno vaspitnog rada, što ne znači udaljavanje iz škole, ali u vremenu najmanje od pet dana do 20 dana, koliko traje vaspitno-disciplinski postupak - rekla je Snežana Vuković.

* * * * * * * * * * * *

NOVE INSTRUKCIJE I O ODRŽAVANjU RODITELjSKIH SASTANAKA, NAČINU I DINAMICI PROVERE ZNANjA

Za 25 izostanaka sleduje jedinica iz vladanja

JEDNA od novina u Pravilniku o ocenjivanju je i da škole u poslednjoj nedelji prvog polugodišta, kao i u poslednjoj nedelji školske godine, neće organizovati roditeljske sastanke i informativne razgovore sa roditeljima. Odeljenjski starešina je dužan da blagovremeno, a najmanje četiri puta u toku školske godine, obaveštava roditelje o postignućima učenika, a ako roditelj ne dolazi na roditeljske i individualne sastanke, dužan je da ga u pismenoj formi obavesti o uspehu. U slučaju da se roditelj u roku od 15 dana ne odazove, škola će o tome obavestiti nadležni centar za socijalni rad.

Foto A. Stanković

U toku jednog časa učenik može biti ocenjen samo jednom, a tokom dana može da se održi samo jedna pismena provera znanja duža od 15 minuta, a i ona mora biti najavljena. Sedmično mogu biti planirane najviše tri provere znanja, s tim da je za osnovce to novina, jer su do sada u jednoj sedmici mogli da imaju najviše dve pismene provere.

Na ocenu iz vladanja utiču i izostanci sa časova, kao i izrečene vaspitne i disciplinske mere. Tako osam neopravdanih časova ili ukor razrednog znače četvorku iz vladanja. Ako đak neopravdano odsustvuje 15 časova ili zaradi ukor odeljenjskog veća, vladanje "ide" na trojku, a ako ima do 25 neopravdanih časova, vladanje je dvojka. Više od 25 neopravdanih ili ukor nastavničkog veća znače keca iz vladanja. Ova ocena utiče na uspeh, ali ne može biti popravljena, recimo, tako što bi učenik koji ima sve petice, tu ocenu dobio i iz vladanja. U srednjim školama, vladanje učenika ocenjivaće se brojčano, najmanje dva puta u toku polugodišta, kao i na kraju polugodišta i uticaće na opšti uspeh učenika.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Stigla vam je jedna 110 godina stara poruka sa fronta